ביהמ"ש למשפחה קבע "הורות משולשת" – המחוזי ביטל

ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעור המדינה וביטל החלטה המאשרת הורות משולשת של שני אבות ואם: "יש מקום לחשש שהכרה באפוטרופוס תוביל לפגיעה בטובת הקטין במקרה 'שהחבילה תתפרק' או שיתגלעו חילוקי דעות בין השלושה"
גילי סיוון-כהן |
משפחת אומנה זמנית
תינוק. צילום ארכיון: פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, בראשות השופט שאול שוחט, קיבלו את ערעור המדינה על קביעת בית המשפט לענייני משפחה על הורות משולשת של שני אבות ואם וביטלו אותה. בהחלטה נכתב בין השאר כי פתיחת פתח למינוי אפוטרופוס שלישי במקרה כמו במקרה הנוכחי, עלול להביא גם לדרישות למינוי אפוטרופוס רביעי או יותר.

על פי הבקשה, המשיבים הינם זוג גברים שחיים יחדיו משנת 2007 והחליטו להביא ילדים לעולם באמצעות הורות משותפת עם אישה. זרעו של כל אחד מבני הזוג הופרה בביציות שהתקבלו מתורמת ביציות והביציות המופרות הושתלו ברחמה של האם בחו"ל.

האם הרתה ולפני כשש שנים, נולדו שני תינוקות. לאחר בדיקה גנטית לבירור אבהות התברר שכל אחד מהאבות הינו אביו של ילד אחר ובהתאם ניתנו פסקי דין לאבהות. האבהות נרשמה במרשם האוכלוסין ולפיכך לכל אחד מהילדים יש אב רשום ואם רשומה. שופט בית המשפט לענייני משפחה, יהורם שקד, נעתר לבקשת האבות וקבע כי כל אחד מהם אפוטרופוס לילדו של בן זוגו, זאת בנוסף לשני הוריו הביולוגים וכך נוצרה בעצם הורות משולשת.

על פסיקת השופט שקד הגישה המדינה ערעור וטענה כי חוק הכשרות מגביל את האפשרות למינוי אפוטרופוס נוסף לקטין ומאפשר מינוי זה רק בהתקיימותם של שלושה תנאים מצטברים, שהראשון בהם הוא קיומה של עילה המנויה בחוק. שעה שלקטינים יש שני הורים ביולוגים שמסוגלים למלא את חובותיהם ההוריות כלפי הקטין, אין מקום למנות אפוטרופוס נוסף עליהם.

כאמור, הרכב שופטי המחוזי קיבלו את ערעור המדינה והשופט נפתלי שילה, כתב בהחלטה, כי "יש מקום לחשש המדינה שהכרה באפוטרופוס נוסף במקרים שבהם יש כבר שני אפוטרופוסים טבעיים, עלולה להביא לפגיעה בטובת הקטין במקרה 'שהחבילה תתפרק' או שיתגלעו חילוקי דעות בין שלושת האפוטרופוסים".

"אין זה סוד", נכתב בפסק הדין, "שמקרי הגירושין והפרידה של הורים נעשים שכיחים יותר ויותר. כיצד יוכרעו המחלוקות אם יהיו חילוקי דעות בין המשיבים? האם יהיה צורך בהסכמת שלושתם כמו אצל אפוטרופוסים ביולוגיים? האם הכרעות יתקבלו ברוב קולות? האם עמדת האפוטרופוסים הטבעיים תגבר על עמדתו של בן הזוג שאינו ההורה הביולוגי? שאלות כבדות משקל אלו שאין להן כיום תשובה ברורה בדין, עלולות להביא לריבוי מחלוקות שייפגעו בטובת הקטינים".

עוד נכתב: "בבואנו לשקול את היתרון במינוי אפוטרופוס שלישי כיום מבחינת טובת הקטינים לעומת החיסרון שמינוי זה עלול אולי להביא בעתיד, אי המינוי גובר. את הבעיות הטכניות כגון ייצוג ברישום לגן או בקופת החולים ניתן לפתור בד"כ באמצעות הסדרים חוזיים שאף ניתן לעגנם בפסק דין. מאידך, התסבוכות שעלולות להיווצר מכך שיהיו 'שלוש דעות' ביחס לקטינים ככל שבעתיד יהיו מחלוקות בין המשיבים, גדולות פי כמה ועלולות לגרום נזק משמעותי ביותר לקטינים. ודוק: איני מפקפק כהוא זה בכך שכיום המצב אידיאלי וקיימת הרמוניה בין כל המשיבים. ברם, יש לשקול שיקולים רוחביים ומערכתיים ולכן יש לבחון את טובת הקטינים בכלל במבט כולל ומפוכח".

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט שאול שוחט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות