האם ניתן לתת צו ירושה למי שאינו אזרח ישראלי?

בית המשפט לענייני משפחה בקריית שמונה דחה בקשה לתת צו ירושה לאזרח סורי שמת וחלק מיורשיו גרים בישראל: "מי שאינו תושב ישראל אין לביהמ"ש סמכות לתת צו ירושה בעניינו"
גילי סיוון-כהן |
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock

שופט בית משפט לענייני משפחה בקריית שמונה, רן ארנון, דחה בקשה לתת צו ירושה לאזרח סורי, שחלק מיורשיו בישראל וחלקם בסוריה ובנעליהם נכנס האפוטרופוס לנכסי נפקדים.

השופט קבע כי המנוח לא היה תושב ישראל, או בעל נכסים בעת פטירתו, ומכאן ש"לבית המשפט אין סמכות לתת צו ירושה אחר המנוח".

על פי הבקשה, המבקשת, הוריה ואחיה חיו בכפר ברמת הגולן עד לפרוץ מלחמת ששת הימים.

אביה, מת בשנת 1960 בסוריה.

מאחר ואין בנמצא תעודת פטירה, הגישה המבקשת בקשה להצהרת מוות ביולי 2017 וניתן פסק דין הקובע כי המנוח נפטר ביום באוקטובר 1960. יורשי המנוח הם אשתו וחמשת ילדיו שחלקם חיים בסוריה.

בהמשך להצהרת המוות הגישה המבקשת בקשה לרשם לענייני ירושה בקשר לעיזבון האב המנוח. האפוטרופוס לנכסי נפקדים, התנגד לבקשה בטענה לחוסר סמכות, זאת מאחר שלטענתו האב המנוח נפטר שנים לפני שהכפר סופח לישראל וכי אין בישראל נכסים הרשומים על שמו, ולפיכך אין כל זיקה הקושרת אותו לישראל ומעניקה סמכות דיון כאן.

המבקשת מצדה טענה כי לאביה המנוח אדמות בבעלותו בתוך הכפר ומחוצה לו, עובדה המקנה סמכות לבית המשפט ולגביהן מבוקש לקבוע כי הן חלק מעיזבונו של האב המנוח אשר יש לחלק בין יורשיו.

ברם, בשלב זה, כאמור, הבקשה היא למתן צו ירושה בלבד.

כידוע, מקרקעי הכפר וסביבתו אינם מקרקעין מחולקים ומוסדרים, ואינם רשומים ברשות מקרקעי ישראל. המקרקעין מנוהלים תחת שיפוטה של המועצה המקומית של היישוב, אשר הרישום בה מתבסס על הצהרת בעלי קרקעות או מידע היסטורי קיים.

חרף היעדר רישום מסודר בעלי הקרקעות בכפר נוהגים בהם מנהג בעלים. נוכח הטענה כי קיימים יורשים נוספים בסוריה שאינם חלק מההליך צורף האפוטרופוס לנכסי נפקדים כצד להליך.

בית המשפט בחן האם בסמכותו לתת צו ירושה, שכן בהתאם לסעיף 136 לחוק הירושה מוסמך בית המשפט לישראל לדון בירושתו של אדם שנפטר בהיותו תושב ישראל או שהשאיר אחריו נכסים בישראל.

לאחר בחינת הראיות שבפניו קבע בית המשפט כי המבקשת לא הרימה את הנטל ולא הוכיחה כי לאביה המנוח היו אדמות בישראל בעת פטירתו, עוד ציין השופט ארנון כי גם אם יקבל את הגרסה לפיה החזיק המנוח בעבר באדמות, הוא שוכנע כי אדמות אלה ניתנו לידי בנו ולאחריו התגלגלו לנכד כך שבעת מותו לא החזיק בנכסים בישראל.

"עדותו של הבן", כתב השופט בהחלטתו, "תואמת את גרסתו של אביו המנוח והיא משתלבת במארג העובדות שהוכח בפני. לאב המנוח היו אדמות ברמת הגולן.

ברם, עוד בטרם פטירתו הועברו אדמות אלה במתנה לבנו והלה בתורו העבירם לבנו שמחזיק בהן כבר שלושים שנה בקרוב… מאחר שבעת פטירתו אף לא היה תושב ישראל לא קיימת כל זיקה הקושרת את המנוח לישראל ואשר מקנה סמכות לבית המשפט להעניק צו ירושה. על כן הבקשה למתן צו ירושה נדחית".


לצפייה ודירוג כבוד השופט רן ארנון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות