היועמ"ש עדכן את מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובנייה ביישובים הערביים והדרוזיים

עמדת היועמ"ש הועברה לשר המשפטים לאחר דיונים עם נציגי החברה הערבית והדרוזית. במסגרת השינוי תינתן הקלה ביחס לבתים ישנים מאוכלסים שאינם מסכנים ולגביהם המדינה לא תפעל באמצעות מנגנון הקנסות
דנה לווינסקי |
הכפר מג'ד אל כרום, יוסרו החסמים. צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, הודיע על עדכון מדיניות האכיפה בעניין עבירות תכנון ובנייה ביישובים הערביים והדרוזיים וביחס לשימושי פעילות לא חקלאית ביישובים החקלאיים. במכתב ששלח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), ארז קמיניץ, לשר המשפטים, נאמר כי בהמשך לבקשתו של השר מגורמי המקצוע במשרד המשפטים, התקיימו לאחרונה ישיבות עבודה עם נציגי החברה הערבית והדרוזית ועם נציגי המגזר החקלאי, הן ביחס למקרים קונקרטיים שדרשו מענה מקצועי והן ביחס להיבטי האכיפה באופן כללי.

בסופו של ההליך גיבשו גורמי האכיפה, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, עדכון למדיניות האכיפה. בניגוד לפרסומים שונים מהיממה האחרונה, חשוב לציין, כי אין מדובר בהקפאת תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, או בהקפאת האכיפה באופן כללי, אלא בעדכון מדיניות האכיפה. זאת, באופן שתינתן הקלה ביחס לבתים ישנים מאוכלסים אשר אינם מסכנים תכנון, לגביהם מוסכם כי הם ירדו לתחתית סדר הקדימויות באכיפה המדינתית ולגביהם המדינה לא תפעל באמצעות מנגנון הקנסות המינהליים.

מדיניות האכיפה ביחס לעבירות תכנון ובנייה ביישובים הערביים והדרוזיים תהיה שעד לסוף שנת 2022 לא יינקטו הליכים להטלת קנסות מינהליים לפי תיקון 116 לחוק ביחס לבניה ישנה למגורים, היינו ביחס לבנייה המשמשת בפועל למגורים, ושהשימוש האסור בה החל לפני 2018 זאת בכפוף לתנאים שבין השאר, לא מדובר בבנייה על קרקע מוגנת, למעט קרקע חקלאית; היינו הבנייה לא נמצאת על תשתיות לאומיות, סביבה חופית, גן לאומי, שמורת טבע או שטחים ציבוריים פתוחים. לא מתנהלים לגבי המבנה הליכי אכיפה, למעט אכיפה לפי תקנות העבירות המנהליות, ובכלל זה, המבנה לא סומן להריסה ע"י מוסד התכנון.

מדיניות האכיפה ביחס לשימושי פעילות לא חקלאית במגזר החקלאי, הפעילות האכיפתית לפי חוק התכנון והבנייה נגד מבנים הנמצאים בחלקה א' בנחלות המושבים, אשר ניתנים להסדרה בשל צמידות הדופן שלהם לחלקת המגורים, תמוקם בתחתית סדר העדיפויות של האכיפה המדינתית, וזאת בכפוף לנקיטת פעולות הסדרה ע"י בעל הנחלה ובכפוף לתנאים נוספים. מדיניות זו תעמוד בתוקפה עד לסוף שנת 2022.

רשות מקרקעי ישראל תקים צוות עבודה מצומצם שיבחן עדכון של רשימת השימושים המותרים להשכרה במסגרת הפעילות הלא חקלאית וכן תעלה הצעת החלטה לפני מועצת מקרקעי ישראל, אשר תכלול הקלות שונות הנוגעות לתשלום דמי שימוש עבור תקופת העבר במסגרת הסדרה יזומה של השימושים הלא מוסדרים בנחלה, למעט בתביעות מתנהלות, וזאת לתקופה מוגבלת.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות