מזרחי ואשכנזי נכנסים לביהמ"ש, מי יקבל יותר?

מחקר חדש בדק מי מבין אשכנזים ומזרחים יקבל פיצוי גבוה יותר מבית המשפט לאחר תאונה. התוצאות לא מפתיעות ומאות ברורות, גם לגבי ערבים ונשים
דניאל בן חמו |
מזרחי ואשכנזי נכנסים לביהמ"ש
אילוסטרציה envato

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בדק מה יקרה כאשר אל בית המשפט יגיעו אשכנזים, מזרחים או ערבים בבואם לקבל פיצוי על תאונת דרכים שהתרחשה במעורבותם. מתברר כי ההבדלים בין הפיצויים שיקבלו כל אחד מאלה שנפגעו באותה תאונה יהיו ככל הנראה הבדלים גדולים מאוד.

עורכות המחקר, פרופ' יפעת ביטון, חוקרת שוויון ונשיאת המכללה האקדמית אחווה, וד"ר תמר קריכלי כץ מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, בדקו 1,000 פסקי דין שדנו בפיצויים על פגיעה בתאונות דרכים שהתרחשו בין השנים 1978 ל־2018.

מתוך התיקים שבדקו שלפו החוקרות את האנשים בעלי המאפיינים העדתיים המובהקים וסיווגו אותם לאשכנזים, מזרחיים, ערבים, נשים וגברים.

פרופ' יפעת ביטון. צילום: פלאש 90

בתיקים, בהם תבעו כאלה שעברו תאונות דרכים את חברות הביטוח שלהם, הושגה תוצאה ברורה ומדהימה למדי: כך למשל התגלו פערים גדולים בין אשכנזים למזרחיים – כאשר אשכנזים קיבלו פיצוי גבוה יותר בעקבות התאונה.

גם יהודים קיבלו פיצוי גבוה יותר מערבים, אם כי נמוך ביחס למדד הראשון. הפער בין נשים לגברים היה גם הוא קטן יותר לעומת הפרמטר הראשון. כך מתברר כי על פי המחקר, מאפייני זהות משפיעים על גובה הפיצוי – אשכנזים מעל מזרחים, גברים מעל נשים.

בין היתר, המחקר בחן אם בתי המשפט מתייחסים באופן שונה להשתכרותם העתידית הפוטנציאלית של יהודים ממוצא מזרחי, ערבים ונשים, שנפגעו בתאונות דרכים, וזאת בהשוואה לגברים יהודים ממוצא אשכנזי נפגעי תאונות – והגילוי הוא כי הדבר אכן משפיע וגורם הלכה למעשה לאפליה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות