מדריך לתובע – רשלנות בלידה

עו"ד יצחק נאורי |

-עו"ד יצחק נאורי, שרעבי נאורי סנדלר – משרד עו"ד-

לידת תינוק הינה אירוע משמח, אך לעיתים מתברר כי התינוק שנולד אינו בריא. במסגרת תביעת רשלנות רפואית נדונים מקרים בהם טעויות של הצוות הרפואי גרמו לפגיעה בתינוק או באימו, החל משלב קבלת היולדת במיון יולדות ועד לסיום הלידה.

באילו מקרים ניתן להגיש תביעה על רשלנות רפואית? מה התהליך? וכמה זה עולה – כל התשובות כאן.

 width=

מתי אפשר לומר שיש רשלנות בלידה?
בדרך כלל, החשד לרשלנות בלידה מתחיל כאשר הלידה משתבשת והעובר נפטר או מתגלה כבר לאחר הלידה כי הוא סובל מבעיות רפואיות.
עם זאת, לעיתים הלידה עוברת לכאורה בצורה חלקה, אבל עם הזמן מסתבר כי התינוק סובל מבעיות רפואיות, המתגלות זמן מה לאחר הלידה, כמו עיכוב התפתחותי.

הרשלנות יכולה להתבטא הן בתהליך ליווי ההריון על ידי הצוות הרפואי והן בלידה עצמה.

למעשה, עם תחילת ההריון אמורה האשה לעבור תהליך של ליווי רפואי. במסגרת התהליך עוברת האשה בדיקות שונות שתכליתן לוודא כי מהלך ההריון תקין וכי העובר לא סובל מבעיות רפואיות קשות.

לעיתים כולל התהליך בדיקות גנטיות על מנת לוודא כי ההורים לא עלולים להעביר לעובר בתורשה מחלות קשות.
במקרה שבו מתגלה חשד לבעיה רפואית בעובר, על הצוות הרפואי להציג לאשה את המידע המלא בדבר הבעיה. לרבות הסיכוי כי התינוק סובל ממום או חולה, ההשלכות של המחלה או המום על התינוק לאחר הלידה והאפשרות להפסיק את ההריון.
אי מסירת מידע מלא, עלולה להביא להחלטה שגויה בדבר המשך ההריון או הפסקתו וכך גם מסירת מידע חלקי או שגוי. במקרה כזה, עלולה להיות עילה לתביעת רשלנות רפואית.
כמו כן, לעיתים, במהלך ההריון עצמו, מתעוררות בעיות רפואיות אצל האם או העובר – בעיות המצריכות אבחנה וטיפול רפואי מתאים. גם כאן, נדרש הצוות הרפואי לבצע אבחון נכון ולהציע דרכי התמודדות וטיפול.
תהליך הליווי גם חייב להיות מתועד על ידי הצוות הרפואי, על מנת שניתן יהיה בדיעבד, לבקר את התהליך ולמצוא אם נפל בו כשל.
לבסוף, במהלך הלידה עצמה – עשוי העובר להימצא במצב של מצוקה. המצוקה יכולה לנבוע מטיפול שגוי או מסיכונים טבעיים הכרוכים בכל הריון.
לעיתים, ההתמודדות עם המצוקה נעשית באופן שגוי, למשל מקרה בו הצוות לא עקב אחרי הדופק של העובר במהלך הלידה וכתוצאה מכך הלידה משתהה או שלא מבוצעת פעולת חירום (ניתוח קיסרי) תוך זמן סביר.

 width=
האם בכל מקרה אפשר להגיש תביעת רשלנות בלידה?
ראשית, רשלנות היא רק מצב בו הצוות הרפואי חורג מסטנדרט הטיפול המקובל. כל הריון עשוי לגרור בחובו סיכונים וממילא הדבר מצריך טיפול.
כשלון הטיפול איננו מהווה עילה לתביעה. גם הרופאים הטובים ביותר שפועלים בצורה נכונה עלולים להיכשל. רשלנות תהיה רק מקום בו ניתן להראות כי הצוות חרג מהכללים או מטיפול רפואי מקובל במצב נתון.
שנית, גם אם יתברר כי היתה רשלנות של הצוות הרפואי, יש להוכיח כי נגרם נזק לאשה או לעובר וכי הנזק הוא תוצאה של הרשלנות. כאשר אין נזק – אין עילת תביעה, כך גם כאשר לא ניתן לקבוע כי הרשלנות היא זו שגרמה לתוצאה הקשה.

את מי תובעים?
ככלל, התביעה מוגשת כנגד המוסד הרפואי שבו בוצע התהליך הרלבנטי – הליווי או הלידה עצמה. במקרים חריגים ניתן לתבוע גם את הצוות הרפואי באופן אישי, למשל כאשר הטיפול ניתן באופן פרטי על ידי רופא מסוים.

מהו תהליך הגשת התביעה?
כאשר עולה חשד לרשלנות רפואית, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום. עורך הדין יפגש עימכם לשיחה ראשונית במהלכה ינסה לברר ביחד איתכם האם יש עילה לכאורה לתביעה כזו.
בשלב השני, יפעל עורך הדין לאיתור החומר הרפואי הרלבנטי – למשל, תיק מעקב ההריון או תיק האשפוז בבית החולים. תהליך זה עשוי לארוך מספר חודשים, בתלות בהיקף החומר הנדרש.
בשלב הבא – יועבר החומר לבדיקה ראשונית של רופא בעל ידע משפטי. הרופא יבדוק בעיניים מקצועיות את החומר ויוודא כי אכן יש עילה לכאורה לתביעה. במקרים רבים, בשלב זה, מתברר כי סיכויי ההצלחה של תביעה כזו הם קלושים או בלתי קיימים או כי אין עילת תביעה.
בשלב הרביעי – תיעשה פניה לרופא מומחה בתחום הרלבנטי על מנת שיערוך חוות דעת אשר ניתן להגיש לבית המשפט ותכלול את הפן הרפואי והבסיס לתביעת הרשלנות. חוות דעת זו הינה לב ליבה של התביעה.
בשלב החמישי – תוגש תביעה לבית המשפט ויתחיל תהליך המשפט עצמו. לעיתים קרובות מדובר בתהליך ארוך ומורכב אך בסיומו יתכן והצדדים יוכלו להגיע להסכמות שיקצרו את התהליך ואפילו לפשרה אשר תביא לסיום התביעה כולה.
לבסוף – באין פשרה, יצטרך בית המשפט להכריע והצדדים יצטרכו להביא עדים ולהמתין לפסק הדין. במקרים מסוימים, גם צפוי להיות מוגש ערעור. תהליך זה עשוי להימשך שנים.

כמה עולה להגיש תביעת רשלנות רפואית?
לתביעת רשלנות רפואית יש עלויות רבות. ראשית, תהליך איסוף החומר עלול להגיע להוצאה של כמה מאות שקלים. בדיקת החומר ובמידת הצורך חוות דעת מומחה, נאמדת בעשרות אלפי שקלים בשים לב להיקף החומר ומספר המומחים שנדרש.
בהמשך, ישנה עלות של בין 700 ל 2500 ₪ לערך של אגרת בית המשפט, תלוי לאיזו ערכאה הוא מוגש.
לכל אלו יש להוסיף את שכר טרחת עורך הדין, אם כי במרבית המקרים שכר הטרחה יחושב על בסיס הצלחה, כלומר באחוזים מסכום הפיצוי שייפסק.
עם זאת, חשוב לציין כי יש חברות המתמחות במימון חוות דעת רפואיות בתביעות רשלנות רפואית וניתן באמצעותן לקבל אשראי עד לסיום ההליך המשפטי.

תוך כמה זמן צריך להגיש את התביעה?
כיום ניתן להגיש תביעה רק עד שבע שנים מהמועד בו התגלתה עילת התביעה.

כיצד נקבע גובה הפיצוי?
במידה ויתברר כי היתה רשלנות, גובה הפיצוי מורכב בעיקר מהנזק שנגרם לעובר ו/ או להורים/ ליולדת. הנזק מתייחס גם לעבר – נזקים שכבר התגלו וגם לנזקים שעשויים להתגלות בעתיד. כמו כן כולל הפיצוי מרכיבים נוספים כגון הסבל שנגרם לעובר ו/ או לאשה וכן החזר הוצאות לעבר ולעתיד.
הפיצוי כולל בתוכו גם מרכיב של החזר הוצאות משפט – אגרות ששולמו ושכר טרחת מומחים.

הכותב שותף במשרד עורכי הדין שרעבי נאורי סנדלר המתמחה ברשלנות רפואית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות