מח״ש: נסגר תיק החקירה נגד השוטר שירה למוות בשיראל חוברה

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה לבני המשפחה על ההחלטה שהתקבלה בתום חקירה. חוברה, שסבל ממחלת נפש, נורה למוות באפריל האחרון על ידי שוטר שהוזעק לביתו לאחר שאיים לדקור כלבים וחתולים. מח"ש: "יש לגבש נוהל עבודה למקרים דומים"
מעיין לביא |
מוניר ענבתאוי
מח"ש, ארכיון

המחלקה לחקירות שוטרים נפגשה היום (באופן מקוון) עם בני משפחת חוברה ובא כוחה ומסרה לה על החלטת מח"ש לסגור את התיק נגד השוטר, בגין האירוע שהסתיים במותו הטראגי של שיראל חוברה ז"ל בתאריך בחודש אפריל האחרון.

מח"ש חקרה את האירוע ביסודיות ובצורה מעמיקה, גבתה עדויות של עדי ראייה, קיבלה חוות דעת פתולוגיות, תפסה את הסרטונים הרלוונטיים מהאירוע וחקרה את השוטר באזהרה. לאחר בחינת מכלול הראיות בתיק, לרבות סרטון האירוע, שתיעד חלק משמעותי מהאירוע כולו, הוחלט על סגירת התיק נגד השוטר בעילה של "חוסר אשמה".

מחקירת מח"ש עלה, כי אמו של המנוח התקשרה למשטרה להתריע כי בנה, אשר סובל ממחלת נפש, מאיים לדקור חתולים וכלבים. השוטר החשוד, מפקד יחידת סיור ממשטרת ראש העין, קיבל את הקריאה ויצא לבית המשפחה לבדו. בהגיעו לבית הבחין השוטר בשיראל ז"ל, אך מאחר ולא עלה כל חשד כי בוצעה על ידו עבירה פלילית, הסביר לבני המשפחה כי אין באפשרותו לעכב או לעצור אותו.

בני משפחתו של שיראל ז"ל ניסו לשכנע את השוטר לפנות את שיראל ז"ל מהבית. השוטר, שהיה קשוב לבקשות בני המשפחה, התקשר הן לקצין התורן בתחנה והן לראש מחלקת חקירות בתחנה, על מנת להתייעץ עימם כיצד עליו לנהוג, וקיבל הנחיה להפנות את המשפחה לפסיכיאטר המחוזי, היות שלא עלה כל חשד לביצוע עבירה פלילית שבוצעה ע"י שיראל ז"ל.

מיד לאחר מכן, במפתיע, החל שיראל ז"ל לרוץ לעברו של השוטר, כשהוא אוחז בסכין ומנסה לדקור את השוטר בראשו ובפלג גופו העליון. השוטר ניסה להתרחק, אך המנוח הצליח להשיגו ודקר אותו ברגלו.

בתגובה, השוטר ניסה להימלט משיראל ז"ל משום שחש סכנה לחייו, הדף בבעיטה את המנוח, והחל לברוח ממנו כאשר שיראל ז"ל דלק בעקבותיו.

מסרטון המתעד את האירוע נראה בבירור, כי המנוח נמצא צמוד מאוד לשוטר ומנסה לדקור אותו. תוך כדי מנוסה, נאלץ השוטר לשלוף את נשקו, דרך אותו ותוך כדי ריצה ירה לעבר שיראל ז"ל מספר כדורים. למרות הירי, שיראל ז"ל השיג את השוטר והפיל אותו ארצה. השוטר נפל ארצה והמנוח- שנתקל ברגלי השוטר- נפל אף הוא. במצב זה, בעוד שניהם על הארץ, הבחין השוטר כי שיראל ז"ל מנסה לקום, ולכן קם וירה לעבר המנוח כמה כדורים, בקצב מהיר.

ממכלול הראיות שאספה מח"ש עלה כי "בנסיבות המפורטות השוטר פעל מתוך הגנה עצמית וכי נשקפה לו סכנת פגיעה ממשית, והוא אף נפגע באירוע בפועל כתוצאה מדקירת סכין ברגלו".

השוטר, אומרים במח"ש, פעל לפי נוהל "פתיחה באש" של משטרת ישראל, שעל פיו קמה סמכות פתיחה באש כדי להדוף תקיפה בנשק חם או קר, שהעמידה את השוטר בסכנת פגיעה ממשית ומידית לחייו, וזאת מקום בו אין דרך אחרת למנוע את הפגיעה, כפי שאירע בענייננו.

"לאחר בחינת האירוע", כך על פי ההודעה, "מצאה מח"ש לסגור את התיק נגד השוטר ב'העדר אשמה', חרף התוצאה הטראגית והמצערת של מות המנוח. לצד האמור, ולצד סגירת התיק נגד השוטר במישור הפלילי, החליטה מח"ש להעביר את התיק לבחינת מחלקת משמעת במשטרת ישראל לצורך בחינת נוהל טיפול במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו".

כזכור, בעת סגירת תיק החקירה נגד השוטר בגין האירוע שהביא למותו המצער והטראגי של יהודה ביאדגה ז"ל בתאריך במאי 2019, העבירה מח"ש לגורמים המוסמכים במשטרת ישראל את חומר החקירה לבחינה באשר למספר עניינים שעלו באירוע בו מצא יהודה ביאדגה ז"ל את מותו, לרבות בחינת סוגיית טיפול שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו.

כפי שהוברר במהלך חקירת האירוע בו מצא שיראל ז"ל את מותו, לא גובש נוהל עבודה באשר לאופן הטיפול באירוע בו מעורבים אנשים הלוקים בנפשם, למרות אירועים קודמים.

מח"ש, כך לפי הודעתה, תעביר את התיק לבחינת מחלקת משמעת במשטרת ישראל, בליווי המלצה לבחון, יחד עם דרגי הפיקוד המקצועיים הרלוונטיים, יצירת נוהל עבודה במקרים מעין אלו, הכל כפי שימצאו לנכון ועל פי שיקול דעתם המקצועי.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות