עורכי דין דורשים מהממשלה: "לבטל לאלתר את כל הגבלות הקורונה"

בעצומה עליה חתמו כמה עשרות עוה"ד הם דורשים "לחדול לאלתר מהמדיניות ההרסנית" בכל הקשור למשבר הקורונה, נוכח הפרה "בוטה וקיצונית" של העקרונות המעוגנים בחוק היסוד של המדינה: "אם המצב ימשיך, יש סכנה למלחמת אחים"
דנה לווינסקי |
חנויות סגורות בגלל תקנות הקורונה. צילום ארכיון: פלאש 90

כמה עשרות עורכי ועורכות דין, כתבו עצומה לממשלה, בה הם דורשים לחדול לאלתר מהמדיניות ההרסנית בכל הקשור למשבר הקורונה, זאת לנוכח הפרה בוטה וקיצונית של העקרונות המעוגנים בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובחוק יסוד: חופש העיסוק. לטענת כותבי המכתב באם ימשך המצב הנוכחי במדינה קיימת סכנה למלחמת אחים.

לטענת אותם עורכי דין, זכויות האדם המעוגנות בחוקי היסוד הן זכויות טבעיות בסיסיות אשר עומדות לו לאדם מעצם לידתו. פגיעה בהן מחייבת שקיפות מלאה המאפשרת תקיפה משפטית ישירה של נימוקי ההחלטה ואופן קבלתה, וקיום מנגנוני ביקורת מחמירים ביותר שמאז פרוץ משבר הקורונה אינם מופעלים. על כן, שעה שאין בידי הציבור את הכלים לבחון את מסוכנות מדיניותה של הממשלה והחלטותיה בשל הטלת חיסיון על דיוניה, לא ניתן לשלול זכויות אדם.

"שעה", כך נכתב, "שהפגיעה בזכויות האדם נעשית בחוסר שקיפות כאמור, היא אינה יכולה לעמוד בתנאים המאפשרים פגיעה בהן, מכיוון שכך אין אפילו אפשרות לבחון האם מדובר בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, האם הוא נועד לתכלית ראויה והאם הוא במידה שאינה עולה על הנדרש, וממילא מתערערת ואף מתאיינת הסמכות לפגיעה בזכויות אלה".

עורכי הדין הוסיפו: "זכויות אדם טבעיות, וביניהן זכויות בסיסיות כמו הזכות לנשום ללא חסימת אברי הנשימה, חופש הביטוי, חופש התנועה, חופש העיסוק, הזכות לפרטיות, זכות האדם על שלמות גופו והאוטונומיה לקבלת החלטות הנוגעות לגופו ולנפשו–הן זכויות אשר כל אדם זכאי להם מעצם היותו אדם על פני האדמה. זכויות אלה אינן מוענקות על ידי השלטון, ולכן, בנסיבות כאלה, אין לשלטון סמכות לשלול אותן או להגבילן".

כותב העצומה הוסיף כי מדובר בהגבלות עליהן מרחפת עננה כבדה של פגיעה בלתי מבוססת בזכויות אדם, ודגל שחור משחור מתנוסס מעליהן והם מוחים על הפגיעה בזכויות האדם באמתלה של מגפה מדבקת מסוכנת, על ידי הטלת אמצעים קיצוניים, ובכללם הגבלות חמורות על חופש התנועה של הפרט והפרה בוטה של זכויות היסוד, תוך הטלת סגרים, כפיית כליאה במתקני בידוד וסגירת עסקים ומוסדות חינוך לתקופות ממושכות.

"הדעת אינה סובלת מצב בו כל אדם הוא בעל פוטנציאל להזיק לאדם אחר בעצם קיומו. באופן פעילותה של הממשלה מתגברת הסכנה להתפוררות המרקם והסדר החברתי וגובר הסיכון למלחמת אחים", נכתב במכתב שדורש מהממשלה לבטל לאלתר את כל ההגבלות שהוטלו על הציבור כתוצאה ממשבר הקורונה. בנוסף, כמתחייב במדינה דמוקרטית, עורכי הדין תובעים את הסרת החיסיון ודורשים מהממשלה שקיפות מלאה בכל הקשור לנקיטת צעדים פוגעניים וקיצוניים, כדוגמת הגזירות שהוטלו על הציבור בעת האחרונה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות