דוח: "עליה דרמטית בתלונות בתחום התעסוקה"

מדוח נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עולה כי במהלך תקופת הקורונה חלה עליה של 16% בתלונות שהוגשו. רובן נוגעות להפליה בעבודה ובחינוך
גילי סיוון-כהן |
מוגבלות כיסא גלגלים שוויון זכויות
אילוסטרציה envato

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים פרסמה את דוח הפעילות לשנת 2020, ממנו עלה כי בשנת הקורונה עלו הפניות ב-16% לעומת השנה שקדמה לה עם 6,015 פניות ציבור, כאשר העלייה משמעותית ביותר היתה בתחום התעסוקה. במהלך השנה בוצעו 965 פעולות אכיפה ופיקוח, הוגשו והתנהלו 130 תביעות וחוות דעת משפטיות לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות.

אנשים עם מוגבלות מהווים 18% מהציבור בישראל, מתוכם 790 אלף בגילאי עבודה. הדוח שסוקר את שנת 2020, מאופיין ברובו בהשלכות המשמעותיות של התפשטות משבר הקורונה על אנשים עם מוגבלות.

בשנת 2020 טופלו 6,015 פניות, כאשר, 2,678 פניות היו בנושאי נגישות, 3,158 פניות בנושאי הפליה, תעסוקה ועוד, ו-179 בקשות לפטור והחרגות מתקנות החירום. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בתחום התעסוקה, עם 44% יותר פניות לעומת שנת 2019. תחום נוסף בו נרשם ריבוי פניות הוא תחום החינוך עם 469 פניות שהתקבלו במהלך השנה, מרביתן בגין הפליה ושילוב בחינוך.

בפילוח הפניות בנושאים הקשורים לקורונה: מרבית הפניות התקבלו בבקשה לסיוע אישי בזמן חל"ת ובמשבר הקורונה בכלל (325 פניות), בקשות פטור ממסכות (167) ובקשות לקבלת מידע בעניין חקיקת הקורונה והחרגות (157). במסגרת פניות אלו טופלו, בין היתר, מקרים של לידה נגישה בצל הקורונה (בהתערבות הנציבות אושרה הכנסת מתורגמנית לחדר לידה יחד עם בני זוג חרשים), ופניות בנושא פטורים מעטיית מסכה ופטורים מתור במתחמי בדיקות הקורונה לאנשים עם מוגבלות.

בנוסף, בתקופת משבר הקורונה הייתה חשיבות רבה למידע רלוונטי ומונגש לאנשים עם מוגבלות, והנציבות פעלה להקמת אתרים בעברית ובערבית שהתעדכנו בכל העת ובהם מידע רלוונטי, ומידע בפורמטים נגישים כולל מידע לציבור בפישוט לשוני.

במהלך השנה, כך לפי הדוח, בוצעו 965 פיקוחים חדשים ועוד 205 פיקוחים חוזרים, מתוכם 310 פיקוחי נגישות באתרי אינטרנט ובאפליקציות. בהמשך לכך, הוצאו 276 צווי נגישות בעקבות ליקויים שהתגלו. הנושאים המרכזיים באכיפת נגישות היו אתרי אינטרנט (32.1%), גינות משחקים ומגרשי ספורט (11.3%), תחנות דלק וחנויות נוחות (8.6%) ופיקוחי מטה ברשויות ובפרטי (8%).

במהלך השנה נערכו בקרות בכ-40 חופי ים ברחבי הארץ, 85% מהם נמצאו לא תקינים ונמצאים בתהליך אכיפה. בין הליקויים שנמצאו: היעדר מלתחות נגישות, ליקויים באבזור תאי השירותים הנגישים, היעדר נגישות במקלחות החיצוניות שצמודות לחוף ועוד.

על פי הנתונים שפרסמה הנציבות, בשנת 2020, 40% מבין 314 הגופים הציבוריים הגדולים בישראל, הכוללים את הרשויות המקומיות, לא עמדו ביעד ההעסקה להעסקת אנשים עם מוגבלות של 5% מהעובדים לפחות, 26% מהגופים עמדו ביעד ברמה בינונית (מ-3.5% מהעובדים ומעלה), 13% עמדו ביעד ברמה נמוכה (2%- 3.5% מהעובדים) ו-1% מהגופים כלל לא עמדו ביעד (פחות מ-2% מהעובדים).

בקרב הרשויות המקומיות: 61% עומדות ביעד ההעסקה באופן מלא, 26% עומדות ביעד ברמה הבינונית, 12% עומדות ביעד ברמה נמוכה ו-1% אינם עומדות כלל ביעד. במסגרת פעילות האכיפה שמבצעת הנציבות ליישום החוק, במהלך 2020 הוצאו 108 מכתבי התראה לגורמים שאינם עומדים ביעד ובדרישות החוק, ול-22 גורמים שלא תיקנו את הליקויים הוצאו גם צווי ייצוג הולם.

תביעות וחוות דעת משפטיות

הנציבות הייתה מעורבת ב- 129 תיקי תביעה וחוות דעת לבתי המשפט, מהם: 90 חוות דעת שניתנו בתיקים שהוגשו לבתי משפט, ו-39 תיקי תביעה שנוהלו בבתי משפט. נושאי התביעה המרכזיים בשנת 2020: נגישות במקום ציבורי (39%), נגישות והפליה בתחבורה ציבורית (22%), נגישות פרטנית בחינוך ותחום התעסוקה (17% כ"א), והפליה בשירות ציבורי (5%).

מספר תביעות בולטות טופלו במהלך השנה, בינהן היעדר נגישות לבית עלמין –אישה המתניידת בכיסא גלגלים, אשר אביה ז"ל נקבר במבנה חדש של קבורה בקומות בלי מעלית, נאלצה לעלות את שש הקומות המובילות לחלקת הקבר תוך שהיא מסתייעת באנשים שהגיעו ללוויה, זאת תוך סיכון עצמי ותוך פגיעה בכבודה ובעצמאותה, ואף ויתרה בהמשך על מספר טקסי אזכרה מכורח העניין. הנציבות הגישה תביעה נגד חברת קדישא ושלושה נושאי משרה על בנייה והפעלה של מקום ציבורי שאינו מונגש לאנשים עם מוגבלות. התיק נסגר בהסכם פשרה במסגרתה סוכמו פיצויים של 32 אלף שקלים לתובעים והמעלית הותקנה במקום כנדרש

במקרה אחר הוגשה תביעה נגד חברת תעופה בגין הפליה בטיסה, לאחר שבמהלכה אדם עם מוגבלות נתקל במקרה קשה של יחס משפיל ומבזה. בנוסף, תוך כדי בירור הפרטים אודות המוגבלות בפרהסיה על ידי צוות הדיילים, נעשתה פגיעה קשה בפרטיותו. בית המשפט קיבל את התביעה ופסק עבורו דמי פיצוי על סך 28 שקלים וסכום נוסף להוצאות על סך 6,500 שקלים.

הנציבות הגישה גם תביעה בשמה של אחות שסורבה בקשתה להתקבל לעבודה בתחום הבריאות, בשל מוגבלות נפשית. במסגרת הפשרה שהושגה סוכם כי האחות תקבל פיצויים בסך 50 אלף שקלים.

גם בתי הספר לא חפים מבעיות: במהלך השנה החולפת הוגשה תביעה בשם ילד המתנייד באמצעות הליכון, שכיתתו מוקמה בקומה השנייה של בית הספר, לאחר שהעירייה בה נמצא בית הספר לא פעלה כנדרש להתקנת מעלית במקום. לאחר גיבוש כתב התביעה נחתם הסכם פשרה לפיו התלמיד ומשפחתו יפוצו בכ-42 אלף שקלים.

במקרה נוסף הוגשה תביעה בשמה של ילדה עם מוגבלות שמסתייעת בכיסא גלגלים לאחר שבית הספר בו למדה לא הונגש עבורה. בית המשפט קבע כי המועצה המקומית תשלם לילדה פיצויים בסך 60 אלף שקלים וחייב את המועצה לבנות פיר מעלית בבית הספר לצורך הנגשה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות