כך תצלחו בשלום ועדת זכאות ואפיון במשרד החינוך

הזמינו אתכם לדיון בעניין ילדכם בוועדת זכאות ואפיון? לפניכם מורה נבוכים להורים שיסייע לכם לצלוח את התהליך בשלום ובצורה המיטבית
עו"ד יעל טישלר |
מהי ועדת זכאות ואפיון? - כיתת לימוד, אילוסטרציה.
תלמידים בביה"ס (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). אילוסטרציה

הוזמנתם לדיון בעניין ילדכם בוועדת זכאות ואפיון? בוודאי יש לכם שאלות רבות לגבי ההליך, הוועדה, מסקנותיה והשלכותיה. לשימושכם תשובות לשאלות נפוצות העולות אצל הורים המוזמנים לוועדות אלה.

1. מהי ועדת זכאות ואפיון?

ועדה זו מתכנסת מתוקף חוק החינוך המיוחד בחודשים אפריל ומאי, מדי שנה, והיא הקובעת את זכאותם של תלמידים עם מוגבלות לשירותי חינוך מיוחדים. הוועדה פוסקת בנוגע לזכאות התלמידים בהתאם לרמת התפקוד שלהם, לחוות הדעת המקצועיות המונחות בפני הוועדה וכן בהתאם לעמדת ההורים.

2. מהו הרכב הוועדה?

יו"ר הוועדה הינו עובד משרד החינוך כשלרוב מדובר במפקח על החינוך המיוחד. לצידו יושב נציג הרשות המקומית, שני מפקחים מטעם משרד החינוך, פסיכולוג מטעם השירות הפסיכולוגי החינוכי ונציג ההורים. נציג ההורים הינו הורה לתלמיד עם צרכים מיוחדים שמינה שר החינוך. נציין כי ניתן לקיים את הוועדה גם בלי נציג הורים, אך כל שאר המוזמנים חייבים להיות נוכחים.

3. מהן סמכויות הוועדה?

הוועדה קובעת את רמת התפקוד של התלמיד ואת רמת התמיכה הנדרשת לו. בהחלטה זו מתבססת הוועדה בעיקר על שאלון שמילא צוות בית הספר או הגן, כמו גם על עמדת גורמי מקצוע. בהתאם לרמת התפקוד של התלמיד, קובעת הוועדה את שירותי החינוך המיוחד שיקבל וכן את היקפם.

סמכות נוספת לוועדה היא לקבוע את סוג מסגרת החינוך בה ילמד התלמיד. החינוך המיוחד כולל שלוש מסגרות שונות: כיתה רגילה, כיתה קטנה בבית ספר רגיל או בית ספר כוללני לחינוך מיוחד.

חשוב לזכור כי ועדת זכאות ואפיון לא קובעת את שיבוצו של התלמיד למוסד מסוים אלא רק את סוג המסגרת. החלטות הוועדה תקפות לשלוש שנים.

עו"ד יעל טישלר
לבוא מוכנים לוועדה. עו"ד יעל טישלר

4. האם הוועדה רשאית להחליט על סוג מסגרת בניגוד לעמדת ההורים?

בשנת 2018 תוקן חוק החינוך המיוחד וכיום ההורים זכאים להחליט על סוג המסגרת. יתרה מכך, בהתאם להנחיות משרד החינוך יכולים ההורים להתחרט עד ה-15 ביוני מדי שנה ולעדכן את בחירתם מחדש.

יחד עם זאת, בהתאם לחוק החינוך המיוחד, קיימים מצבים בהם נשללת מההורים זכות הבחירה במסגרת החינוכית. כך, ככל שהוועדה סבורה, בהסתמך על חוות דעת גורמים טיפולים, כי קיים חשש ממשי שהשמתו של תלמיד במסגרת חינוכית בהתאם לבחירת הוריו תביא לפגיעה בשלומו או בשלומם של אחרים, רשאית הוועדה להחליט בניגוד לעמדת ההורים. זאת, בכפוף למתן זכות שימוע להורים. החלטה זו גם טעונה אישור של מנהל/ת אגף חינוך מיוחד או סגניתה.

5. מהי משמעות רמת תפקוד של התלמיד ביחס לסיוע שהוא עתיד לקבל?

רמת התפקוד נקבעת בהתאם לשאלון שממלא הצוות החינוכי בבית הספר או בגן ביחס להיבטים שונים ובהם ההיבט הלימודי, הרגשי והחברתי. נקבעו ארבע רמות תפקוד שונות החל מרמת תפקוד נמוכה (4) עד לרמת תפקוד גבוהה (1).

משרד החינוך פרסם הנחיות מפורטות מהן ניתן ללמוד כי היקף הזכאות לשירותי החינוך המיוחד נגזר ישירות מרמת התפקוד שנקבעה לתלמיד.

כך למשל, תלמידים בעלי רמת תפקוד גבוהה או בינונית שהן בעלי לקויות שכיחות באוכלוסיה (לקות למידה/ הפרעות התנהגות / הפרעות רגשיות / עיכוב התפתחותי), יושמו במסגרות החינוך הרגילות תוך מתן סיוע מסל השילוב המוסדי ולא יקבלו זכאות לסל אישי.

לעומת זאת, תלמידים בעלי תפקוד נמוך יותר סביר שיקבלו זכאות לשירותי חינוך מיוחד מסל אישי ויושמו במסגרות החינוך המיוחד (כיתה קטנה או בי"ס כוללני לחינוך מיוחד).

אילוסטרציה envato

6. על איזה סיוע יכולה הוועדה להורות?

ועדת הזכאות והאפיון קובעת את היקף סל השירותים שיקבל התלמיד. עם זאת, הוועדה לא קובעת כיצד יממש בית הספר את סל השירותים. על מנת לקבוע את סוג הסיוע שיינתן צריכה להתכנס ועדה נוספת, הפעם בבית הספר בשיתוף עם ההורים.

וועדה זו תחליט על הרכב סל התמיכות בהתאם לצרכים של התלמיד. במסגרת זו ניתן לקבל תמיכה מסוג הוראה מתקנת, שעות פרטניות על ידי עובד פרא-רפואי (ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ועוד), סייעת אישית או הנחייה לצוות. הרכב הסיוע נקבע ידי בית הספר בשיתוף מלא עם ההורים.

7. מה קורה במידה ויש חילוקי דעות ביחס לסוג המסגרת אצל הורים גרושים?

ככלל, יש להזמין את שני ההורים לדיון בפני הוועדה. ככל שיש חילוקי דעות ביניהם ביחס לסוג המסגרת החינוכית בה ילמד הילד, עשויה לעיתים להידרש החלטה של בית משפט בעניין. ניתן ללמוד עוד בחוזר המנכ"ל הרלוונטי לנושא.

8. האם ניתן להגיע לוועדת זכאות ואפיון עם ייצוג עו"ד ?

בהחלט. ניתן להגיע לוועדה מלווה בגורמים מקצועיים רלוונטיים וכן בליווי עו"ד. ייצוג של עו"ד בוועדה מבטיח כי ההליך בוועדה מתקיים כנדרש וכי עמדת ההורים נשמעת באופן מלא וסדור.
כדאי לדעת שבמידה ועמדת ההורים מנוגדת לעמדת הצוות החינוכי כפי שהיא משתקפת בשאלון החינוכי, סיכוי רב שעמדת הצוות החינוכי היא זו שתתקבל על ידי הוועדה, אלא אם תהיו מיוצגים כנדרש ותעמדו על זכויותיכם.

9. האם ניתן לערער על החלטת ועדת זכאות ואפיון?

בהחלט. ניתן לערער על החלטות הוועדה לוועדת השגה מחוזית. את ההשגה יש להגיש תוך 21 יום מיום קבלת החלטת הוועדה לידכם. דיוני ועדת ההשגה מסתיימים מדי שנה עד ה-31 ביולי, זאת על מנת לאפשר לוועדות השיבוץ ברשות המקומית לפעול לשיבוץ התלמידים.

חשוב להגיע לדיון בפני ועדת השגה כשאתם ערוכים אליו היטב. לשם כך עליכם לבחון האם נפל פגם פרוצדורלי או מהותי בהחלטת ועדת זכאות ואפיון? והאם קיימות נסיבות חדשות המצביעות על כך שסיכויי ההשגה להתקבל?

לאתר יעל טישלר – עורכת דין ומגשרת

______________________________________________________

עו”ד יעל טישלר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות