נהג המונית התלונן על העמדתו לדין על גבייה ביתר של 3.80 שקלים – ונדחה

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות דחה את פנייתו של הנהג שטען כי אין מקום להכתים אזרח בהרשעה פלילית על מספר שקלים וכי מדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור. השופט בדימוס רוזן: "יש מקום לשקול הטלת קנסות אלו"
גילי סיוון-כהן |
מונית, צילום ארכיון: פלאש 90

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, כב' השופט (בדימוס) דוד רוזן, פרסם את תמצית החלטתו בעניין תלונה שהגיש ח"כ משה ארבל בעניין החלטת יחידת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום נגד נהג מונית, אשר גבה סכום יתר של 3.80 שקלים. הנציב רוזן, דחה את התלונה יחד עם זאת, הנציב ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה לשקול תיקוני חקיקה, כך שתתאפשר הטלת קנסות במקום כתבי אישום פליליים.

לטענת המתלונן, לא רק שמדובר במקרה שאין מקום להגיש בגינו כתב אישום ולהכתים אזרח בהרשעה פלילית, אלא שמדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור, משההליך בעניינו מתנהל בבית משפט השלום באילת ונמשך לאורך מספר שנים.

יחידת התביעות במשרד התחבורה טענה בתגובתה לנציבות כי מדובר בהחלטה המצויה בשיקול הדעת המשפטי והמקצועי של היחידה, ומשכך – על פי חוק – אין הנציבות מוסמכת לברר התלונה. יחד עם זאת, הוסיפה יחידת התביעות כי לא מדובר בעבירה הראשונה שביצע נהג המונית (הורשע בעבר בביצוע אותה העבירה) וכן שנהג המונית הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בתיק נשוא המקרה המתואר בתלונה.

הנציב ציין בהחלטתו כי למקרא התלונה, עלתה תחושה קשה ומכבידה, בלשון המעטה, של מערכת אכיפת חוק שרירותית, המקדשת את החוק על פני האדם שלפניה. הנציב כתב בהחלטתו: "העמדת אזרח נורמטיבי לדין פלילי, בגין חיוב יתר בסכום זניח של 3.80 שקלים, כביכול, ביומו הראשון לעבודה, אינה מתיישבת עם תכליתו של המשפט הפלילי ואף לא עם השכל הישר. הדברים מקבלים משנה תוקף וחומרה נוכח בזבוז משאבי ציבור יקרים הכרוכים בניהול הליך שכזה, אשר משתרך על פני מספר שנים".

יחד עם זאת, משום שנהג המונית נשוא התלונה כבר הורשע בבית המשפט במסגרת הסדר טיעון, אין הנציב רשאי על פי חוק לברר את התלונה. "באלה הדברים, משמדובר בנהג מונית אשר חזר וביצע את אותה העבירה, בגינה כבר הוגש נגדו כתב אישום, ומשהוא הודה בביצוע העבירות במסגרת הסדר טיעון, דומה כי נסתם הגולל על בירורו של עניין זה בנציבות, על פי חוק, וזאת משנדון והוכרע זה מכבר על ידי בית המשפט בפניו התנהלו ההליכים המשפטיים", כתב הנציב בהחלטתו.

לצד דחיית התלונה, המליץ הנציב לפני היועץ המשפטי לממשלה לעשות בכוחו לתיקון החקיקה הקיימת באופן שיאפשר אכיפה אפקטיבית ומהירה, באמצעות הטלת קנסות על נהגי מוניות חלף הגשת כתבי אישום פליליים נגדם לבית המשפט.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות