תמונות חתונה – למי הן שייכות מבחינה משפטית?

תמונות חתונה - למי הן שייכות מבחינה משפטית?

עונת החתונות כבר כאן וזוגות רבים מוצאים עצמם בעיצומו של חיפוש קדחתי אחר ספקי שירות אמינים וטובים: תופרת, מאפרת, די ג'יי וכמובן, הצלם. תמונות חתונה חשובות מאד, שהרי הן מתעדות את האירוע ומהוות עדות לאחד מן הימים המאושרים בחייהם.

אז מה חוק זכויות יוצרים קובע בקשר להזמנת תמונות חתונה מצלם?

סעיף 35 לחוק זכויות היוצרים קובע את הכלל שחל על כל סוגי היצירות והוא, שזכות היוצרים שייכות ליוצר היצירה, אלא אם נקבע אחרת.

במקרה שמדובר בספר, הסופר הוא בעל זכויות היוצרים ובמקרה של תמונות חתונה – הצלם הוא בעל זכויות היוצרים. אם כן,  מה קורה אם החתן והכלה רוצים לפרסם את תמונותיהם באתר אינטרנט שמספק שירותי הכנה לחתונה? להעלות אותן לדף הפייסבוק של אחד מנותני השירותים בחתונה אשר מעוניין לעשות בהן שימוש לצורך פרסום העסק,  או שבני הזוג עצמם רוצים להעלות את התמונות לדף האינסטגרם שלהם?
האם הם מפרים את זכויות היוצרים של הצלם וחשופים לתביעה משפטית?

 width=

בין אם מדובר בחתונה או בכל אירוע משפחתי אחר, חשוב להבין ולדעת מי הבעלים של התמונות שצולמו באירוע.

צלם שמצלם אירוע משפחתי – בעצם מספר סיפור ומתעד רגעים של אושר ואהבה, שבהמשך יהפכו לזיכרונות נוסטלגיים. הדבר דורש ממנו מיומנויות גבוהות ויצירתיות בלתי מבוטלת. צלם אירועים הוא אמן אשר משתמש בכישוריו כדי לשזור רגע אחרי רגע את חוט העלילה, פריים אחרי פריים וזו הסיבה שהצילום הופך ליצירה מוגנת על ידי זכויות יוצרים.

מה המשמעות של "יצירה מוגנת"?

חוק זכויות יוצרים מקנה לבעלי זכויות היוצרים ביצירה מוגנת מספר זכויות כלכליות בלעדיות לו (אם מישהו ירצה להעתיק את היצירה או להעמיד אותה לרשות הציבור ועוד). בנוסף לזכות כלכלית, לצלם יש זכויות מוסריות. למשל, לציין את שמו על היצירה בגודל ובמידה שהדבר נהוג בתחום הספציפי.

הזכויות המוסריות על התמונה הינן אישיות ולא ניתנות להעברה למישהו אחר, אך ניתנות לויתור. ואילו הזכויות הכלכליות ניתנות להעברה ברישיון או לממכר ככל קנין אחר.

מה הדין בנוגע לצילומי חתונה או כל אירוע משפחתי חגיגי אחר?

במקרה זה, המחוקק קבע חריגה מהכלל  לפיה זכויות היוצרים בתמונות חתונה הינן של מזמין היצירה, היינו, בני הזוג ולא של היוצר, אלא אם הוסכם אחרת במפורש או במשתמע בין הצדדים.

לכן, חשוב מאוד לבדוק היטב את ההסכם עליו אתם עומדים לחתום עם הצלם ולוודא, שהחוזה אינו כולל כל מגבלות או שינויים במארג זכויות היוצרים, אשר ימנעו מכם את הבעלות בתמונות חתונה ואת הזכות שלכם לעשות בתמונות אלו שימוש כרצונכים.

באחרונה נתקלנו במספר מקרים בהם צלמים שונים דאגו להוסיף להסכם סעיף אשר מעביר את הבעלות בזכויות היוצרים מבני הזוג לצלם, והמחייב את בני הזוג לבקש את אישורו של הצלם לכל שימוש בתמונות חתונה, בין אם שימוש שלהם ובין אם שימוש על ידי נותני שירותים אחרים.

 width=במקרים קיצוניים אף נתקלנו בסעיפים אשר כוללים ויתור של בני הזוג על כל הזכויות ובכלל זה הזכות לפרטיות, כך שבפועל, הצלם עצמו יכול לעשות כל שימוש שהוא רוצה בתמונות כגון: מכירתן לכל דורש, העלאת התמונות לאתרים העוסקים במכירת רישיונות לשימוש בתמונות וכדומה, ולבני הזוג אשר חתמו על ויתור במסגרת ההסכם אין כל אפשרות למנוע זאת.
לכן, חשוב מאוד לזכור, כי למרות שיש לכם אינספור סידורים לפני החתונה או האירוע, חשוב לקרוא בעיון רב את ההסכם עם הצלם ולמעבר לנושאים כגון תשלום, כמות התמונות, הצלמים וכדומה לבדוק היטב את  עניין זכויות היוצרים. לא מדובר בטרחה מיותרת, אלא הגנה חשובה, שבעתיד עלולה אף למנוע תביעות.

ברגע שזכויות היוצרים על התמונות יהיו בידכם, תוכלו לעשות בהן שימוש לפי רצונכם, וחשוב יותר, תוכלו למנוע שימוש של אחרים בתמונות חתונה שלכם כך שלא יקרה מצב בו תמצאו עצמכם מככבים בפוסטרים או בפרסומות של אולם אירועים, די.ג'יי. או חנות הפרחים.

בנוסף כאמור, חשוב להסדיר את נושא הזכות המוסרית בחוזה, מתי, היכן והאם לתת קרדיט לצלם, ולא פחות חשוב, לאפשר לצלם לעשות שימוש במספר תמונות חתונה בתיק העבודות שלו.

ברגע שנושא זכויות היוצרים מוסדר וברור, תוכלו להימנע ממצבים בהם שימוש בתמונות חתונה על ידכם, על ידי קבלני משנה או אנשים הקרובים אליכם לא יובל לחשיפה משפטית עקב הפרת זכויות יוצרים.

לכן, למרות כל העומס והלחץ רגע לפני היום המאושר בחייכם – אל תזניחו עניין חשוב זה, פנו לעורך דין המתמחה בקניין רוחני וזכויות יוצרים ובקשו ממנו לערוך הסכם לשביעות רצונם של כל הצדדים.

הכותב הוא עורך דין בעל משרד בוטיק בתחום דיני קניין רוחני

כתבות נוספות בנושא זכויות יוצרים:

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות