יתכן שהקרקע שבבעלותכם הופקעה לטובת המטרו מבלי שתדעו

בעל קרקע או נכס יכול לעמוד במצב בו הפקיעו חלק או את כל נכסיו מבלי שהוא בכלל יקבל על כך הודעה
עו"ד פארס כבהה |

בקרוב יאושרו ויוצאו אל הפועל תכניות המטרו, רבים מבעלי הקרקעות והנכסים שנמצאים בגבולות המתווה יפגעו. זוהי תקופה קריטית בת 60 יום בה הנפגעים זכאים לערער לבטל את רוע הגזרה או לקבל פיצוים.

תכניות המטרו אשר הופקדה לאחרונה הנה תכנית למערכת הסעת ההמונים הגדולה ביותר המתוכננת בישראל. תכנית המטרו ביחד עם תכנית הרכבת הקלה תצור תשתיות תחבורה ציבורית נרחבות ויעילה אשר מטרתה בין היתר לקצר בצורה משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בת"א. מטרה ברוכה כשלעצמה.

המטרו עתידה לחלוש על 23 ערים, ולהשתרע על 145 ק"מ במרכז הארץ, כשמטרתה. התכניות עשויות לפגוע קשות בבעלי קרקעות רבים על ידי הפקעת נכסים, עסקיים או בתי מגורים, הפקעת תת הקרקע, או הפקעת שטחים ניכרים של מאות דונמים לצורך הקמת מתחמי דיפו שהם אזורי תפעול.

על פי חוק, כל מעוניין בקרקע הרואה עצמו נפגע, רשאי להגיש השגה, לרוב בתוך 60 ימים מיום פרסום ההודעה. ישנה חשיבות קריטית להגשת התנגדות לתכניות כבר בשלב זה, שעדיין ניתן לשנות את רוע הגזרה.

בעל קרקע או נכס יכול לעמוד במצב בו הפקיעו חלק או את כל נכסיו מבלי שהוא בכלל יקבל על כך הודעה. לא קיימת בחוק הקיים חובת מתן הודעה אישית על תכניות פוגעות. בעל קרקע יקדם תכנית לבניה או יגיש בקשה להיתר במקרקעיו ויגלה תוך כך שתכנית המטרו מייעדת את הקרקע או את תת הקרקע ואין לו יכולת לקדם את תכנון הקרקע.

לאחר אישור התכניות על ידי הממשלה, בעלי הקרקעות הנפגעים יוכלו להגיש תביעת פיצויי ירידת ערך הנכסים שנגרמה בשל אישור תכניות המטרו.

לאחר 3 שנים ממועד אישור התכנית תתבצע ההפקעה בפועל והרשות תיטול פיזית את הקרקע או את תת הקרקע. מרגע זה שהוא רגע תפיסת החזקה של הרשות על הקרקע ניתן להגיש תביעת פיצויי הפקעה עד ל 7 שנים.

ישנן חסרונות רבים לטיפול מאוחר בהגשת העירור, הדבר עלול לגרור פיצויים מופחתים. למשל, בחלוף 3 שנים מעת אישור תכנית המטרו, כשמעוניינים להגיש תביעת ירידת ערך, לרוב נתקלים בטענת התיישנות, וזאת למרות שבעל הקרקע לא היה מודע בזמן אמת לתכנית ששינתה את ייעוד הקרקע. ישנה תועלת רבה בפנייה לעו"ד מומחה ממש בשלב הנוכחי בכדי למקסם את פיצויים ובכדי למזער את ההפסדים.

תכנית המטרו מורכבת מ-4 תכניות שונות, כאשר כל תכנית חולשת על ערים שונות ובחלק מהערים חולפים מספר תוואים:

תת"ל 101/א: תל אביב, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, גבעת ברנר, אחיעזר, רמלה, רחובות, באר יעקב, לוד, קריית עקרון, וכפר בילו. תכנית זו הופקדה ביום 10.6.20.
תת"ל 101/ב: תל אביב, חולון, רמת השרון, הרצליה, רעננה, כפר סבא והוד השרון. כפי הידוע לנו, תכנית זו טרם הופקדה, אולם צפויה ליהיות מופקדת בקרוב.
תת"ל/102: פתח תקווה, גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, תל אביב. כפי הידוע לנו, תכנית זו טרם הופקדה, אולם צפויה ליהיות מופקדת בקרוב.
תת"ל/103: הרצליה, רמת השרון, פתח תקווה, גבעת שמואל, בני ברק, קריית אונו, רמת גן, חולון, בת ים. תכנית זו הופקדה ביום 27.5.20.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות