תושב לוד תובע את ראש העיר: "טען שיריתי זיקוקים ביום הזיכרון"

התושב, מוסלמי, שבעבר התגייר וחזר לאסלאם, טוען כי בגלל שביקר את ראש העיר, יאיר רביבו, כי הוא מזניח את העיר ולא פועל לדו-קיום, זה סיבך אותו בפרשייה פלילית ולא התנצל גם לאחר ששמו נוקה במשטרה
דניאל בן חמו |
איש אדם יושב ליד שולחן
אילוסטרציה evanto

תושב העיר לוד, הגיש תביעת לשון הרע נגד ראש העיר לוד, יאיר רביבו, בסכום של 300 אלף שקלים משום שלטענתו סיכן את חייו והוציא דיבתו. על פי התביעה, ראש העיר טען שהוא זה שירה זיקוקים בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ובעקבות זאת נפתחה בעניינו חקירה פלילית. הכל לדבריו, כנקמה על כך שמתח ביקורת על פעילותו של רביבו בעיר ועל כן שאינו פועל לדו-קיום.

התובע הוא תושב לוד, בן לאב מוסלמי שהתגייר כשלפי תביעתו ראש העיר "סיבך אותו בפרשה פלילית שאין לו קשר אליה", משום שביקש לנקום בו על כך שמתח נגדו ביקורת כי הוא מזניח את העיר. לשיטתו, גם לאחר ששמו נוקה במשטרה, לא תוקנו הפרסומים ועל כן עליו לפצות אותו.

התובע נולד כערבי-מוסלמי, בשלב מסוים בחר להתגייר ולהפוך ליהודי, ולאחר מכן חזר להתאסלם. אביו של התובע יהודי ואימו ערביה. הוא תושב מעורב, אקטיביסט, בעל דעות פוליטיות וביקורת ציבורית, וכואב את כאב ההזנחה הנמשכת בעיר.

לתובע ביקורת רבה על היעדר יחס הוגן של "דו קיום" ובמקומו – יחס מפלה ומזניח מזה שנים, טרם תקופתו של ראש העיר הנוכחי, הנתבע, וגם לאחר בחירתו. על פי התביעה, ראש העיר איים עליו כי יוקיע אותו פומבית בתחילת שנת 2018, ואכן באפריל 2018, לאחר שנורו זיקוקין בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הודיע ראש העיר, באופן פומבי, כי התובע הוא שביצע את המעשה, הפנה את המשטרה אליו, דיווח על מעצרו, ו"קבע" כי הוא ש"ביצע" את המעשה. "קרי", נכתב בתביעה, "ביצע את שהבטיח חודשיים קודם לכן, לפגוע בשמו של התובע".

בכתב התביעה מוצג כי חודשיים לפני שייחס לנתבע את ביצוע העבירה, ראש העיר כתב לנתבע שהוא "שונא ערבים", "נוטף שנאה ומתחפש למי שדואג לערבים" ואז איים "אני אספר לכל המגזר מי אתה". כאשר ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשנת 2018, במקביל לצפירה לזכר הנופלים, בשעות הערב, נשמעו והופעלו זיקוקים בעיר לוד, הניף רביבו אצבע מאשימה כלפי התובע, על לא עוול בכפו, ושלח את המשטרה לעצור אותו. הפרסומים נעשו על במה עירונית בטקס לזכר חללי מערכות ישראל, ולמחרת ברשת הפייסבוק, והעברת הציטוט של דברי ראש העיר הנתבע – לכלי תקשורת רבים, תוך חשיפת התובע למרמס על ידי ההמונים שכתבו עליו ללא רחם ברשתות החברתיות.

בפרסום המרכזי שבגינו הוגשה התביעה, ראש העיר רביבו כתב כי הנתבע הוא "תושב לוד ערבי מוסלמי שיש לו במשפחה גם שורשים יהודיים לאחר שאביו, איתו הוא לא בקשר, התגייר. בשנה האחרונה הוא מהווה גורם קיצוני שמחבל בדו קיום בין יהודים לערבים. ומהרגע הראשון שנורו הזיקוקין עלה בי חשד שהוא עומד מאחורי הפרובוקציה הזו כפי שאכן קרה.. בשנה האחרונה הוא חיפש בכל דרך לחבל ביחסים בעיר לוד".

ראש העיר, כך נטען, הוסיף בפרסום כי התובע הוא "פחדן". "תהיה גבר", כך כתב, "ותעמוד מאחורי המעשה הנבזי שלך אם עשית אותו" והוסיף כי התובע "יורשע" ואז ימוצה עימו הדין.

בעקבות הדברים, התובע נעצר, עד שהוכיח שאין לו כל קשר למעשה ופוטר מעבודתו, לאור הגל הגדול של הפרסומים שראש העיר היה אחראי לו. "הפכתי להיות מוקצה ומאוס בעיני רוב גדול באוכלוסייה בעיר לוד", נכתב בתביעה, "והכל בגין מעשה שלא עשיתי".

לפי התביעה, ראש העיר גם חשף את התגיירותו של התובע, את הרקע המשפחתי ואת היותו יהודי, ובכך הפך אותו מושא לאיומים, קללות והטרדות מצד האוכלוסייה הערבית, עד שנאלץ להתאסלם שוב, ובכוונתו היום לעזוב את העיר מחשש לחייו.

__________________________________________________________________

עו”ד ליזה דמרי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות