פוטר בעת שירות מילואים – יקבל פיצוי בגובה 5 משכורות

בית הדין האזורי לעבודה קבע כי מאבטח בבית מלון בתל אביב, שפוטר במהלך שירות מילואים יקבל ממעסיקו לשעבר 2,000 שקלים, המתווספים לתשלום בגובה 5 משכורות, פיצוי שנקבע על ידי ועדת התעסוקה
נעמה כהן |
עבר עבירות סמים כדי להשתחרר מהצבא. צילום: דובר צה"ל (למצולמים אין קשר לכתבה)
צילום: דובר צה"ל (למצולמים אין קשר לכתבה)

שופט בית הדין האזורי לעבודה ת"א, השופט צבי פרנקל, פסק כי מאבטח בבית מלון בתל אביב, שפוטר בזמן שהיה בעת שירות מילואים, יקבל פיצוי של 2,000 שקלים, בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. בית הדין פסק פיצויי נמוך, לאור הפיצוי הגבוה שפסקה כבר ועדת התעסוקה, בגובה של 5 משכורות.

המדובר בעובד אבטחה במלון, שטען שפוטר בשל מילואים, העובד הגיש תביעה נגד המעסיקה לוועדת התעסוקה שליד משרד הביטחון, והגיש תביעה נוספת לבית הדין לעבודה. העובד לא המציא את צו הקריאה מיד כשקיבל אותו. לטענת התובע, לאחר שרות המילואים, הוא שב לעבודה וניסה מספר ימים ליצור קשר עם האחראי עליו וזה נמנע מלענות לשיחותיו. התובע פנה למחלקת משאבי אנוש וביקש לברר מדוע האחראי לא עונה לטלפון ונמסר לו כי הוא פיטר אותו.

דהיינו, במהלך שהותו במילואים, כאשר לטענת התובע ידעו כי הוא שוהה במילואים, האחראי החל במצג שווא לפיו הוא נטש את העבודה ולבסוף פיטרה אותו משורותיה מסיבה זו בלבד ומכתב הפיטורים נשלח אל ביתו.

כאמור השופט צבי פרנקל קיבל בחלקה את התביעה וציין כי הפיצוי הינו נמוך מאחר וועדת התעסוקה אליה פנה התובע כבר פיצתה אותו בסכום של כ-47 אלף שקלים. בפסק הדין השופט התייחס לעובדה כי נטען על ידי מקום העבודה כי הוא נטש אותו ולכן הוא בדין מתפטר.

"דעתי", כתב השופט בהחלטתו, "אינה נוחה מכך כי בשלב בו התובע ביקש מהאחראי לעזור לו ולהבין את מצבו, כאשר הוא כותב לו בפירוש כי רק בחודש מרץ הוא יחזור לחיים אזרחיים, האחראי, כנציג הנתבעת עמד על כך כי היעדרותו של התובע היא לא כמוסכם. אני מודע לכך כי התובע לא הציג אישורים פורמליים, עם זאת בשלב בו התובע אמר שהוא נמצא במילואים לא היה מקום להנפיק לו מכתב התפטרות. מצופה היה כי הנתבעת הייתה ממתינה לשובו של התובע בחודש מרץ ולאחר קבלת האישורים או לא, הייתה מסיקה את המסקנות הנדרשות".

השופט הוסיף: "מיד עם קבלת צו מילואים על העובד להודיע למעסיקו אודות הזימון למילואים ולהמציא למעסיק את מלוא הנתונים על משך השירות הנקוב בצו, הן מכוח החוק והוראות קבע אכ"א והן מכוח חובת תום הלב, כדי לאפשר למעסיק לכלכל צעדיו בתקופת שירות המילואים ובכלל זה לבחון את האפשרות לפנות אל הוועדה לתיאום מילואים וכיו"ב".

עו"ד עמירם מוראד

"שלא יקפחו את זכותכם"

עו"ד עמירם מוראד, המתמחה בדיני עבודה, התייחס להחלטת בית המשפט ואמר: "ככלל, החוק מאפשר למעביד לפטר כל עובד. ישנם מספר חריגים לכלל הזה ואחד מהם הוא עובד אשר יצא למילואים. החוק מתייחס לכמה מצבים, הראשון הוא כפי שמתואר בכתבה שם העובד פוטר בתוך תקופת המילואים, הוא גם המובהק ביותר מבין העילות לפיצוי הקיימות".

לדברי עו"ד מוראד, "יש מקרים פחות ברורים ומובהקים אשר יכולים ליפול לגדר של פיטורים שלא כדין מכח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. כך למשל, עובד אשר אחת לחודש מוזמן לשמ"פ למספר ימים, פוטר מעבודתו לאחר חזרה משמ"פ. ייתכן מאוד והפיטורים מנוגדים את הוראות הדין ובאופן אשר יזכה את העובד בפיצוי. שימו לב שלא יקפחו את זכותכם".

לאתר של עו"ד עמירם מוראד

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט צבי פרנקל

________________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%a2%d7%9e%d7%99%d7%a8%d7%9d-%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%90%d7%93

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות