בית המשפט ביטל את שינוי שיטת הבחירה ליו"ר מפלגת העבודה

התביעות נגד שינוי שיטת הבחירה ליו"ר מפלגת העבודה ומועמדיה שהוגשו על ידי ח"כ מירב מיכאלי, עמר בר לב ואחרים התקבלו – הפריימריס יימשכו. ביהמ"ש: "שינוי השיטה יפגע מהותית בזכות חברי המפלגה לבחור את מנהיגיהם"
דנה לווינסקי |
מירב מיכאלי, צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב רחל ברקאי, קיבלה את התביעות נגד שינוי שיטת הבחירה ליו"ר מפלגת העבודה ומועמדיה. את התביעה הגישו חברי הכנסת מירב מיכאלי, עמר בר לב, מיכל בירן ביחד עם אברהם בייגה שוחט עמרם מצנע ועוד 95 אחרים נגד עמיר פרץ, ערן חרמוני ומפלגת העבודה. השופטת ברקאי גם הורתה למפלגה לשאת בהוצאות התובעים בסך כולל של 25 אלף שקלים.

המבקשים היו חברי מפלגת העבודה, בחלקם חברי כנסת מטעם מפלגת העבודה, פנו לבית המשפט כבר ביום בחודש נובמבר האחרון בבקשה לצו מניעה אשר יאסור על ועידת המפלגה, אשר אמורה היתה להתכנס יומיים לאחר מכן, לקבל החלטה שעניינה שינוי חוקת המפלגה בנושא שיטת הבחירה של יו"ר המפלגה ורשימת המועמדים לכנסת באופן הנוטל את זכות הבחירה מכלל חברי המפלגה, שיטת הפריימריס ומעביר הסמכות להצבעת חברי ועידת המפלגה.

כאמור שופטת רחל ברקאי, קיבלה את התביעות נגד שינוי שיטת הבחירה ליו"ר מפלגת העבודה ומועמדיה. השופטת קבעה כי החלטת ועידת המפלגה בדבר שינוי שיטת הבחירות במפלגה ליו"ר המפלגה ולרשימת הנבחרים שתוצג לבחירות לכנסת, מבוטלת. "ככל שמבקשת המפלגה לקדם שינוי שכזה, בעת הזו של ערב הבחירות לכנסת, עליה להפעיל את המנגנון הקבוע בחוקה ולבצע משאל בקרב חברי המפלגה", כתבה השופטת אך הוסיפה כי: "לא ראיתי לנכון ליתן צו גורף קבוע, לו עתרו המבקשים, האוסר על ועידת המפלגה לתקן את חוקת המפלגה ולשנות את שיטת הבחירות באופן המעביר את הסמכות וזכות ההצבעה לידי הוועידה עצמה. סמכות לתיקון החוקה נתונה בידי ועידת המפלגה וכך לכאורה גם הסמכות לשנות את שיטת הבחירות. כפי שציינתי לעיל, יש לשקול בכובד ראש, אם אין ליישם את הוראת סעיף 218 (א) לחוקת המפלגה בכל עת בה מבקשים לקדם שלילת זכויות מכלל חברי המפלגה. שאלה זו תשמר לזמנים אחרים, ככל שיידרש".

השופטת ברקאי הוסיפה: "עניין לנו בפגיעה מהותית בזכות חברי המפלגה לבחור את מנהיגיהם המשליכה גם על זכות השוויון, עת נעשה הדבר בחיפזון ערב הבחירות לכנסת. מקום בו ביקשה המפלגה לקדם שינוי שיטת הבחירות, ככל שמוצדק הדבר, בנסיבות הדומות ואף זהות לאלו שהיו בפרשת פרץ 2019 ובהינתן הפגיעה החוקתית עליה עמדתי, במנותק מפרשת פרץ 2019 ,כאשר הליך שכזה נעשה בחיפזון ערב הבחירות לכנסת, באופן המקים חשש ממשי לפגיעה בזכות השוויון, היה עליה לקיים משאל בקרב כלל חברי המפלגה, מנגנון המוסדר בסעיף 218 (א) לחוקת המפלגה, באופן המבטיח שקיפות ושוויון. משלא נעשה הדבר, די באמור כדי לקבוע דבר פסלות החלטת ועידת המפלגה בדבר שינוי שיטת הבחירות, מחמת פגיעה בעיקרי צדק טבעיים ובזכויות יסוד".

__________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רחל ברקאי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות