למרות מגמת הלגליזציה: הוגדלו ב-40 אחוזים הקנסות למגדלי קנאביס

העליון יוצא במסר מרתיע כלפי יצרני סמים: בפס"ד שדן בעניינם של נאשמים שהורשעו בניהול מעבדות לייצור קנאביס קבעו השופטים כי הקנס הכספי שהוטל עליהם יוגדל כדי להבהיר לציבור כי "ניסיונות להקמת מיזמים כאלו אינן בעלות תוחלת כלכלית"
מעיין לביא |
קנאביס

בית המשפט העליון, הגדיל את גובה הקנסות שהוטלו על הנאשמים שהורשעו בניהול רשת של שלוש מעבדות גדולות לייצור קנאביס, בהן נתפס סם בשווי של מיליוני שקלים. השופטים קבעו כי שניים מהאשמים ישלמו 175 אלף שקלים קנס במקום 125 אלף שקלים.

הנאשמים, טל דרור ומאורו דל מונטה, הורשעו במסגרת הסדר טיעון בכך שהקימו שלוש מעבדות לייצור קנאביס בדירות ששכרו לצורך כך בפתח תקווה, ראשון לציון וטירה, ציידו את המעבדות בציוד רב, לרבות במערכת השקיה, תאורה ומזגנים וגידלו בהן קנאביס בכמויות מסחריות. בשלוש המעבדות נתפס סם במשקל כולל של 584.5 קילו ובשווי כולל של 17.5 אלף שקלים. כמו כן, גנבו הנאשמים חשמל בשווי של מאות אלפי שקלים, באמצעות חיבורים פיראטיים מסוכנים.

בית המשפט המחוזי הטיל על כל אחד מן הנאשמים 45 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך של 125 אלף שקלים והמדינה הגישה ביוני אשתקד ערעור על גובה הקנס הנמוך שהוטל על שני הנאשמים, שהורשעו כאמור בניהול רשת של מעבדות לייצור אלפי שתילי סמים מסוג קנאביס.

במסגרת הערעור, התבקש בית המשפט העליון להגדיל באופן משמעותי את גובה הקנס. לעמדת הפרקליטות, גובה הקנס שהוטל על הנאשמים רחוק מאוד מלשקף את חומרת המעשים שביצעו ואת מעמדם ההיררכי הגבוה במיזם כלכלי-עברייני בהיקף עצום, וכן גובה הקנס לא מייצר את ההרתעה הנדרשת על מנת להעביר מסר ברור שאין זה משתלם לבצע עבירות סמים. בהודעת הערעור צוין, כי פקודת הסמים המסוכנים מאפשרת להטיל קנס בגובה של עד פי חמישה משווי הסם שבו נעברה העבירה. על רקע זה, גובה הקנס שהושת על הנאשמים – 125 אלף שקלים כל אחד, שמהווה 0.71% משווי הסמים שנתפסו, רחוק עד מאוד מלהלום את חומרת המעשים ואת הצורך בהרתעה מפני ביצוע עבירות אלה.

עוד נטען בערעור, כי פרשה זו היא מן מהחמורות שהגיעו לפתחם של בתי המשפט בישראל בתיקי מעבדות סמים, הן מבחינת היקף המעבדות, ההשקעה והציוד שנתפס, והן מבחינת כמות הסם העצומה שנתפסה ושוויו של הסם שנתפס. בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות בדבר הצורך בשימוש בהטלת קנסות משמעותיים במלחמה נגד עבירות בהן צפוי רווח כלכלי גדול, והגדיל את הקנסות שהוטלו על הנאשמים.

בפסק הדין צוין: "יש צורך בהטלת ענישה ממשית אשר תרתיע עבריינים פוטנציאליים מביצוען.

זאת, בין היתר במטרה למגר את מעבדות הסמים הפועלות במדינה, המתפשטות כאש בשדה קוצים.

רמת ענישה זו, כפי שמשתקפת במדיניות הענישה הנוהגת, אף יש בה כדי להביע מסר חד וברור כי ניסיונות להקמת מיזמים מן הסוג כבמקרה דנן, אינן בעלות תוחלת כלכלית".

הקנס שהוטל על ניר דרור שהורשע במעורבות בניהול של אחת משלושת המעבדות בלבד, נותר על כנו, ותקופת מאסרו קוצרה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות