מדוע נמחקה תביעת דיבה של שוטר?

עו"ד יוני ג'ורנו הקים תעשייה של תביעות לשון הרע של שוטרים נגד אזרחים שהביעו את דעתם ברשת החברתית, אך מה קרה כאשר "שכח" להגיש לביהמ"ש תצהיר?
רונן לוי |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

עורך הדין יוני ג'ורנו "שכח" להגיש לבית המשפט תצהיר של השוטר אנדרי פלנוב, אשר תבע מספר אזרחים בעילה של לשון הרע ושופטת בית משפט השלום בהרצליה, הדסה אסיף, הורתה על מחיקת התביעה תוך שהיא מטילה על השוטר פלנוב לשלם 35 אלף שקלים לשלושת הנתבעים (20 אלף שקלים לנתבע אחד ו-7,500 שקלים לכל אחד מהנתבעים האחרים).

"לאור כל מחדלי התובע, בהעדר כל התייחסות מצד התובע להחלטות שניתנו, ולנוכח הסמכות שנתונה לי מכוח תקנה 41(3), אני מורה לכן על מחיקת התביעה", כתבה השופטת אסיף בפסק הדין.

שוטר משטרת מרחב ירקון, אנדרי פלנוב, תבע מספר אזרחים בגין לשון הרע, לאחר שתועד לפני כ-11 חודשים, חונק אזרח שסירב להזדהות בפניו בפארק הירקון כאשר זה צועק כי הוא אינו יכול לנשום. התיעוד שהופץ ברשתות החברתיות זכה לשיתופים ותגובות רבות והשוטר פלנוב תבע כאמור מספר מגיבים נגד חלק הוא מחק את התביעה לאחר שהגיע להסדר ונגד שלושה נתבעים התביעה נותרה עומדת.

השוטר פלנוב, היה אמור להגיש תצהיר עדות ראשית, עד לתאריך ה-20 בינואר 2021, אולם בא כוחו, עורך דין יוני ג'ורנו "שכח" להגיש את התצהיר. בתחילת החודש האחרון לאחר שהנתבעים פנו לבית המשפט על מנת שיורה למחוק את התביעה, שלח עו"ד ג'ורנו, לבית המשפט בקשה "להגשת תצהיר עדות ראשית בחלוף המועד", כאשר הוא מציין בבקשה, כי התצהיר הוכן אבל "ככל הנראה ובחוסר תשומת לב של הח"מ (עו"ד ג'ורנו), התצהיר לא הוגש לתיקיית בית המשפט".

השופטת אסיף, דחתה את בקשתו של עו"ד ג'ורנו, והורתה על מחיקת התביעה. זאת, בין היתר, משום שלמרות שאמר כי התצהיר כבר היה מוכן בחודש דצמבר הוא לא צירף לבקשה את התצהיר. השופטת אסיף ציינה בהחלטתה כי תקנה 41 (3) לתקנות סדר הדין האזרחי התשע"ט -2018 קובעת כי בית המשפט רשאי להורות על מחיקת תביעה במקרה בו "התובע מתמיד, באופן שאינו מניח את הדעת, להימנע מלקיים הוראה מתקנות אלה או נמנע מלקיים החלטה או הוראה של בית המשפט".

ואכן, כך לטענת השופטת, התובע מתעלם מהחלטות שניתנות בעניינו. "במקרה שבפני", כתבה השופטת אסיף בהחלטתה, "התובע מתעלם באופן שיטתי מהחלטות שניתנות בעניינו. כך, תצהיריו לא הוגשו עד למועד שנקבע לו להגשתם. הוא לא השיב לבקשת הנתבע חרף ההחלטה מה-1 במרץ 2021 והמועדים שנקצבו בה, והתעלם מההחלטה שנתנה יום לאחר מכן. כל זאת, כאשר התיק קבוע לשמיעת ראיות ל-14 ול-18 במרץ".

השופטת הוסיפה: "התנהלות זו של התובע עומדת בסתירה לחובתו על פי תקנה 3(ב), ותקנה 4 לתקנות, והיא גורמת, בניגוד לאינטרס הציבורי המוזכר בתקנה 5, לבזבוז זמנו של בית המשפט, וממילא לבזבוז במשאבי הזמן השיפוטי".

בחודשים האחרונים עלתה לכותרות תעשיית הגשת תביעות הדיבה של עו"ד יוני ג'ורנו.

בין השאר בכתבה נרחבת בעיתון “כלכליסט” המתארת את שיטתו.

יוני ג’ורנו, שהורשע בעבר בחטיפת עובדת זרה, נהפך, כל על פי הפרסום, לעורך הדין האהוב על שוטרי ישראל.

כך נטען כי הוא מנהל עבור השוטרים תעשייה של תביעות לשון הרע, חלקן מופרכות, במטרה להטיל אימה על אזרחים שהתבטאו ברשתות החברתיות. כך, בחסות החוק, הוא גורף עבור השוטרים מאות אלפי שקלים.

“ג’ורנו”, כך נכתב ב"כלכליסט", “מתהדר בכ-80 שוטרים שאותם ייצג ומייצג, מול כ-200 נתבעים: כותבי פוסטים, משתפי פוסטים וטוקבקיסטים. חלק מהם לא מוותר ומגן על עצמו בבתי המשפט, אבל חלק לא מבוטל מתפשר או משלם כבר לאחר קבלת מכתב ההתראה הראשון. לעיתים מפני שהוא נבהל, פעמים אחרות מפני שזול יותר לשלם 2,000 שקל לג’ורנו מאשר לשכור עורך דין שניהל נגדו את הקרב המשפטי”.

"השוטר לא מילא את חובותיו כבעל דין", עו"ד תום שנפ

עו"ד תום שנפ: "תביעות לשון הרע הפכו לספורט לאומי"

עו"ד תום שנפ, המתמחה בדיני לשון הרע, מתייחס להחלטת ביהמ"ש ומסביר: "בשנים האחרונות תביעות לשון הרע הפכו למעין ספורט לאומי. גם השוטרים לא נשארו מאחור, עלו למגרש והחלו להגיש תביעות כנגד אזרחים רבים. במקרים רבים אותם שוטרים לא מבינים את ההשלכות של ההליך המשפטי והחובות שלהם כבעלי דין. במקרה הזה השוטר לא מילא את חובותיו כבעל דין ולכן בצדק בית המשפט מחק את תביעתו תוך חיוב בהוצאות".

לאתר שנפ' ושות'- עורכי דין


לצפייה ודירוג כבוד השופטת הדסה אסיף


עו"ד תום שנפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות