אלימות כלכלית היא למעשה "טרור כלכלי"

בימים האחרונים נידונה הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה. המטרה טובה, התוצאה פחות. כדי למצוא את הדרך המיטבית לטפל בתופעה צריך להבין אותה, הבעיה היא שרבים לא מודעים לכך שהם סובלים ממנה
עו"ד הילה וינטרוב |
המטרה טובה, התוצאה פחות. אילוסטרציה

לאלו מכם שלא שמעו בימים האחרונים נידונה הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה. המטרה היתה טובה- להפעיל סנקציות בדמות צו זמני כנגד הצד שמפעיל אלימות כלכלית. התוצאה פחות- התערבות אולי מוגזמת של ביהמ"ש שיכולה להוביל לתוצאה בלתי סבירה. נראה כי יש לבצע תיקונים מהותיים על מנת שהחוק באמת יעזור מאשר יסבך. הבעיה היא שאנשים רבים לא מודעים לכך שהם נתונים לאלימות כלכלית. אולי גם את/ה נתון/ה ל"אלימות כלכלית"?

בואו נדבר רגע על "אלימות כלכלית" או "טרור כלכלי"

מדובר בדפוס שליטה מתמשך תוך שימוש בכסף ובמשאבים כאיום או כאמצעי שליטה. בן הזוג הפועל באלימות כלכלית מכתיב את אופי הקשר בין הצדדים באמצעות “סנקציות” כלכליות, אותן הוא מפעיל על בן הזוג התלוי בו.

לאחרונה, קיימת יותר ויותר מודעות לנושא ומדובר בתופעה נפוצה הרבה יותר משאנו נוטים לחשוב. לאלימות כלכלית אין תסמינים פייזיים ונשים וגברים כאחד כלל לא מודעים לכך שהן/הם קורבן. על פניו נראה לנו מהצד כי לאותו גבר/ אישה יש "הכל", כשבפועל נשללות ממנו/ממנה זכויות בסיסיות כמו למשל חופש העצמאות, תחושת הערך וכיוצ"ב. במקרים רבים אלימות כלכלית יכולה להיות לא פחות גרועה מאלימות פיזית.

מה התסמינים של אלימות כלכלית, ואיך היא מתאפיינת?

לפני מספר ימים הגיעה אליס (שם בדוי) לפגישה במשרדי לאחר שנודע לה מבעלה כי בכוונתו להתגרש. היא הגיעה אלי במצוקה נוראית: מאישה שהיה לה הכל: בית יפה, שקט כלכלי ובעל שמרוויח טוב ואוהב אותה, היא נותרה ללא כלום (לפחות עד לניהול הליך משפטי).

הסיבה לכך התגלתה מאוחר יותר בפגישתנו: כל השנים הללו, היא היתה נתונה לאלימות כלכלית מצד בעלה אבל מעולם לא חשבה על כך לפני כן. נשים רבות כמו אליס, אינן מזהות את ההתעללות שהן חוות ואינן מודעות לכך שהן נתונות לאלימות מתמשכת לכל דבר. יש לציין שלאחרונה אני גם שומעת גברים שנתונים לאלימות כלכלית (דבר שבעבר היה פחות מקובל שכן דברים בעיקר עבדו ופרנסו ונשים היו בבית).

עו"ד הילה וינטרוב

סימנים לאלימות כלכלית:

● כשבן/בת הזוג מונעים גישה לחשבונות הבנק ומצב הפיננסי של בני הזוג

● נטילת הלוואות ללא ידיעתה של האישה/הבעל או הפעלת מכבש לחצים על מי מהם לחתום על הלוואות בבנק

● הברחת נכסים מבן / בת הזוג

● אילוץ לדיווח מצד האישה/הבעל על כל הוצאה

● היעדר נגישות לכרטיסי אשראי/פנקסי צ'קים של חשבון הצדדים

● הקצבה על הוצאות שוטפות של הבית והילדים

● שליטה באופן מוחלט בתקציב הבית

● גניבת כספים של הבעל/האישה

● יצירת חובות ע"ש הצד האחר ללא ידיעתו

● מניעת השכלה / יציאה לעבודה

כיצד יש לפעול אם, חלילה, אנו נתונים לאלימות כלכלית? אילו תסמינים נוספים קיימים? למידע מקיף ולכל הפרטים, הקליקו


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות