הוחמר עונשו של מבצע פיגוע בהר הבית

שופטי העליון קבע כי אמג'ד ג'בארין ירצה 18 שנות מאסר בפועל על הרשעתו, ביחד עם 3 מחבלים נוספים, ברצח השוטרים רס"מ כמיל שנאן ז"ל ורס"מ האיל סתאווי ז"ל
גילי סיוון-כהן |
כוחות הביטחון בהר הבית בשבוע שעבר, צילום: פלאש 90 משטרה
כוחות הביטחון בפעילות בהר הבית. ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט העליון, ניל הנדל, ענת ברון, ויוסף אלרון קיבלו את הערעור להחמרת העונש שנגזר על האזרח הישראלי, אמג'ד ג'בארין, אחד מארבעת המחבלים שביצעו פיגוע בהר הבית ביולי 2017, במהלכו נרצחו שני שוטרי משטרת ישראל רס"מ כמיל שנאן ז"ל ורס"מ האיל סתאווי ז"ל והעמידו אותו על 18 שנות מאסר. "מעורבות אזרחים ישראלים בפיגועי טרור היא אמנם תופעה חריגה, אך בכל היקף מדובר בתופעה מדאיגה, הראויה לכל גנאי, ושעל בתי המשפט לסייע בעקירתה מהשורש בענישה מחמירה – וכך נהגנו במקרים לא מעטים בשנים האחרונות", נכתב בפסק הדין.

לפני למעלה משלוש וחצי שנים, ביצעו שלושה מחבלים, אזרחי ישראל תושבי אום אל-פחם, פיגוע טרור רצחני באזור הר הבית בירושלים באמצעות ירי קליעים רבים מתתי-מקלע שהוברחו לתוך מתחם הר הבית. כתוצאה מהפיגוע נרצחו שני שוטרי משטרת ישראל וכן נפגעו מספר שוטרים נוספים. כוחות הביטחון בהר הבית השיבו אש לעבר המחבלים והרגו אותם.

הנאשם, המחבל הרביעי בחוליית הטרור, אף הוא אזרח ישראל ותושב אום אל פאחם, סייע בידי שלושת המחבלים האחרים במשך כחודשיים עובר לפיגוע באופן מתמשך ומשמעותי ביותר, הן במישור האופרטיבי הן במישור הרוחני. בין היתר, השתתף במפגשים במסגד באום אל פאחם ובשיחות בעניין מתווה הפיגוע, וכן הסיע את המחבלים לאימוני ירי בכלי הנשק באמצעותם בוצע הפיגוע.

אף בליל הפיגוע, כך על פי הרשעתו של ג'בארין, הוא סייע לשלושת המחבלים האחרים, בין היתר בהסעתם ובנטילת חפציהם האישיים. מספר ימים לאחר הפיגוע, שיבש מהלכי משפט באופן שמחק ממכשיר הטלפון שלו את מספרי הטלפון של יתר המחבלים וכן החביא את החפצים האישיים שהותירו ברשותו. בהמשך, קשר קשר עם אחר למחוק את מכשיר ה-DVR של המסגד באום אל פאחם, וזאת על מנת למנוע חשיפת מעורבותו בפיגוע, אולם תוכניתם סוכלה בשל כך שהמשטרה הקדימה אותם ותפסה את המכשיר.

הנאשם הורשע בעבירות של סיוע לרצח השוטרים, פעולה בנשק למטרות טרור, שיבוש מהלכי משפט ובעבירות נוספות, ובית המשפט המחוזי בחיפה גזר עליו עונש של 16 שנות מאסר בפועל בלבד. המדינה הגישה ערעור על קולת העונש ואילו הנאשם ערער על הרשעתו.

בפסק הדין, בו החמירו שופטי העליון את עונשו של ג'בארין, נקבע: "מעורבות אזרחים ישראלים בפיגועי טרור היא אמנם תופעה חריגה, אך בכל היקף מדובר בתופעה מדאיגה, הראויה לכל גנאי, ושעל בתי המשפט לסייע בעקירתה מהשורש בענישה מחמירה – וכך נהגנו במקרים לא מעטים בשנים האחרונות. כפי שציינה המשיבה, הפיגוע לו סייע המערער כבר שימש לעידוד והסתה למעשים דומים, ולמול זאת, מחובת בית המשפט לשגר מסר הרתעתי חד וברור לכל המפגעים בכוח – מבצעים ומסייעים כאחד. אשר על כן, אציע לחבריי לדחות את ערעור המערער על שני חלקיו; ולקבל את ערעור המדינה על קולת העונש, באופן שעונש המאסר בפועל של המערער יעמוד על 18 שנות מאסר בפועל. יתר רכיבי הענישה יוותרו על כנם".

____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ניל הנדל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות