ההורים הסכימו שהאב לא ישלם מזונות – האם זה תקף בביהמ"ש?

בני הזוג חתמו על ההסכם בטרם הולידו ילדים, אך לאחר שבאו לעולם תבעה האם ממזונות. ביהמ"ש קיבל את עמדתה וקבע: "ההסכם אינו מחייב את הקטינים"
מעיין לביא |
אילוסטרציה envato

הרכב שופטי בית משפט המחוזי בתל אביב, בראשות אב"ד שאול שוחט, קיבלו ערעור של אם על החלטה של בית משפט לכיבוד הסכם שנחתם עם האב שלא לתבוע מזונות ילדים. השופטים שקיבלו את הערעור החזירו את התיק לבית משפט קמא על מנת שיפסוק את מזונותיהם של הקטינים על פי הדין וההלכה הפסוקה וכן חייבו את האב בהוצאות בסך 5,000 שקלים. "הסכם בין הורים בנוגע למזונות קטינים, אינו מחייב את הקטינים, בוודאי שעה שהוא נעשה טרם לידתם", נכתב בפסק הדין.

בין הורי שני ילדים, נחתם "הסכם הורות חלוקת זמני שהות, משמורת ומזונות ילדים", עוד טרם לידת הילדים. על פי ההסכם "לא יהיה תשלום או העברת מזונות בין הורה אחד לאחר וההורים מתחייבים בזאת שלא יתבעו תביעת מזונות כלשהי כנגד ההורה האחר, לא בשמם וגם לא בשם הילדים".

כעבור מספר שנים האם החליטה לתבוע את האב למזונות ולמרות שההסכם לא אושר משפטית, בית משפט לענייני משפחה, בחר לתת תוקף מלא להסכם, למרות שהוא לא אושר, מן הטעם ש"הסכמים (גם הסכמים בין הורים) נדרשים לכיבוד בין הצדדים עצמם" תוך שהוא שואל את עצמו, "בהינתן, אפוא, ההסכם שבין הצדדים הפוטר אותם מן המזונות בהעדר הורה מרכז, מה טעם יש בפסיקת מזונות לטובת התובעת?".

הרכב השופטים קיבל את ערעור האישה על פסק הדין וקבעו כי פסק הדין של בית המשפט לא יכול לעמוד. "הסכם בין הורים בנוגע למזונות קטינים", כתבו השופטים בהחלטתם, "אינו מחייב את הקטינים, בוודאי שעה שהוא נעשה טרם לידתם ואף לא זכה לאישור של בית המשפט. ההלכה בעניין זה ידועה וברורה ואינה צריכה ראיה".

השופטים הוסיפו: "קביעותיו של בית משפט קמא באשר לחובת מזונות כלפי ילדים יהודים מקטני קטנים עומדות בניגוד להלכה הפסוקה, שלא השתנתה גם לאחר בע"מ 919/15, לפיה הדין המהותי שעל פיו יש לפסוק את מזונותיהם של ילדים אלה הוא הדין האישי שמחייב את האב במזונותיהם ההכרחיים, תוך התחשבות, כמובן, בזמני השהות ובנתונים רלבנטיים נוספים ככל שיש כאלה".

עורך דין לענייני משפחה ארתור שני, מגשר דיני משפחה
"הכרעה נכונה משפטית ומוסרית". עו"ד ארתור שני

עו"ד ארתור שני, המתמחה בדיני משפחה, התייחס להחלטת בית המשפט ואמר: "הכרעת בית המשפט נכונה משפטית ומוסרית. לא בכדי קבע המחוקק, כי הסכמות לגבי קטינים, צריכות לקבל תוקף של פסק דין, לאחר בחינה של גורם שיפוטי. כך, הורים הרוצים להסיר ביניהם את נטל חלוקת דמי המזונות ביניהם, חלוקת זמני שהות וחלוקת האחריות ההורית – צריכים מבעוד מועד לפנות לבית משפט לענייני משפחה ולאשר זאת".

"החובה לאשר הסכמים בעניין של קטינים, חזקה יותר מהחובה לאשר הסכמי ממון, אותם, לפני הנישואין – ניתן אף לאשר נוטריונית. הורים הרוצים לערוך מסמך שניתן להסתמך עליו – צריכים לפעול כדין ובדרך המשפטית המקובלת, לאחר יעוץ משפטי מעו"ד הבקיא בדיני משפחה, הורות והסכמים משפחתיים".

לאתר א. זיסמן שני משפט וגישור – חברת עורכי דין

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט שאול שוחט

_______________________________________________________

עו”ד ארתור שני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות