היועמ"ש: בית הדין בהאג נעדר סמכות לחקור את ישראל

תגובות נסערות מכל צידי המפה הפוליטית על רקע הודעת בית הדין הבינלאומי בהאג על פתיחת חקירה נגד ישראל על ביצוע פשעי מלחמה. מנדלבליט: "ההחלטה פוגעת בלגיטימיות של בית הדין, במקום לטפל בהפרות אמיתיות של המשפט הבינלאומי"
רונן לוי |
ידוי אבנים הפרות סדר שטחים פלסטינים
צעירים מיידים אבנים. צילום ארכיון: פלאש 90

התובעת הראשית של בית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה אמש (יום ד') באופן רשמי על פתיחת חקירה על ביצוע פשעי מלחמה בשטחי יו"ש ועזה והציתה סערה במערכת הפוליטית. אל התגובות הנסערות מצטרפת גם עמדתו של היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, שעל פי חוות דעתו, אין לבית הדין בהאג כל סמכות לחקירה זו. "נמשיך לסייע לממשלת ישראל להעניק הגנה משפטית מקיפה וסיוע, ככל שיידרש, אל מול כל איום על אזרחי המדינה שיתעורר מבית הדין הפלילי הבין-לאומי", כך מנדלבליט.

אמש (יום ד') הודיעה התובעת הראשית, בנסודה, על פתיחת החקירה והבהירה כי החקירה תחול גם על הרשות הפלסטינית, חמאס, הג'יהאד האסלאמי, פת"ח, החזית העממית לשחרור פלסטין והחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין. בהצהרתה מסר בנסודה כי "החקירה תכסה פשעים בתחום שיפוטו של בית הדין, שלכאורה בוצעו מאז 13 ביוני 2014". עוד הוסיפה כי "האופן שבו המשרד יגדיר סדרי עדיפויות הנוגעים לחקירה ייקבע בהמשך, לאור האתגרים המבצעיים שאנחנו מתמודדים איתם עקב מגפת הקורונה, המשאבים המוגבלים שעומדים לרשותנו והעמוס העבודה הכבד המוטל עלינו כיום. עם זאת, אתגרים כאלה, מתריעים ומורכבים ככל שיהיו, אינם יכולים להסיט אותנו ממימוש האחריות שמטילה עלינו אמנת רומא".

היועמ"ש, מנדלבליט, התייחס להודעה וטען כי כפי שכבר פורסם בעבר, עמדתו היא שבית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה. "עמדה זו", כך לדבירו, "זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם וכן התובעת בהודעתה היום בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה".

לדברי מנדלבליט, החלטת מותב השופטים, כמו גם הודעת התובעת מכירים בעצמם בכך שנושאים עקרוניים הנוגעים לסמכות השיפוט של בית הדין נותרו ללא הכרעה. עניין זה לכשעצמו מלמד "עד כמה ההחלטה להתקדם לחקירה ביחס לישראל שגויה ונעדרת את הבסיס המשפטי האיתן שנדרש, לשיטתה של התובעת עצמה, על-מנת להתקדם בעניין זה".

"אין סמכות", היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט.

"בית הדין הפלילי הבינלאומי הוקם כדי להתמודד עם הפרות חמורות של המשפט הבינלאומי", כך לפי עמדת היועץ. "בחירתה של התובעת לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל – מדינה דמוקרטית שוחרת חוק, פוגעת בלגיטימיות של עבודת בית הדין וגורמת להקצאה מיותרת של משאבים במקום לטפל בהפרות אמיתיות של המשפט הבינלאומי מצד מדינות לא דמוקרטיות שאינן מחויבות לקיום המשפט".

היועץ המשפטי לממשלה הוסיף כי יחד עם צוות בין-משרדי ייעודי עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות בזירת בית הדין מזה זמן רב וערוכים להתמודד עם כל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין. הם ימשיכו לסייע לממשלת ישראל להעניק הגנה משפטית מקיפה וסיוע, ככל שיידרש, אל מול כל איום על אזרחי המדינה שיתעורר מבית הדין הפלילי הבין-לאומי.

ריבלין: "החלטה שערורייתית"

"נשיא המדינה ראובן ריבלין: "החלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל, שערורייתית. לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו, להגן על אזרחינו. מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך. אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו. נעמוד אנחנו על המשמר כדי להבטיח שלא יפגעו בעקבות ההחלטה".

גנץ: "פרס לטרור"

שר הביטחון גנץ התייחס גפ הוא להחלטה ואמר: "מדובר בפרס לטרור ולארגוני הטרור. הפלסטינים חייבים להפנים- את הסכסוך ביננו נפתור רק במשא ומתן בירושלים וברמאללה. לא יעזור בית דין, גם לא בהאג". שר הביטחון אמר את הדברים בטקס סיום קורס חובלים בחיפה והוסיף: "אויבינו פועלים בצורה בלתי מוסרית שמסכנת את תושביהם- חמאס וחיזבאללה, מחביאים טילים במרתפי בתים ובחצרותיהם, ומשתמשים באזרחי עזה ולבנון כמגן אנושי. ובעוד שאויבינו רומסים זכויות אדם, ובעולם כולו מתבצעים פשעים נוראיים, החליטה התובעת בבית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מדובר בפרס לטרור ולארגוני הטרור. זו החלטה שמזיקה לשמירה על היציבות האזורית ולהגנה על חיי אדם".

הודעת שר החוץ, גבי אשכנזי: "החלטת התובעת לפתוח בחקירה היא מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית. מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים. העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי.

"פשיטת רגל מוסרית", בני גנץ. צילום: פלאש 90

|ישראל היא מדינה דמוקרטית בעלת מערכת משפטית עצמאית ואפקטיבית, שבכלל אינה חברה בבית הדין. ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל היא חריגה מהמנדט של בית הדין, ובזבוז משאבי הקהילה הבינ"ל ע"י מוסד מוטה שאיבד כל לגיטימציה, ופועל כגוף פוליטי ולא שיפוטי. החלטת התובעת רק תתרום לקיטוב בין הצדדים, ומרחיקה את הדיאלוג הנחוץ ליישוב הסכסוך. מדינת ישראל תנקוט בכל צעד הנדרש להגנה על אזרחיה וחייליה מפני רדיפה משפטית".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, הגיב: "החלטת בית הדין צבועה ומגמתית, ומהווה אנטישמיות לכל דבר. בעוד מדינות רבות מפירות זכויות אדם באופן סדרתי בוחר בין הדין לחקור דווקא את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מדינת ישראל תמשיך לעמוד על האמת שלה. נמשיך לבנות בכל חלקי הארץ. נמשיך להגן על אזרחינו ועל ביטחוננו. נתגבר גם על הרעה הזו".

שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד מסרה: ״החלטת בית הדין בהאג היא החלטה פוליטית, אומללה ואנטישמית. צה״ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם, מגדלור לצבאות אחרים. בית הדין חרג מסמכותו וטוב יעשה אם יתמקד במדינות באזור שמבצעות פשעי מלחמה. נגן משפטית על חיילנו הגיבורים בכל מקום אשר יהיו".

ח"כ ניר ברקת בתגובה: "בית הדין שלא חקר מעולם אלפי פעולות טרור פלסטיניות וג׳יהדיסטיות כנגד ישראלים חפים מפשע, בהם ילדים ותינוקות שנרצחו במיטתם, איבד כל זכות וסמכות מוסרית לעסוק בצדק ושיפוט".

השרה ינקלביץ' התייחסה להחלטה ואמרה: "החלטה אנטישמית, מופרכת וקיצונית של בית הדין הפלילי הבינלאומי. אלף החלטות כאלו לא יצליחו להרתיע אותנו ולא יזיזו אותנו מכאן. צפו בדברים שאמרתי בנושא לפני מספר ימים בכנס של מועצת יש"ע"

"נציגי ביה"ד בהאג מוזמנים לאפרת שבגוש עציון"

עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת התייחס להחלטה ואמר: "לא מפחד מנציגי בית הדין הבינלאומי בהאג. להפך הם מוזמנים לאפרת להתרשם ולהפסיק להסתמך על פייק עדויות. אני לא מצטרף לצועקים אנטישמיות, אני לא מפחד כי אני יודע מה האמת. נציגי האג מוזמנים לאפרת, לסוכה בביתי בה יושבים פלסטינים ומתיישבים יחד. הם מוזמנים לחדר המיון הקדמי ולפגוש פלסטינים שרופאים יהודים הצילו את חייהם. הם מוזמנים לערוך איתי יחד קניות בצומת הגוש לצד יהודים ופלסטינים. הדלת שלי פתוחה כדי שיראו במו עיניהם שאפרטהייד ומושגים שדומים לו אינם עולים בקנה אחד עם המציאות. הם מוזמנים כדי שפעם אחת ולתמיד יגידו למספרי האגדות ולמסיתים באנגלית בעברית ובערבית שהם התרשמו אחרת. אני מזמין את נציגי בית הדין בהאג לאפרת כיהודי ,מתיישב, סא"ל במילואים ועורך דין".

תגובת ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי על החלטת בית הדין הבין לאומי בהאג: "קורא לממשלה להחיל מיידית את החוק הישראלי ביו"ש באופן חד צדדי. "הגיע הזמן לומר בקול ברור, אין עם כובש בארצו, אנו חזרנו לנחלת אבותינו אחרי 2000 שנות גלות, המקום הזה מעולם לא היה שייך למדינה אחרת, והכיבוש היחיד נעשה ע"י ירדן ב1948, כיבוש שלא הוכר מעולם וחזר אלינו ב1967 עם חזרתנו לארץ התנ"ך".

יו"ר מרצ – "איומי הסיפוח מסבכים את ישראל"

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, בתגובה להחלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי: ״המשך הבנייה בהתנחלויות ואיומי הסיפוח מסבכים את ישראל והופכים אותה לנאשמת בפשעי מלחמה. ההתנחלויות והימין גוררים את ישראל להאג. המשך הבנייה בהתנחלויות ואיומי הסיפוח מסבכים את ישראל והופכים אותה לנאשמת בפשעי מלחמה. ישראל חייבת ממשלה שתפסיק את הבנייה בהתנחלויות ותניע מחדש תהליך שלום עם הפלסטינים. ללא קידום תהליך שלום, ראשי המדינה עלולים להיות חשופים להליכים משפטיים, ובעיקר יפגעו באינטרס הישראלי המרכזי: פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני על בסיס חזון שתי המדינות״.

"הימין גורר את ישראל להאג", יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ. צילום: פלאש 90

ח"כ עופר כסיף על פתיחת החקירה: "יש לחקור את פשעי המלחמה של השלטון הישראלי כדי למנוע נוספים ולהבטיח את טובת כל בני ובנות הארץ. האנטישמיות היחידה בסיפור הזה היא של הימין הקיצוני, המוציא דיבתה של היהדות רעה בכרכו אותה עם פשעי הכיבוש ותנועת ההתנחלות".

עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל: "ההחלטה מאשרת את שאנו טוענים לאורך שנים, כי קיים חשד ממשי וכבד לביצועם של פשעי מלחמה חמורים על ידי ישראל. לצד פשע ההתנחלויות, הצבא הישראלי פועל בניגוד לכל הנורמות של המשפט הבינלאומי ומפר באופן שיטתי את דיני הלחימה במיוחד כאשר הוא פוגע ללא הבחנה באוכלוסייה אזרחית. הפטור הגורף מענישה וסירובה המתמשך של ישראל לקיים חקירות אפקטיביות וממשיות בכל המקרים שהובאו בפני מערכות החוק הישראליות, כולל על ידי מרכז עדאלה, מוכיחים כי הצעד הזה הוא מתבקש והכרחי."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות