ראיונות עבודה כיצד על המראיין להתנהל ומה אסור לו לשאול?

לא פעם אנו שומעים כל מקרים בהם במהלך ראיון עבודה נשאלות שאלות הגורמות לאי נוחות כך למשל נשים רבות נשאלות האם בכוונתן להיכנס להריון או כיצד יצליחו לתפקד כראוי בהיותן אמא לילדים קטנים. גברים רבים נשאלים לגבי ימי המילואים שלהם. אז היכן עובר הגבול בין שיחת חולין תמימה לבין עבירה על החוק?
רונן חן |
עו"ד אורית בשן

ראיונות עבודה הם לרוב מסגרת מלחיצה ולא נעימה עבור שני הצדדים המשתתפים בו. ישנו המועמד אשר עלול להרגיש לא נעים לא לענות על שאלות ולהתגמש על מנת לרצות את המראיין בשביל הסיכוי לזכות בתפקיד. ומהצד השני ישנו המעסיק,  שעלול לשאול שאלות פוגעניות שלא לומר אסורות בחוק, ולעתים מעסיק אשר בתום לב, בלהט השיחה יפלוש לפרטיות המועמד וישאל שאלות שאין לשאול אותן. על פי חוק אין להפלות אדם אשר מבקש להתקבל לעבודה על בסיס מגדר, גיל, נטייה מינית, דת ועוד.

בפרוס השנה החדשה  בקשנו מעורכת הדין אורית בשן מומחית לדיני עבודה להסביר מה מותר לשאול ומה אסור בראיון עבודה,

"לפי חוק שיויון הזדמנויות בעבודה, למעסיק אסור להפלות עובד על פי קריטריונים שאינם רלוונטים למהות התפקיד. מכך שאין עליו בשום אופן לשאול מרואיין לגבי גילו, נטייתו המינית, דעתו הפוליטית,  מצבו הכלכלי, שירותו הצבאי,  מידע אישי לגבי הוריו, ועוד." אומרת עו"ד בשן ומוסיפה "לעיתים מבקש המעסיק לדעת לגבי רמת השליטה בשפה של המועמד, וכאן עלולה לעלות שאלת הלאום, שהעיסוק בה גם הוא אסור בחוק במסגרת ראיון עבודה. יש להפריד בין השניים. ישנה לגיטימציה לשאול לגבי רמת השליטה בשפה, אך לא לשאלה –  האם עברית היא שפת האם, מה שאוטומטית משליך על הלאום של המועמד."

כל דבר שמריח כמו אפליה אסור על פי חוק

"למעסיק אסור על פי חוק להפלות אדם המבקש להתקבל לעבודה על בסיס הדת אליה משתייך. מסיבה זו אין על מעסיק לשאול מרואיין שאלות לגבי דתו, ואין לו לשאול על אמונתו אם העניין לא קשור ישורות לאופי התפקיד. כמו כן אין לחייב אדם לעבוד ביום שבת, ולכן כמובן אין לשאול אותו, לאיזו דת הוא משתייך." מסבירה עו"ד בשן

מראיין יכול לשאול מועמד לגבי מצבו הגופני והרפואי, כל עוד העניין רלוונטי לתפקיד בו מדובר. מעבר לכך, כל שאלה של המעסיק לגבי מוגבלות פיזית, שכלית או נפשית אשר אינה מונעת מאדם למלא את התפקיד אליו הוא מתראיין, נוגדת את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. כל עוד אדם כשיר לבצע את התפקיד אליו הוא מבקש להתקבל אין להפלותו על בסיס מוגבלות.

החיים הפרטיים נשארים פרטיים

אין לשאול מועמד לעבודה לגבי היותו הורה.

באותה מידה אין לשאול אישה המתראיינת לתפקיד, אם בכוונתה להיכנס להריון ואף ספציפית על הפרייה חוץ גופית או טיפולי פוריות שעשתה או מתכוונת לעשות בעתיד.

על מעסיק נאסר לשאול את המרואיין לגבי הפרופיל הצבאי שלו, השירות הצבאי שלו או על תדירות יציאתו למילואים. כמו כן  אין על המעסיק לשאול את המועמד על עברו הפלילי או לחלופין לבקש את המידע מהמשטרה.

מקומות עבודה נוטים לתת למרואיין למלא טפסים עם פרטיהם בטרם הריאיון, יש להקפיד כי לא יופיעו בטפסים אלה פרטים אשר אין על המעסיק לשאול את המועמדים.

"על המעסיק נאסר לבקש פרטים שונים מתוך הסעיפים בהם דנו,  להוות חלק ממכלול הדברים שהובילו לקבל או לא לקבל את המועמד לעבודה. יתרה מכך, לא רק שאין עליו לשאול לגבי אותם סעיפים, אלא גם אין עליו לעשות שימוש בפרטים העלולים לעלות בשיחה בתום לב על ידי המרואיין.  מבחינת החוק דבר זה שווה ערך לדליית אותו מידע אישי מהמועמד וזה כאמור, נגד החוק." מסכמת עו"ד בשן

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות