בפסח הזה תאכלו חמץ בביה"ח? הנשיאה חיות לא תקיים דיון נוסף בנושא

נשיאת ביהמ"ש העליון דחתה את בקשת הרבנות לקיים דיון נוסף בעתירות הנוגעות להכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח וקבע כי האיסור מהווה פגיעה בזכויות החולים לחופש מדת ולפרטיות. השר דרעי: "נקדם חוק עוקף בג"ץ"
גילי סיוון-כהן |
אסתר חיות
הנשיאה אסתר חיות, ארכיון

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה את בקשת הרבנות הראשית לקיים דיון נוסף בעתירות בנושא הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח. הנשיאה חיות, גם אישרה את ההחלטה שהתקבלה בשנה שעברה כי איסור הכנסת החמץ והדרישה כי מאבטחים יחפשו חמץ בכלי המבקרים "מהווים פגיעה בזכויות החולים לחופש מדת ולפרטיות". שר הפנים אריה דרעי, הבהיר כי יקדם חוק עוקף בג"ץ מיד לאחר הבחירות. "בית חולים המשרת אוכלוסייה יהודית אינו דומה לכזה המשרת אוכלוסיות מיעוטים", אמר.

בחודש אפריל האחרון פסק בג"ץ, בדעת השופטים עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף, לעומת השופט ניל הנדל, כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור הכנסת חמץ בפסח. עוד נקבע כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח.

העתירות הוגשו על האיסור להכניס מזון פרטי לבתי החולים בחג הפסח, בין השאר לחדרי המטופלים. לא עלתה כל טענה לגבי כשרות חדר האוכל של בית החולים או לגבי כשרותו של המזון המסופק על ידי בית החולים. האיסור לא נקבע בהחלטה של משרד הבריאות, אלא הוטל על ידי רוב בתי החולים בארץ, בעקבות דרישה של הרבנות הראשית.

השופטים קבעו כי האיסור הגורף על הכנסת מזון שאינו ירקות ופירות טריים או מזון ארוז, הנושא תווית כשרות לפסח במהלך חג הפסח, פוגע בזכויות יסוד מן השורה הראשונה לאוטונומיה של הפרט ולחופש מדת. עוד נקבע, כי האיסור פוגע בכבוד המטופל, ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו.

באשר למאבטחי בתי החולים, הורה בית המשפט שאלה יימנעו מנקיטת צעדים כלשהם לאכיפת הכשרות בפסח. כולל חיפוש או הערות בנושא ובתי החולים יאפשרו הכנסת מזון לרבות חמץ, לשטחיהם בתקופת חג הפסח, תוך קביעת הסדרים מתאימים אשר יאפשרו שמירה על כשרות המזון המוגש על ידי בית החולים.

הרבנות הגישה על החלטה זאת בקשה לדיון נוסף בעתירות, אולם כאמור, הנשיאה חיות דחתה את הבקשה של הרבנות וכעת נותר להם לעשות זאת רק באמצעות חקיקה וחברי כנסת רבים מהמגזר הדתי והחרדי מחו על ההחלטה ובעוד שר הפנים אריה דרעי אמר כי מיד לאחר הבחירות הוא ידאג לחוקק זאת, ח"כים אחרים מנסים להשיג חתימות על מנת לקיים דיון דחוף כבר בימים הקרובים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות