היועמ"ש: "לא למכור את אוסף האומנות ממוזיאון האסלאם"

המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה לעתירה הנוגעת למכירה פומבית שצפויה להתקיים בבית המכירות סות'ביס, במסגרתה יוצאו למכירה כ-268 מוצרים יקרי ערך מהמוזיאון: "פגיעה אנושה באוסף ייחודי"
נעמה כהן |
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: פלאש 90
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. פלאש 90

המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה לעתירה הנוגעת למכירה הפומבית הצפויה בבית המכירות סות'ביס, של כ-268 מוצגים יקרי-ערך מליבת אוסף המוזיאון לאמנות האסלאם. עמדת שר התרבות והספורט, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, היא שיש למנוע את מכירת המוצגים. זאת, משום שהמכירה האמורה חריגה בהיקפה, בתקדימיותה, ובערכם התרבותי של המוצגים, וכרוכה בהתנהלות חריגה של המוזיאון.

לעמדת המדינה, "על אף שהנסיבות המלאות האופפות את המכירה אינן ברורות לכל צרכן, די במה שידוע כדי שיינתן צו ביניים המונע בשלב זה את המכירה, וזאת עד להשלמת הבירור העובדתי".

המוזיאון לאמנות האסלאם הוא מוזיאון ציבורי מוכר לפי החוק, המקבל תמיכה כספית מהמדינה. במסגרת המכירה עתיד המוזיאון למכור 268 מוצגים, מתוכם 59 מתוך תצוגת הקבע. המוזיאון טוען, כי הבעלות על המוצגים המיועדים להימכר היא של קרן פרטית, המשאילה אותם למוזיאון ולכן תמורת המכירה מיועדת לקרן.

בתגובת המדינה נאמר, כי אין מחלוקת על חשיבותם של המוצגים אשר מיועדים להימכר. מבחינה כמותית, מדובר בהיקף חסר תקדים של כ-5% מהיקף המוצגים שבמוזיאון, כאשר גם לגורמים המקצועיים במשרד התרבות לא מוכרת מכירה בהיקף כזה במוזיאונים בארץ.

בנוסף, מטענות המוזיאון עולה שתמורת המכירה מיועדת לקרן, ולא למוזיאון עצמו, דבר שגורמי המדינה רואים אותו בחומרה רבה מאוד, והוא מנוגד באופן מוחלט לכל העקרונות המקצועיים והאתיים במקרה של מכירת פריט ע"י מוזיאון ציבורי מוכר. הטענה שהפריטים שייכים לקרן אף מציבה סימן שאלה באשר לעצם העמידה של המוזיאון בתנאי ההכרה במוזאונים, ועשויה להשליך על זכאותו של המוזיאון לתמיכה בעתיד, ועל חובת השבת כספי תמיכה שניתנו לו, נושא אשר ייבחן בידי משרד התרבות.

לעמדת משרד התרבות, מדובר ב"מקרה ייחודי, של מכירת מוצגים המהווים חלק מליבת אוסף המוזיאון המזוהה עימו, ובהיקף בלתי מבוטל. מדובר בתקדים קשה, הן בהיותו פוגע אנושות באחד מהאוספים הייחודיים והחשובים של תרבות האיסלם בישראל ובעולם, הן מבחינת הוצאת המוצגים האמורים מתחומי המדינה, והן מבחינת התנהלות שעל פני הדברים, ולכאורה, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות הדין".

הדיונים בסוגיה מנוהלים בטיפולו האישי של היועץ המשפטי לממשלה, בהשתתפות שר התרבות והספורט, מנכ"ל המשרד ואנשי המקצוע במשרד, בהובלת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכן בדרג הבכיר ביותר של פרקליטות המדינה – המשנה לפרקליט המדינה ופרקליטת מחוז ירושלים. מזה מספר שבועות, מקיים משרד התרבות והספורט, והשר באופן אישי, הידברות על מנת למנוע את מכירתם של המוצגים, שחשיבותם התרבותית רבה, ולכל הפחות למנוע את מכירת המוצגים המהווים ליבת האוסף של המוזיאון.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות