מיגור הפשיעה בחברה הערבית: "פתירת סכסוכים אזרחיים באמצעות בתי הדין השרעיים"

בדיון של הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית עלה כי בידי בתי הדין כלים העשויים לסייע בפתרון סכסוכים אזרחיים. היו"ר מנסור עבאס: "יש להקים מאגר מומחים ולהיעזר בו במקרי חירום ובמקרי צורך בדין האזרחי"
אייל חן |
בית הדין השרעי בירושלים, צילום: פלאש 90

בדיון שנערך בוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית של הכנסת, בחנה הוועדה את נושא יישוב סכסוכים בחברה הערבית באמצעות המשפט הבדואי והתברר כי במסגרת בתי הדין השרעיים ניתן יהיה להיעזר בכלים המצויים בידיהם, כדי ליישב סכסוכים אזרחיים. "יש לנו את הכלים הרלוונטיים להתמודד מול סכסוכים, 40 אלף תיקים שנפתחו בנושאי סכסוכים משפחתיים והסתיימו בכותלי בית הדין השרעי", אמר מנהל בתי הדין השרעיים איאד זחאלקה.

בדיון השתתפו, נציגים רבים מהחברה הבדואית בדרום – שיח'ים וקאדים שהציגו את יעילותו של המשפט הבדואי ביישוב סכסוכים שבטיים, ללא מעורבותה של המשטרה ורשויות החוק. הדיון התקיים לא רק על מה בהתייחס למתרחש בנגב אלא לגבי החברה הערבית כולה, למרות ההבדלים והשוני במגזרים השונים.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ מנסור עבאס, הוועדה תומכת ותפעל למסד את תהליכי הגישור השבטיים באופן כללי. "אני ממליץ", אמר, "לחברה הערבית בדרום להקים את המועצה שתנחה ותפתח גישות שיטות וחוקים שונים כדי להעצים את התחום הזה. ועל המשטרה להכשיר את השוטרים והמפקדים איך למצות את הפוטנציאל בתוך החברה הבדואית".

היועץ לענייני הבדואים בדרום, במשרד לביטחון הפנים יניב שלמה, ציין בפני הוועדה את חשיבות הגבולות בין מעורבות השפיטה הבדואית לבין השפיטה האזרחית. "אנחנו במשטרה", ציין, "לא נותנים לנושאים להתנגש – אנחנו מציבים את השחרור מהכלא כתנאי לסיום הסכסוך". עוד התייחס ליוזמה שלו להקים מג'לס (בית משפט מצומצם) שיכלול 15 בכירים מכל הנגב בליווי המשטרה: "במשטרה יודעים כי נקמת הדם לא קשורה לשריעה והיא בעיסוק המשפט השבטי".

מנהל בתי הדין השרעיים ד"ר איאד זחאלקה ציין בפתח דבריו כי לפי סעיף 1826 חובה על הקאדים לפעול ליישוב הסכסוך בין שני הצדדים עוד בטרם ההכרעה. הוא הוסיף כי הסכסוכים בתוך המשפחה הם מהרגישים ביותר: "40 אלף תיקים הוגשו לבתי הדין השרעיים על סכסוכים במשפחה, ולשמחתי מסיימים אותם בכותלי בית המשפט ולא מעבירים את זה הלאה". לדבריו, הם מתחילים להפעיל סיוע ביחידות המורכבות מעו"סים שיצמצמו את הגעת בני הזוג לבית המשפט. "יש לנו את הכלים הרלוונטיים ליישוב סכסוכים, יש לבחון את הרחבת בתי הדין השרעיים והסמכתם ביישוב סכסוכים אזרחיים", כך לשיטתו.

יו"ר הוועדה, ח"כ מנסור עבאס, סיכם את הדיון ואמר כי על רשויות האכיפה לשתף פעולה עם המאמץ לנסות לפתח מודלים שישלימו את המלאכה האזרחית והקהילתית: "יש להקים מאגר מומחים ולהיעזר בו במקרי חירום ובמקרי צורך בדין האזרחי". בנוסף הצהיר כי יפעל להרחיב את הסמכויות של בתי הדין השרעיים שיכולים לסייע בהתמודדות מול סוגיות משפטיות וחברתיות מורכבות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות