גידל למעלה מ-400 ג' קנאביס בביתו – הרשעתו בוטלה

ביהמ"ש נעתר לבקשתו של נאשם שהודה במסגרת הסדר טיעון בגידול סמים וביטל את הרשעתו. הסיבה? טען שביצע את המעשים כדי לא לבוא במגע עם עבריינים
גילי סיוון-כהן |

שופטת בית משפט השלום באשדוד, עדי אייזדורפר, ביטלה את הרשעתו של נאשם שהודה במסגרת הסדר טיעון בעבירה של גידול, ייצור, הכנת סמים מסוכנים והורתה לו לבצע 200 שעות של"צ. השופטת קיבלה את טענתו כי הדבר נעשה לצרכיו אישיים כדי לא לבוא במגע עם עבריינים.

על פי עובדות כתב האישום המתוקן, גידל הנאשם בדירתו 2 שתילי סם מסוכן מסוג קנבוס במשקל 412.8 גרם נטו, וזאת ללא רישיון. בנוסף, החזיק הנאשם בביתו אוהל, מנורת חימום מחוברת לשנאי חשמלי, מפוח עם צינורות אוורור, מאוורר ו"מקססה" חשמלית.

תחילה, כפר הנאשם במיוחס לו, אולם טרם שהחל שלב שמיעת הראיות, הגיעו הצדדים להסדר טיעון במסגרתו הודה הנאשם והורשע בכתב האישום המתוקן. הצדדים הסכימו כי הנאשם ישלח לקבלת תסקיר שירות המבחן, והצדדים יטענו באופן פתוח הן לעניין שאלת ההרשעה והן לעניין העונש.

לטענת התביעה, שלא קיבלה את הבקשה לבטל את הרשעת הנאשם, עניינו של הנאשם אינו ממלא אחר שני התנאים המצטברים לשם ביטול ההרשעה. לשיטת הפרקליטות "מדובר בעבירת סמים חמורה, בגידול כמות גדולה ובאחזקת הציוד נלווה. בטיעוניה, עמדה ב"כ התביעה על הנזקים הטמונים בעבירות הסמים, כאשר הסמים המסוכנים מהווים את אחד ממחוללי הפשיעה העיקריים במדינה, באשר יש בהם כדי להביא לביצוע עבירות רכוש, אלימות ותעבורה".

בניגוד לתביעה, השופטת אייזדורפר ציינה כי המדובר בעבירה של גידול סמים מסוג קנאביס, הנחשבים לסמים קלים, לצריכה עצמית והנאשם, שנעדר עבר פלילי, טען כי הרקע לעבירה נעוץ בפציעה שחווה, קשיי שינה וכאבים קשים מהם סובל, בעקבות תאונה שהותירה בו נכות. הנאשם גידל שני שתילים בביתו.

"לא ניתן לומר כי מדובר בגידול מקצועי או במעבדת סמים", כתבה השופטת בהחלטתה, "ומקובלת עלי הטענה כי הדבר נעשה לצרכיו אישיים של הנאשם בלבד, כאשר הנאשם טען, כי עשה זאת על מנת שלא לבוא במגע עם גורמים עבריינים. מבלי להקל ראש בעבירות הסמים בכלל, ובעבירת גידול הסמים בפרט, ואף מתוך הנחה כי עבירת הסמים אינה מבחינה בשאלה האם מדובר בסם לצריכה עצמית אם לאו, הרי שלאור נסיבותיו של הנאשם שעניינו מונח בפני, יש לקבוע כי מדובר בעבירה שאינה מצויה ברף החומרה הגבוה".

השופטת הוסיפה: "כאמור, מדובר בעבירה ראשונה ויחידה של הנאשם, בסמים מסוג קנאביס. בעניין זה יש להפנות לחוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת – הוראת שעה) התשע"ח-2018, המהווה תיקון לפקודת הסמים המסוכנים, שתחילתו ביום 1.4.19, ולפיו על עבירות של שימוש עצמי בקנאביס בפעם הראשונה והשניה יוטלו קנסות, ורק בעבירה שלישית יוגש כתב אישום. אומנם תיקון זה אינו חל על המקרה המונח בפני, שעניינו עבירת גידול, אולם ניתן ללמוד מן התיקון על גישתו של המחוקק ביחס לעבירות הסמים בכל הנוגע לסם מסוג קנאביס, כאשר בענייננו מדובר בסוג סם זה, ובגידול בכמות מצומצמת, שיש להניח כי הינה לשימוש עצמי".

באשר להרשעת הנאשם, השופטת ביטלה אותה וציינה כי התועלת שתצמח, הן לנאשם והן לחברה, משיקומו, באופן שתימנע הרשעתו, עולה על משקלו של האינטרס הציבורי הגלום במיצוי הדין עם עברייני הסמים. שכן, הרשעת הנאשם שבפני עלולה לגרום לנזק ממשי, ולסכל את יכולתו לעסוק במקצועו כמתווך מקרקעין.

____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת עדי אייזדורפר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות