מני מזוז: פרישתו של השופט הליברלי

שופט העליון הודיע על פרישה בעוד 5 חודשים מטעמים אישיים והפתיע רבים. מזוז, שכיהן בעבר כיועמ"ש הכעיס בהחלטותיו לא פעם את מחנה הימין. מי יתפוס את מקומו? השאלה עדיין פתוחה
מעיין לביא |
השופט מני מזוז, יפרוש באפריל. צילום: פלאש 90

פרישתו של שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, הפתיעה רבים. מזוז נחשב לשופט ליברלי והיו לו מספר החלטות אשר קוממו עליו את הימין, בעיקר החלטות של הריסת בתי מחבלים, זכורה זו של הריסת ביתו של המחבל שהרג את החייל עמית בן יגאל, שגם הנשיאה אסתר חיות אמרה אז כי "ניתן וראוי היה להגיע לתוצאה שונה".

אתמול (יום ב') הודיע השופט מזוז כי קיבל החלטה אישית לפרוש מכהונתו. הוא מסר על החלטתו לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ולשר המשפטים, אבי ניסנקורן, ועל פי בקשתו נקבע מועד פרישתו ליום לאפריל 2021.

נשיאת בית המשפט העליון ושר המשפטים הביעו צער על פרישתו הצפויה של השופט מזוז ואיחלו לו הצלחה.

בהודעתו כתב השופט מזוז: "בתום שש וחצי שנות כהונה בבית המשפט העליון וכארבעים שנה שאותן הקדשתי לשירות הציבורי הגעתי מטעמים אישיים לכלל החלטה לסיים את כהונתי כשופט בית המשפט העליון. בשנים האחרונות הקדשתי את מרב זמני ומרצי לעשייה שיפוטית ואני מודה לנשיאה, לחברותיי וחבריי השופטות והשופטים על ההזדמנות שניתנה לי לכהן לצידם ולתרום יחד עמם לקידום שלטון החוק ולשמירה על ערכי הדמוקרטיה בישראל".

מזוז, נולד בתוניסיה וגדל בנתיבות, מזוז עבד בפרקליטות המדינה, ולאורך השנים מילא שורת תפקידי מפתח במשרד.

תחילה שימש כפרקליט במחלקה הפלילית ובמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, ולאחר מכן עבר למחלקת הבג"צים, שבה כיהן כפרקליט, ובהמשך – כממונה על ענייני הבג"צים, בפברואר 2004 מונה מני מזוז ליועץ המשפטי לממשלה ה-11 של מדינת ישראל וב-2014 מונה לכהונה בבית המשפט העליון.

את פסקי הדין שלו לא אהבו בגוש הימין וזה בלשון המעטה.

מזוז, קבע שהריסת בתי מחבלים הינה פגיעה בחפים מפשע ובחצי שנה האחרונה ביטל שני צווי הריסה, אחד מהם של ניזמי אבו בכר, שנאשם בהריגת החייל עמית בן יגאל כאשר השליך עליו בלוק מגג בניין. היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט, ביקש דיון נוסף, אולם בקשתו נדחתה על הסף על ידי הנשיאה חיות שגם היא מתחה ביקורת על מזוז.

למרבה ההפתעה, מזוז שנחשב לשופט ליברלי, לה היה בדעת מיעוט בעתירות שהוגשו לבג"ץ בעניין הרכבת הממשלה על הנאשם בפלילים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזוז ביחד עם עוד 10 שופט דחה את אותן עתירות בפה אחד.

מזוז אומנם דחה את הבקשה, אולם כתב בהחלטתו כי: "מציאות כזו, משקפת משבר חברתי וכשל מוסרי של החברה ושל המערכת הפוליטית בישראל. ואולם, בית המשפט אינו יכול להחליף את תפקיד הציבור והמערכת הפוליטית אל מול מציאות כזו".

בחודש אפריל הקרוב, לא רק השופט מזוז יסיים את תפקידו אלא גם השופט חנן מלצר וכשנה לאחריהם יפרשו השופטים ניל הנדל וג'ורג' קרא.

כעת ינסו במחנה הימין לבחור במקום השופטים הליברלים שעוזבים מספר שופטים שמרנים על מנת לשנות את הרוב בבית המשפט העליון.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות