כל מה שצריך לדעת על ייפוי כוח מתמשך

עו"ד גיל אלימלך מסביר את כל שחשוב לדעת על הכלי שיכול לסייע לכם במידה וחלילה תגיעו למצב בו לא תהיו מסוגלים לקבל החלטות. כך תחשבו כבר עכשיו על העתיד שלכם
עו"ד גיל אלימלך |
עו"ד גיל אלימלך

במידה וחלילה אדם יגיע למצב בו הוא לא יהיה מסוגלים לקבל החלטות או לנהל היבטים מסוימים בחייו האישיים, ייפוי כוח מתמשך יכול לעזור לקבוע כיצד החיים שלו ייראו בעתיד. במקביל, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם למנות אנשים מהימנים כמיופי כוח שיפעלו בשמו בתחומים שונים.

מאמרים נוספים של עו"ד גיל אלימלך:

בעגה המשפטית, "הממנה" הוא האדם שמנסח את ייפוי הכוח, ובסמכותו לקבוע באילו עניינים ניתן יהיה לקבל את עזרתו של מיופה הכוח ומה יהיו סמכויותיו. עם זאת, את ייפוי הכוח אפשר לבטל בכל עת או לשנות אותו על ידי הפקדת ייפוי כוח מתמשך חדש. כל עוד הממנה לא הגביל בעצמו את אפשרויות הביטול בייפוי הכוח המקורי. שימו לב, לגבי עילות לביטול ופקיעת ייפוי כוח מתמשך ומומלץ להיוועץ בעורך דין.

איך ייפוי כוח מתמשך יכול לעזור לך?

גם אנשים עם מוגבלויות זכאים לחיות את חייהם בהתאם לבחירותיהם ורצונותיהם. תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מגדיר בצורה ברורה מהו "ייפוי כוח מתמשך". ומטרתו של התיקון היא להביא לידי ביטוי את התפיסה המודרנית הזו.

כמו כן, התפיסה החברתית שעומדת בשורש התיקון האמור לחוק מדגישה את יכולות האדם במקום את מוגבלותו והיא אף מכירה בחובת המדינה לאפשר לכל אחד למצות את יכולותיו באמצעות מנגנוני תמיכה, סיוע והגנה – גם אם כשירותו המשפטית מוגבלת באופן זמני או קבוע.

חוזה מסמך עורך דין הסכם
להשפיע על איכות החיים. אילוסטרציה envato

האלטרנטיבות הקיימות בחוק להנפקת ייפוי כוח מתמשך הן מינוי אפוטרופוס או אמצעים להגנה על רכוש מסוים ובהם רישום הערת אזהרה על נכס מקרקעין ומינוי מורשה חתימה בחשבון בנק, וכמובן תמיכה בקבלת החלטות. את ההסדר המתאים בוחרים לפי רמת התפקוד של האדם ובצורה שהכי פחות תגביל את רצונותיו, צרכיו ויכולותיו.

כלומר, ייפוי הכוח המתמשך מאפשר למי שנותן אותו לתכנן את עתידו בשלב שבו הוא בעל יכולות ומסוגלות לקבל החלטות ולבצע שורה ארוכה של פעולות שמשפיעות על איכות חייו.

האם כל ייפוי כוח מתמשך קביל בבית משפט?

מערכת האיזונים והבלמים שמופעלת בחוק כדי לוודא שייפוי כוח מתמשך נערך מבחירה חופשית ומתוך רצון כנה של הממנה לא מוכרת לכולם. החוק מחייב לערוך את ייפוי הכוח ולאשר אותו על ידי גורם מקצועי (עורך דין) שאין לו עניין אישי במסמך, וכמובן שעבר הכשרת חובה של האפוטרופוס הכללי. כאשר מדובר בייפוי כוח רפואי, הגורם המאשר על פי חוק יכול להיות רופא, אח, פסיכולוג או עובד סוציאלי בעל הכשרה מתאימה.

שנית, האפוטרופוס הכללי אמור לנהל מאגר הפקדות של ייפוי כוח מתמשכים, ועל פי החוק ייפוי הכוח צריך להיות מופקד אצלו. הוא זה ששולח לממנה תזכורות על קיומו של ייפוי כוח המופקד במאגר, והודעות שמטרתן לוודא שהוא עדיין משקף את רצונו הנוכחי.

דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שהממנה רשאי לקבוע אנשים נוספים המכונים "מיודעים", אותם מיופה הכוח צריך ליידע כאשר המסמך המשפטי נכנס לתוקף, וכן על כל פעולה והחלטה שהוא מבצע בשם ועבור הממנה. את ה"מיודעים" מומלץ לבחור בקפידה.

לסיכום, מכיוון שייפוי כוח מתמשך הוא אחד המסמכים המשפטיים החשובים ביותר עבור אנשים שרוצים לתכנן את עתידם. את המסמך הזה רצוי ואף מומלץ לנסח עם עורך דין מוסמך, בעזרתו ניתן להפיק מייפוי הכוח את מלוא התועלת.

בברכה,

עו"ד גיל אלימלך- מוסמך מטעם האפוטרופוס הכללי לערוך ייפוי כוח מתמשך.

לאתר גיל אלימלך – משרד עורכי דין וגישור

_______________________________________________________

עו”ד גיל אלימלך

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות