עתירה לבג"צ: לפתוח את נתב"ג לישראלים שתקועים בחו"ל

ישראלים השוהים בחו"ל ואינם יכולים לשוב בשל החלטת הממשלה פנו לביהמ"ש העליון בדרישה לבטל את החלטת הממשלה ולאפשר להם לחזור לישראל: "מהלך חפוז ופסול"
נעמה כהן |
נתב"ג. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

נתב"ג סגור כבר מספר ימים ולבית המשפט העליון פנו אזרחים השוהים בחו"ל ואינם יכולים לשוב לישראל. בעתירה שהגישו נגד הממשלה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין, ליתן צו על תנאי לבטל את החלטת הממשלה למנוע את כניסתם של אזרחים ישראלים לישראל, אשר יצאו מהארץ בטרם התקבלה החלטת הממשלה האמורה שהתקבלה, לשיטתם בחיפזון ובצורה פסולה.

פרט לביטול ההחלטה לסגור את נתב"ג לישראלים, בעתירה מבקשים העותרים, לבטל את החלטת הממשלה או כל רשות מוסמכת, לחייב את השבים לישראל מחו״ל בבידוד במלונית, בנוגע לאזרחים ישראלים שיצאו מהארץ בטרם התקבלה החלטת הממשלה האמורה. ולמצער יגובש הסדר חלופי עבור האזרחים השבים מחו״ל, אשר יוודא הימצאות השבים מחו״ל בבידוד ביתי לפרק הזמן שייקבע באמצעי חלופי לרבות אמצעי איתור, היה וייקבע באופן פרטני כי יש צורך בבידוד שכזה עבור אותם שבים מחו״ל.

העותרים מבקשים עוד ליתן צו ביניים האוסר על המשיבים ליישם את החלטות הממשלה והתקנות נשואות עתירה זו בכל הנוגע לאזרחי ישראל שיצאו מישראל לפני קבלתן, עד לדיון והכרעה בעתירה. זאת תוך שהמשיבים דואגים לכך שהטיסות המסחריות הרגילות יורשו לטוס ולו לפרק זמן של שבוע ימים, תוך שאזרחי ישראל השבים ארצה יוכלו להיכנס ארצה בפרק זמן זה.

לטענת העותרים, החלטות הממשלה והתקנות מכוחן, התקבלו בחופזה בתוך מספר ימים וללא כל התראה מראש וכך העותרים וכן אלפי ישראלים אשר יצאו מהארץ מתוך כוונה לשוב אליה בהקדם, נלכדו בחו״ל בעל כרחם. כולם, תוך קריעתם מבתיהם, משפחותיהם, עבודתם ורקמת חייהם. זאת בנסיבות שלכל הפחות גורמות להם להוצאות גבוהות ביותר, לא כל שכן למצוקה וחרדה קשים ביותר. "העותרים עצמם ואזרחים רבים אחרים שוהים בחו״ל בעל כורחם בשל החלטות הממשלה הנ״ל, וצפויים לשהות בחו״ל ללא יכולת כניסה לישראל, לפחות עד ליום ב' הקרוב, אם לא יינתן צו ביניים כמבוקש, לרבות חידוש הטיסות המסחריות ולו לשבוע ימים, מתבקש לקיים דיון בהול בעתירה ובצו המבוקש, על מנת שלא לאיין את הצו המבוקש בעתירה".

עו"ד נדב העצני, אחד העותרים, נמצא כעת בפלורידה ועקב הבדלי השעות בין פלורידה לישראל, ביקש מבית המשפט לקבוע כי הדיון בעתירה ייקבע למועד קרוב ככל הניתן בשעות הצהריים, החל מהשעה 14:00 וכי במקביל לנוכחות ב״כ העותרים באולם בית המשפט, יתקיים הדיון גם באמצעות היוועדות חזותית, בה יוכל להשתתף גם עו״ד העצני.

בעתירה מצוין כי בהחלטת הממשלה האחרונה נשואת עתירה זו, הוחלט על הקמת ועדת חריגים לבחינת מתן ההיתר לכניסה לישראל. אלא שככל הידוע לעותרים, לפחות מרביתם אינם עומדים בהגדרת ״חריגים״, על פי הקריטריונים שפורסמו לעניין זה. כן הם מוסיפים ומציינים שההסדר שנועד להטסת אותם ״חריגים״ לישראל, גם הוא אינו אפקטיבי לפחות בכל הנוגע למרבית העותרים. שכן, הסדר זה נוגע להטסת אותם ״חריגים״ ברי מזל משדה התעופה בפרנקפורט שבגרמניה לישראל.

"ככל שהעותרים ביררו, למי שאין דרכון אירופי – למרבית העותרים, אין היתר לנחות בגרמניה ולכן גם לו היו מוגדרים כחריגים, לא היו יכולים למצא מזור ב'הסדר' שפרסמו המשיבים באשר לדרך ההטסה לישראל. עוד יודגש כי הגם שעתירה זו נועדה לפתור את מצוקתם של העותרים עצמם והיא מוגשת על ידם, היא משקפת, מעבר לעניינם הפרטי, את עניינם של אלפי ישראלים, אם לא למעלה מכך. אזרחים אשר מצאו עצמם לפתע, ללא אזהרה, ״תקועים״ בחו״ל ללא יכולת לחזור לישראל, לאור המהלך החפוז והפסול של המשיבים".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות