הסדר פשרה בתביעה הייצוגית שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נגד חברת אגד שתתקין בכל האוטובוסים שלה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בשמיעה בנוסף למערכת הכריזה. הפשרה הושגה בעקבות תביעה ייצוגית תקדימית שהגישה המדינה באמצעות נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אנשים שפנו אליה, בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות, בשל הפרות מתמשכות של אגד בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים.
- למה חברת קווים תשלם 136 אלף שקלים?
- תביעה ייצוגית נגד רמי לוי ושופרסל: “לא מסמנים מוצרים במדבקות אדומות”
התביעה הוגשה לפני כארבע שנים, באוגוסט 2017, על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים נוספים תביעה ייצוגית נגד חברת אגד, בשל הפרות מתמשכות של חברת האוטובוסים בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים.
התביעה, שהייתה התביעה הייצוגית הראשונה שהגישה המדינה וביקשה לייצג 45 אלף אנשים עם מוגבלות, כולל אנשים עם מוגבלות בשמיעה, הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות ובהמשך לסדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות, בהם נמצא כי מתוך 570 פיקוחים התקיימו הפרות בכ-30% מהמקרים (156 מקרים נפרדים של הפרות). לאחר הגשת התביעה, ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.
על רקע זה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והמבקשים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התביעה הייצוגית בהסדר הפשרה. במסגרת ההסדר, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין, ולהפעיל במשך 5 שנים מערכת טכנולוגית חדשנית, בכל האוטובוסים שהיא מפעילה בכל הארץ, אשר תאפשר תמיכה מלאה בצרכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות.
המערכת תאפשר לאדם עם מוגבלות קבלת מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד, לרבות 'כריזה אישית', ובנוסף תאפשר לו לסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה שיש אדם עם מוגבלות הממתין לו ועליו להקפיד במיוחד לאסוף אותו. כחלק מפעילותה, המערכת גם תבצע מעקב אחר קיום החובה. מערכת זו תסייע למנוע מצבים בעיתיים שעליהם מתלוננים אנשים עם מוגבלות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בראייה, כגון הקושי לזהות את האוטובוס המתקרב או יציאה מהירה מדי של הנהג מן התחנה, בפרט כאשר מגיעים מספר אוטובוסים יחדיו.
המערכת החדשה תפעל במסגרת פיילוט של שלושה חודשים, במהלכם היא תיפתח לאנשים עם תעודת עיוור, ולאחר מכן תורחב בהסכמה של הנציבות, משרד התחבורה ואגד. המערכת תוקם ותופעל במימון מלא של אגד, בעלות של מיליוני שקלים, ולהקמתה קדמו סדרה ארוכה של מפגשים בשיתוף הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. יש לציין כי המערכת תוכל לעמוד בהמשך לרשותו של משרד התחבורה, שאם יבחר בכך יוכל להעביר אותה גם לשימוש מפעילי התחבורה הנוספים במשק.