התינוק נולד והועבר למשפחת אומנה זמנית

ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א, אישר את הוצאת הרך הנולד מהוריו אך קבע כי יימסר לאימוץ זמני עד אשר שירותי הרווחה יבחנו את יכולתם לגדלו
דנה לווינסקי |
משפחת אומנה זמנית
תינוק. צילום ארכיון: פלאש 90

שופט בית משפט לענייני משפחה בתל אביב, יחזקאל אליהו, הורה על הוצאת קטין ממשמורת הוריו עם לידתו ומסירתו למשפחת אומנה זמנית בה הוא שוהה, על פי המלצת השירות הסוציאלי. אולם השופט אליהו הבהיר, כי אין המדובר במשפחת אומנה עם כוונת אימוץ אלא במשפחת אומנה זמנית.

מהבקשה עלה כי מדובר בתינוק שנולד להורים המוכרים לרשויות הרווחה והועבר לבית משפחה אומנת המתכוונת לאמצו, אם וכאשר יוכרז בר אימוץ. על פי הנטען בבקשה, העברת הקטין למשפחה אומנה, ישירות מביה״ח בו נולד, נועדה למנוע ממנו טלטלות מיותרות ולאפשר לו לגדול מראשית ימיו בבית קבוע, לאחר שהתברר כי לא חל כל שינוי לטובה במצבם ובתפקודם של ההורים.

ההורים, כך נטען, מוכרים שניהם למערכת הרווחה שנים רבות. האם בת 37 נולדה למשפחה בעייתית, על רקע אלימות קשה, סמים וזנות, בה זוג הורים ותשעה ילדים. היא למדה במסגרת של החינוך המיוחד אך לא הצליחה להשתלב במסגרות הבית ספריות והוצאה מהבית בצו בימ״ש ושולבה בפנימייה וכך גם שאר הקטינים במשפחתה. האם הביאה לעולם 5 ילדים וכולם הוצאו ממשמורתה ולה ולבן זוגה בת משותפת נוספת, אשר בעניינה ובעניין הקטין שנולד הוגשה בקשה להכריז עליהם כברי אימוץ כלפי המשיבים.

בבקשה צוין כי ילדיה הוצאו בסופו של יום ממשמורת האם לאחר שגורמי הטיפול התרשמו כי חייהם של הילדים רווים בתהפוכות, חוסר יציבות, הזנחה קשה, אלימות וחסך עמוק בצרכים בסיסיים. כך למשל תואר כי האם נהגה להביא את בנה לגן כשהוא לא מקולח, מדיף ריח רע ועדיין עם חיתול מהלילה.

למרות זאת השופט אליהו קבע כי יש בבקשה שהוגשה לבסס היטב את הוצאת הקטין ממשמורת הוריו ומסירתו לאומנה זמנית, אך עדיין זה שלב מוקדם של ההליך וטרם נבחנה והוכרעה מסוגלותם ההורית של ההורים או מי מהם כדי לבסס מסירתו למשפחת אומנה עם כוונה לאמצו.

"אכן הבקשה הארוכה והמפורטת מצביעה על קשיים וכשלים במסוגלותם ההורית של המשיבים", כתב השופט בהחלטתו, "אך בשלב זה של ההליך, בו טרם מונה מומחה, טרם הוגשה חוות דעת מומחה וטרם הושמעו עדויות והובאו ראיות, לא ניתן לקבוע כי המשיבים או מי מהם נעדרי מסוגלות הורית. קבלת הבקשה בשלב מוקדם זה של ההליך משמעה מתן משקל מכריע לניסיון העבר, תוך קביעה לכאורה כבר בשלב ראשוני ומוקדם זה של ההליך כי המשיבים או מי מהם נעדרי מסוגלות הורית".

השופט אליהו הוסיף: "חרף האמור בבקשה הארוכה והמפורטת שהוגשה לא מצאתי כי זו מניחה תשתית עובדתית מספקת שיהא בה לבסס סטייה מאותה חובה הקבועה בדין ובפסיקה ולפיה על בית המשפט לעשות שימוש זהיר ובמשורה בסמכות הקנויה לו. זכותם של המשיבים כמו גם זכותו של הקטין כי יינתן למשיבים יומם בפני בית המשפט וכי שאלת מסוגלותם תבחן במסגרת הליך מלא ושלם".

_____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יחזקאל אליהו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות