בעקבות הקורונה: זינוק במספר התלונות על אלימות במשפחה

מאז תחילת השנה ועד לחודש אוקטובר התקבלו 7,200 תלונות על אלימות במשפחה – פי שלושה מהתקופה המקבילה בשנת 2019. נתונים כואבים לרגל חודש המודעות למאבק באלימות נגד נשים
נעמה כהן |
אילוסטרציה

נובמבר הוא חודש המודעות הבינלאומי למאבק באלימות במשפחה וה-25 בחודש נקבע כיום הבינלאומי למאבק בתופעה. לקראת חודש זה מפרסם משרד העבודה והרווחה נתונים שנתיים על היקף התופעה והצעדים שנעשים על מנת להתמודד עמה. מהנתונים עולה כי מתחילת השנה ועד לחודש אוקטובר התקבלו 7,200 פניות במוקד 118 כמעט פי שלושה מהתקופה המקבילה בשנת 2019. כמו כן, מתחילת השנה ועד לחודש אוקטובר נפתחו במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות 2,885 תיקים על אלימות במשפחה, עלייה של 22% מהתקופה המקבילה בשנת 2019. 20% מהתיקים הם מקרים חדשים שלא היו מוכרים לרווחה קודם לכן.

זינוק בתלונות בעקבות הסגר

את העלייה המשמעותית מייחסים במשרד הן למתחים הרבים בקרב בני המשפחה ובמיוחד בתקופת משבר הקורונה, הפגיעה הכלכלית במשפחות רבות שמגבירה את המתח בבית, וכן מודעות הולכת וגוברת למענה שניתן במוקד 118. 11% מהפניות למוקד מועברות מיידית למשטרה. 5% מהפניות התקבלו באמצעות הודעת טקסט בקו השקט.

על פי משרד העבודה והרווחה, ברגע שמתקבלת פנייה במוקד 118 בנושא אלימות במשפחה היא נקלטת על ידי עובדות סוציאליות לצורך הערכת מסוכנות ראשונית ומשם מתבצעת הפנייה על פי הצורך: למרכזי הטיפול בקהילה, לאחד מ-15 המקלטים לנשים נפגעות אלימות ואם מדובר בגברים שמוכנים להיכנס להליך טיפולי, הם מופנים להוסטלים לטיפול בגברים ולמרכזי הטיפול בקהילה. במקרי חירום מוזעקת משטרה דרך מוקד 100.

קו שקט לנשים; קו ייעודי לגברים

בשנת 2020 הורחבו תקני עובדי סוציאליים מומחים המאיישים את מוקד 118, נוסף מוקד פניה שקטה לפניה באמצעות מסרון והושק קו ייעודי לגברים נפגעים ופוגעים. בנוסף, פיתח המשרד שאלון דיגיטלי להערכת מסוכנות למקרים של  אלימות במשפחה. השאלון נועד לנשים וגם לסביבתן הקרובה שמעוניינות לבדוק באופן אנונימי האם הסיטואציה שבה הן מצויות היא סיטואציה אלימה שמדליקה נורות אזהרה, ולהציע לה מגוון פעולות שניתן לעשות כדי להגן על עצמה.

16 אלף פניות למרכזים לטיפול באלימות במשפחה

בשנת 2019 פעלו 111 מרכזים לטיפול באלימות במשפחה ובהנחיית השר-60 יחידות עירוניות חדשות נפתחות בימים אלו. המשרד הגדיל את התקנים לטיפול באלימות במשפחה ועד סוף 2020 יעסיק כ-400 עובדים סוציאליים מומחים בתחום ב-172 רשויות מקומיות.

כ-16 אלף נשים וגברים טופלו במרכזים לטיפול באלימות משפחה בשנת 2019 ו- 26% מהמטופלים במרכזים אלו הם גברים. במרכזים מתבצע אבחון, טיפול ושיקום למשפחות אשר נמצאות במעגל האלימות. המרכזים קולטים מטופלים אשר הופנו על ידי המחלקות לשירותים חברתיים, יחידות הסיוע ליד בתי המשפט, תחנות משטרה, מוקד 118 של משרד הרווחה, שירותי המבחן וגם כאלו שמגיעים באופן עצמאי. עיקר הפניות מגיעות מהמשטרה (6,504), רשויות הרווחה (3,850) ופניה עצמית (2,150).

חובת טיפול בגברים

מאז שנת 2004 נרצחו בישראל 180 נשים בידי בני זוגן. מספר זה אינו כולל נשים שנרצחו על ידי בן משפחה אחר. מתחילת שנת 2020 נרצחו 20 נשים, 12 מתוכן על ידי בני זוגן. בשנת 2019 נרצחו 23 שנים, 16 על ידי בן הזוג שלהן ו-7 על ידי בן משפחה אחר.

במהלך משבר הקורונה הציע המשרד לגברים מורחקים בהליך אזרחי באמצעות הרשויות המקומיות, שהייה במלוניות ללא עלות בתמורה לכך שיסכימו להיכנס להליך טיפולי. הצורך נולד כתוצאה מהיעדר פתרון מגורים לחלק מהגברים המורחקים כתוצאה מכללי הריחוק החברתי.

בימים אלו מוקמות, בהנחיית השר, ברחבי הארץ דירות טיפוליות בקהילה מתוך מטרה לעודד גברים אלימים שהורחקו מבתיהם בצו שיפוטי, להסכים להיכנס להליך טיפולי. זאת בתוספת לשני בתי נועם הקבועים שהינם הוסטלים שיקומיים טיפוליים שמפעיל משרד העבודה והרווחה לגברים אלימים בהליך פלילי, ואליהם ניתן לפנות עצמאית, דרך הרשויות המקומיות, דרך המוקד או דרך שירות המבחן.

השר שמולי התייחס לנתונים ואמר: "בחצי השנה האחרונה פיתחנו והרחבנו שירותים רבים להתמודד עם הנחשול האדיר של עבירות אלימות במשפחה בתקופת הקורונה. בהנחייתי מוקמות בכל הארץ 60 יחידות נוספות למניעת אלימות במשפחה, בזמן הקרוב יפתחו 4 מרכזי חירום נוספים, דירות מעבר, מקלטים ותוספת משמעותית של תקנים חדשים ותקציבים גמישים. המשרד פיתח שירותים רבים, אולם הרחבת המענה הסוציאלי בלבד אינו מספיק; יש להחמיר ענישה ולחייב גברים לעבור טיפול. זהו השינוי המרכזי הנדרש כעת שאותו אני מוביל. גברים אלימים חייבים להיכנס לטיפול טרם החזרה למשפחה, זו לא צריכה להיות אפשרות בחירה אלא חובה בחוק. לא נשלים עם מצב שבו ההסתגרות בבתים הופכת למלכודת של אימה וטרור כלפי נשים וילדים".

לאור מקרי הרצח של נשים בידי בני זוגן בחודשים האחרונים, אישרה הממשלה הצעת החלטה שהגיש השר שמולי, להקמת ועדה בין משרדית שתבחן את האפשרות לחייב גברים אלימים לעבור הערכת מסוכנות ולקבל טיפול בכל שלב של ההליך הפלילי, בטרם חזרתם לקהילה. הממשלה אישרה את הקמת הוועדה שבה יהיו שותפים גם גורמים מקצועיים ממשרדי המשפטים והאוצר.

מיצב נגד רצח נשים. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הוספת מקלטים בעקבות המשבר

משרד העבודה והרווחה מפעיל כיום 15 מקלטי חירום לנשים נפגעות אלימות, מתוכם 14 קבועים ואחד חדש שנפתח לאחר פרוץ משבר הקורונה ונועד לנשים שחייבות בידוד. במקלטים שוהים בממוצע שנתי בהם כ-650 נשים וכ-1,200 ילדים. בימים אלו החלו במשרד בהליך לפתיחת שני מקלטים נוספים. מהנתונים עולה כי כ-80% הנשים מגיעות למקלט, מגיעות עקב אירוע אלימות קיצוני וחריג כאשר ב-76% מהמקרים הפוגע הוא בן הזוג.

הנשים שמגיעות למקלטים נפגעו מסוגים שונים של אלימות: כלכלית, מינית, פיזית ונפשית. בשנת 2020 במהלך משותף עם משרד המשפטים, הוגשה הצעת חוק להכרה והגדרת האלימות הכלכלית ובמשרד מציינים כי מדובר באלימות לכל דבר שמתלווה לסוגים אחרים של אלימות שמטרתם למנוע מנשים את עצמאותן ולהקשות על יציאה מקשר אלים.

במהלך משבר הקורונה הקצה המשרד מיליוני שקלים בתקציבים גמישים למחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות לסיוע לנשים שעוזבות את הבית אך אינן מעוניינות או זקוקות ללכת למקלט. תקציבים אלו נועדו לצורך סיוע קצר טווח במימון מגורים, סיוע חומרי ברכישת ביגוד, מוצרים חיוניים, נסיעות ועוד.

משרד העבודה והרווחה מלווה נשים גם בעת יציאתן מהמקלט באמצעות תכנית ייעודית "דף חדש" המיועדת לסייע לנשים לשקם את חייהן על ידי סיוע חומרי, הכוונה תעסוקתית, ליווי סוציאלי ועוד. לאחרונה, הורה השר לתגבר את מערך הסיוע לנשים בדרך לעצמאות.

איילה מאיר, עו"ס, ראש אגף בכיר – משפחה וילד בקהילה: "ככל שאנו מנגישים שירותים, ומפתחים מענים חדשניים, זאת בשיתוף פעולה חיוני עם מערכות ומשרדים נוספים,  אנו רואים, כתוצאה מכך, עלייה בפניות לקבלת סיוע. אלימות במשפחה הינה אחת התופעות החברתיות החמורות וכרוכים בה קושי רב לפנות ולדווח, סודיות ובושה ולעיתים אף חוסר מודעות לחומרת הבעיה, עם זאת העדויות בשדה המקצועי הן כי הפנייה לקבלת סיוע וטיפול מסייעת בהפחתת המסוכנות וביציאה ממעגל האלימות הן לנפגעות והן לפוגעים".

שאלון לאבחון מצבי סיכון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות