רשלנות רפואית בלידות

עו"ד ישראל וינברג |
אילוסטרציה

לידה תמיד נתפסה כדבר קסום ופלא טבעי. לפי המונה העולמי, אוכלוסיית העולם עומדת כ-7.6 מיליארד בני-אדם, כאשר יחס הלידות עומד על כ-300 אלף לידות ביום. בישראל, חיים היום כ-8.5 מיליון בני-אדם שמהווים 0.11% מכלל אוכלוסיית העולם. הנתונים הללו נועדו להדגיש, מעבר למובן מאליו, כמה חשוב הנושא וכמה משמעותי שתקבלו ליווי מקצועי ואמין, ברגע שאמור להיות, המאושר בחייכם.

מדי יום מתבצעות מאות לידות, ורובן עוברות בצורה תקינה וללא סיבוכים. אחד מהמקרים בהם לא קורה הדבר, נקרא בשפה הרפואית, "לידה שקטה". על פניו מושג שנשמע עדין, אך מתאר מצב כואב ובלתי נתפס שבו מתקיימת לידת העולל כשהוא ללא רוח חיים. אמנם ישנם מקרים, בהם לידה שקטה מתרחשת בגלל סיבוכי היריון, בעיות רפואיות של האם, טראומה כלשהי במהלך ההיריון, אך ישנם מקרים בהם לידות אלו קורות בעקבות רשלנות רפואית.

"לידה שקטה, מהווה אירוע טראומתי קשה, הן מבחינה פיזית והן מבחינה פסיכולוגית. לא פעם, הסיבה ללידה שכזו קורית בשל סיבוכים שהתרחשו בעת הלידה כמו: כריכת חבל הטבור סביב צוואר העובר, מצוקה עוברית כלשהי, מחסור בחמצן, מיעוט מי שפיר ועוד." אומר עורך הדין ישראל וינברג מומחה לרשלנות רפואית ומוסיף "במקרים הקשים והמסובכים הללו, אנו רוצים ומצפים מהרופא והצוות הרפואי שמטפלים בנו, להציל את המצב, או יש לומר את הילד/ה שלכם. כמובן שכל האמצעים כשרים וסבירים כשמדובר בילד שלכם, הכול כדי לנסות למנוע ולצמצם את הפגיעה בעובר, השתלשלות האירועים השלילית וכול מה שאפשר להגדיר אותו כ-"סיבוכי לידה"."

 width=

במקרים בהם קיים חשד של ההורים שמות העובר התרחש בשל רשלנות רפואית, שמורה להם הזכות להגיש תביעה לפיצויים. תביעה לפיצויים יכולה להיות מוגשת כנגד בית החולים, כנגד הרופא הפרטי שביצע את מעקב ההיריון, כנגד קופת החולים בו טופלה היולדת, ואף כנגד משרד הבריאות עצמו. הגשת התביעה תלויה בשאלת האחריות של הצוות הרפואי שביצע את מעקב ההיריון, והקשר בין ההתרשלות ל-"לידה השקטה".

"במקרים מסוימים, הרשלנות הרפואית מתבטאת בחוסר אבחון וטיפול ראוי במצב הרפואי בתקופת ההיריון ובנוסף, במקרים בהם לא הוסבר להורים באופן ראוי ונרחב על המשמעויות והסיכונים בבחירתם בטיפול כזה או אחר, או אודות טיפול ואבחון מומלצים, המהווים חלק בלתי נפרד מפרקטיקה רפואית מקובלת." מסביר עו"ד וינברג

דוגמה נוספת לרשלנות רפואית, לפי עו"ד ישראל וינברג, מתרחשת בהקשר למצב רפואי קודם של היולדת, שיכל לשמש והיה אמור לשמש  כאזהרה, אך הצוות הרפואי מתעלם ממנו או לא מטפל בו כנדרש. יולדות הסובלות מבעיות רפואיות, נזקקות בחלק מן המקרים למעקב היריון צמוד, כשבמהלכו הרופאים והצוות הרפואי עתידים לקבל החלטות  שיכולות לצמצם ואף למנוע את סיכון העובר. במקרים בהם לא התייחסו למצבה הרפואי הקודם של היולדת והגרוע מכול קרה, רצוי לבחון האם מתקיימת עילה לרשלנות רפואית.

גם במהלך הלידה, כשהצוות הרפואי כושל מלאבחן כראוי את מצבה של היולדת והעובר, כישלון האבחון והטיפול בעת הלידה, עלול להוביל ל"לידה שקטה". ללא נקיטת אמצעים סבירים, ניתן לבסס את עילת התביעה על הרשלנות הרפואית כנגד בית החולים בו התרחשה הלידה.

קיימת חשיבות רבה לכך שתביעה בעילה של רשלנות רפואית בגין "לידה שקטה" תנוהל על ידי עורך דין בעל ניסיון רב. אשר בקיא לא רק בהליכים ובכלים המשפטיים הנדרשים, אלא גם בידע בתחום הרפואה, על מנת להשיג פיצוי מקסימלי לניזוקים.

"חשוב לציין כי לכל אסון יש את הסטטיסטיקה הנוראית שלו ואין מדובר ב-"צייד מכשפות" כלפי הרופאים המיילדים או הצוותים הרפואיים בכלל. הסיטואציה הקשה הזאת, תמיד תישאר קשה לעיכול, בלתי נתפסת וטעונה ברגשות רבים. לשם כך החוק מגדיר ומגן בו זמנית, מתי נעשתה טעות, ומתי הטעות פטאלית, שעלתה בחיים." מסכם עו"ד ישראל וינברג

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות