נחשפת הנחיית הפרקליטות להפעלת מדובבים

״הפעלת מדובב היא פעולת חקירה לגיטימית. לא אחת הפעולה הזאת שהיא בבסיסה תרגיל תחבולה חקרתי מטרתו להביא לחקק האמת. כדי שהפעלת מדובב תהייה אפקטיבית וכדי למנוע עירסול באיכות הראיות שיוסגו מהפעלת המדובב הוחלט על הסדרת הפעלת המדובבים בנוהל שנכתב כמעט לפני עשור״- אומר קצין בכיר במערכת אכיפת החוק.
יעל חן |
מעצר (אילוסטרציה).

במשטרה אומרים כי הנוהל המשטרתי מחמיר מאוד בהפעלת מדובבים:״היום אנחנו נמנעים מלהפעיל עבריינים או אסירים כמדובבים. כלל אנחנו נעדיף להפעיל שוטר כמדובב בשנים האחרונות איתרנו שוטרים בעלי נתונים ייחודיים שמתאימים למשימה הזאת. הם עוברים הכשרה מיוחדת לרוב מדובר בשוטרים שיש להם חזות יחודית יודעים לדבר בשפה של העבריינים וניתן בקלות להכניס אותם למשימה. הנוהלים קובעים כי המדובב ידע כמה שפחות על החקירה והחשוד ובכל מקרה חל איסור לשתף מידע על פעולות חקירה וממצאים עם המדובב בפועל הוא ממודר מכל פעולות החקירה כדי למנוע מצב שהוא יוביל את החשוד לממצא בכוונת מכוון. הנוהל קובע כי כל פעולה של מדובב מי הרגע שהוא נקלט למשימה ועד סופה מתועדת בצילום וידיאו הסיבה לכך היא למנוע טענה לכך שהמדובב הכניס מילים בפי החשוד״ אומר קצין בכיר

במשטרה אומרים כי ההחלטה להפעיל שוטרים על פני עבריינים כמדובבים נועדה למנוע שורה של מצבים ״ עבריין יכול לבוא בדרישות אנחנו לא רוצים שיתברר כי יש היסטוריה בין המדובב לחשוד שיש מניע נסתר ועוד״ אומר גורם במשטרה שהתייחס להנחיות הפעלת מדובבים.

לאחר שנחשפה הנחיית פרקליט המדינה בנוגע להפעלת מדובבים מתקוממים סניגורים פליליים בנוגע לשיטה.

 width=

כך לדוגמא מסר עו"ד ניר יסלוביץ "ההנחייה להפעלת מדובבים כפי שנחשפה במלוא מערומיה חושפת בפנינו תופעה קשה לפיה הפרקליטות מוצאת לנכון להפעיל מדובבים באופן מניפולטיבי ורחב היקף גם אימתי שקיים ספק בצורך שקם להפעלת מדובב.(הפעלת מדובב שעצור בתיק אחד לצורך הפללה בתיק אחר  וכיוצ״ב ).הפעלה שכזאת יוצרת תופעה פסולה של הודאות שווא ולכן יש לפעול לסיכול התופעה."

 

 

 width=עו"ד רלי אבישר רווה "מדיניות הסודיות וההסתרה של הפרקליטות בהתייחס להנחייה שמתייחסת להפעלת מדובבים ברמה העקרונית ולא ברמה הטכנית צריכה להדיר שינה מעיני רבים. ככלל הנחיית פרקליטות צריכה להיות גלויה בוודאי בידי באי כוחם של נאשמים וזאת בכדי לבחון את חוקיותה, תנאיה ולאפשר דיון מעמיק באופן השימוש בהנחייה. בית המשפט העליון קבע בעניין זה כי יש להעביר את ההנחייה לסניגורים, שכן היא יכולה להועיל להגנתם. התיק הוחזר למחוזי, שם שוב מנסה הפרקליטות לעשות כל שיש בידיה כדי להמשיך באותה מדיניות הסתרה, דבר המתאים למשטרים חשוכים ואנטי דמוקרטיים. על הפרקליטות להעמיד הנחיותיה לבדיקה מעמיקה ולהתנהל באופן גלוי והגון ולא במחשכים ויפה שעה אחת קודם."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות