שוחד בגן החיות: שילם שוחד כדי לזכות במכרז להספקת מזון

בעל משק חקלאי ממרכז הארץ נידון ל-9 חודשי עבודות שירות ולקנס בגובה 100 אלף שקל לאחר שהורשע כי בתמורה לקבלת המכרז העביר 20% מהכספים שקיבל למנהל ה"חי פארק". השופט: "מאסר ממושך יפגע בעסקיו"
גילי סיוון-כהן |
גן חיות. אילוסטרציה evanto

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יצחק כהן, גזר 9 חודשי עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקלים, על בעל משק חקלאי במרכז הארץ, שהורשע במתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט ושבועת שקר. הנאשם שילם שוחד על מנת שיזכה במכרזים להספקת מזון לבעלי חיים.

על פי כתב האישום, הנאשם סיפק מזון לבעלי חיים, המוחזקים בגן החיות הנמצא במתחם ה"חי פארק" שבקרית מוצקין, והמנוהל על ידי רשת המתנ"סים. בכתב האישום נטען, כי הנאשם ומנהל גן החיות סיכמו, כי במכרזים שהנאשם יזכה, להספקת מזון לבעלי חיים, ישלם לו הנאשם חלק מהתמורה הכספית שיקבל מרשת המתנ"סים עבור המזון שיספק, הם תשלומי השוחד, ובתמורה לכך, מנהל גן החיות, יפעל להקדמת מועדי התשלומים המגיעים לנאשם, וכן יבטיח את המשך זכייתו במכרזים.

נטען בכתב האישום כי על מנת להסוות את תשלומי השוחד, מנהל גן החיות, הורה לנאשם לפנות לרשת המתנ"סים ולבקש כי התשלומים המגיעים לו ישולמו בשיקים ללא הגבלות סחורות, וסוכם כי המנהל ינכה שיקים אלה אצל נותני שירותי מטבע, ויעביר לנאשם את כספי התמורה בניכוי תשלומי השוחד. עוד נטען, כי הנאשם קיבל 12 שיקים ללא הגבלת סחורות ובסה"כ שולם לו סך של 995 אלף שקלים. שיקים אלה נוכו אצל נותני שירותי מטבע, ומהתמורה שהתקבלה ניכה המנהל סכום המהווה 20% מהתמורה שהתקבלה.

בא כוח המאשימה עמד על חומרת העבירות, ועל הערך החברתי שנפגע כתוצאה ממעשיו של הנאשם. בא כוח המאשימה הוסיף וטען, כי יש לתת משקל מכריע לאינטרס הציבורי, ולהעניש את הנאשם במאסר בפועל. לטענת בא כוח המאשימה, מתחם העונש ההולם בעניינו של הנאשם נע בין 36 חודשי מאסר בפועל ועד 60 חודשים.

באת כוח הנאשם טענה מנגד, כי מנהל גן החיות ניצל את מצוקת הנאשם, וכי מדיניות הענישה הוצגה על ידי בא כוח המאשימה נוגעת למקבלי שוחד בדרגות בכירות של השירות הציבורי. באת כוח הנאשם הוסיפה, שאין טענה כי הנאשם גבה מרשת המתנ"סים מחירים גבוהים מהמקובל או כי סיפק סחורה פגומה, ולמעשה מעשיו לא גרמו לנזק ממון.

השופט כהן, החליט לבסוף להסתפק בעונש של עבודות שירות ונימק זאת בכך שהנאשם בן 65 שנים, ללא עבר פלילי. "מאסר ממושך", הוסיף השופט, "עלול לגרום לפגיעה במשק החקלאי שהנאשם מנהל, וכפועל יוצא מכך תיגרם אף פגיעה למשפחות שפרנסתן תלויה במשק זה. הנאשם הודה בעבירות המיוחסות לו כבר בחקירת המשטרה. בהתחשב בכל נסיבותיו האישיות של הנאשם, שפורטו בתסקירי שירות המבחן ובעדויות הנאשם וקרובי משפחתו, הנני מחליט לגזור על הנאשם עונש של 9 חודשי מאסר בפועל, אותם ירצה הנאשם בעבודות שירות".

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יצחק כהן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות