מוכרים דירה? כך תוודאו אם הינכם זכאים לפטור ממס

מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות אלפי עסקאות מקרקעין המהוות רגע מכונן בחייהם של אזרחים, בהם מעורבים מיליוני שקלים, חלקן מזכות בפטור מלא בהתאם לחוק מס שבח. עו"ד גלי דנילוב עם כל מה שצריך לדעת רגע לפני החתימה
גיא פישקין |
אילוסטרציה

עסקאות מקרקעין הכוללות מכירת דירת מגורים יחידה מזכות בפטור מלא בהתאם לסעיף 49ב (2) לחוק מס שבח. עו"ד גלי דנילוב עם כל מה שצריך לדעת רגע לפני ביצוע העסקה ועל המהות של הפטור .

מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות אלפי עסקאות מקרקעין בהיקפים שונים. מדובר אפוא בעסקאות המהוות רגע מכונן בחייהם של אזרחים רבים, בהם מעורבים מיליוני שקלים, כמו גם זכויות בנייה והטבות נוספות עבור הרוכשים.

אחד הפרמטרים החשובים אשר נלקחים בחשבון טרם ביצוע העסקה, הוא כמובן נושא החיוב במס, אשר יש בו בכדי להשפיע על ביצוע העסקה – כן/לא.

בהקשר זה בדיוק, מציינת עו"ד גלי דנילוב, בעלת משרד עצמאי בקריית אתא המתמחה בין היתר בתחום המקרקעין, על הטבה מיוחדת במסגרת סעיף 49ב (2) לחוק מס שבח, הקובעת כי אדם אשר מעוניין למכור דירת מגורים יחידה שבבעלותו, זכאי לפטור מלא ממס. עם זאת, על המוכר לעמוד בשני תנאים: היותו בעל הזכות בדירה הנמכרת ב-18 החודשים האחרונים עד למועד המכירה, וכן כי לא החזיק בדירה נוספת בבעלותו לאורך 4 השנים שקדמו לעסקה.

התכלית הסוציאלית בבסיס הדרישה בסעיף 49ב(2) לחוק, בדבר המתנת 18 חודשים בין רכישה ומכירת דירה, היא בכדי למנוע ממשקיעים את ניצול הפטור לדירה יחידה מיד עם קבלת טופס 4, כפי שנעשה לדוגמא בקבוצות רכישה בהן המשקיעים מוכרים את הדירה מיד עם קבלת טופס 4 ועוברים להשקעה בפרויקט הבא. וכן, על מנת למנוע שימוש לרעה במערכת הפטורים הקבועה בחוק, מכיוון שמכירות שכאלו עומדות בניגוד לתכלית סוציאלית של פרק חמישי 1 לחוק: פטור לדירת מגורים מזכה.

גלי דנילוב תמונת רוחב
עו"ד גלי דנילוב

בהתאם להגשמת התכלית הסוציאלית, קיימת החלטת מיסוי מס 3591/14, שם הכירו בתקופת החזקת דירה ע"י מוכר כחלק מתקופת ההחזקה הנדרשת לצורך עמידה בתנאי סעיף 49ב(2) לחוק. במקרה הנ"ל, הדייר התגורר 30 שנים בדירה במעמד של דייר מוגן, ולכן עפ"י נימוקי החלטת המיסוי החדשנית, אפשרה רשות המיסים סטייה מעמדתה המסורתית לפיה אין אפשרות להאריך (וכל שכן לקצר) מועדים מהותיים הקבועים בחוק, מכיוון שזה ענה על התכלית הסוציאלית העומדת בבסיס הפטור הקבוע בסעיף 49ב(2) לחוק, אף שאינו היה בעל זכות במקרקעין.

מדובר בהחלטה חריגה ומבורכת אשר בוחנת את מכלול נסיבות של הנישום ולא מתייחסת לסעיף באופן דווקני. בהמשך למגמה זו , עו"ד דנילוב מייצגת כיום נישומה מול רשות המיסים, אשר בהתאם להסכם השכירות שנחתם מול עמידר שימש אותה למגורים מעל לשמונה שנים, החל מיום 31/7/2012, חוזה שמוארך מאליו לתקופה בלתי מסוימת, קרי לנישומה, הרשאה במקרקעי ישראל כהגדרתה בחוק. לפיכך, נטען כי היא בעלת הזכות במקרקעין כקבוע בהגדרה וחזקה בסעיף 49 לחוק, הינה זכאית לפטור שבסעיף 49 ב(2).

לסיכום , מדובר בסעיף חוק ייחודי אשר שם לנגד עיניו את התכלית של החוק ושא יכול להוות קרש הצלה עבור רבים אשר נסיבותיהם מציקות זאת, עו"ד גלי דנילוב מברכת על המגמה ונראה כי טרם נאמרה המילה האחרונה בנושא זה.

___________________________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%92%d7%9c%d7%99-%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%91

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות