צעיר ביקש להתלונן על תקיפתו – והפך לנחקר בעצמו

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות דורש מהמשטרה לבדוק כיצד צעיר שהגיע להתלונן בפניה הפך לחשוד בתקיפת שוטר. ההחלטה תועבר גם למ"מ מפכ"ל על מנת שיביא את לקחי המקרה לידיעת הדרג הפיקודי
רונן לוי |
הנציב דוד רוזן
הנציב היוצא, דוד רוזן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, העביר החלטה למשטרה על מנת שתבדוק מדוע צעיר נחקר במשטרה לאחר שהגיע ביוזמתו על מנת להגיש תלונה על תקיפתו. באשר לתיק שנחקר במח"ש ונסגר קבע הנציב רוזן כי הוא מצא שלא להתערב בהחלטת מח"ש אך מצא להדגיש את השתלשלות העניינים של הפרשה ואת סיומה. "העובדה כי השוטרים בתחנת המשטרה פתחו בחקירה נגדו – משמשת כלי ניגוח בידי המלעיזים וחורשי הרעה נגד המשטרה המגנה כביכול על חוטאים מקרבה, דהיינו, שוטרים התוקפים אזרחים ללא סיבה", כתב השופט בדימוס בהחלטתו.

הסנגור של אותו צעיר, התלונן לנציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות נגד מח"ש על כך שסגרה את התיק כנגד שוטר שפעל באלימות נגד מרשו. לאחר שלטענת הסניגור, מחומר החקירה עלה, כי לאחר תקיפתו הנטענת של המתלונן, החליט קצין משטרה לשחררו, ללא תנאים וללא חקירה, בשעות אחר הצהריים. כעבור מספר שעות, בשעות הערב, הגיע המתלונן לתחנת המשטרה במטרה להגיש תלונה על מעשה תקיפה של שוטר, ותוך זמן קצר הפך ממתלונן לחשוד בתקיפת שוטר.

המתלונן, אזרח ללא עבר פלילי, לא הופנה למח"ש כנדרש על פי חוק, אלא הובא לחדר החקירות ונחקר על תקיפת השוטר נשוא תלונתו. בהתאם לסמכותו על-פי חוק, המליץ הנציב בפני המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), לשקול העמקת הבדיקה בעניין נסיבות הפתיחה בחקירה באזהרה של המתלונן וחקירתו בפועל.

"הדעה הרווחת בקרב סניגורים, ולא רק בקרבם, כי כמעט בכל אירוע בו מואשם אזרח בתקיפת שוטר, נחבא אירוע מקביל של תקיפת אזרח על-ידי אותו שוטר. המתואר לעיל מתיישב, לכאורה, עם דברים אלה", ציין הנציב בהחלטתו.

"גדולה מזו", הוסיף השופט רוזן, "העובדה כי השוטרים בתחנת המשטרה, חלף הפניית המתלונן למח"ש, כנדרש על-פי חוק, פתחו בחקירה נגדו – משמשת כלי ניגוח בידי המלעיזים וחורשי הרעה נגד המשטרה המגנה כביכול על חוטאים מקרבה, דהיינו, שוטרים התוקפים אזרחים ללא סיבה".

ההחלטה הועברה גם לממלא מקום המפקח הכללי של משטרת ישראל, על מנת ש"ישקול הצעדים הראויים שיהא בהם כדי להביא לקחי מקרה זה לידיעת הדרג הפיקודי במשטרה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות