חשיבותה של צוואה מול ברירת המחדל של חוק הירושה

חוק הירושה קובע כי במותו של אדם יעבור עזבונו ליורשיו והוא מהווה ברירת מחדל במידה והמנוח לא הותיר אחריו צוואה. אולם כיצד תוודאו שרצונכם אכן יתממש לאחר מותכם? על כך במאמר הבא
%d7%a2%d7%95%d7%94%d7%93-%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%a7-%d7%95%d7%93%d7%9c%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%a8%d7%a6%d7%9e%d7%9f |
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock
בית משפט לענייני משפחה פתח תקווה -"ניגוד עניינים זועק לשמיים". אילוסטרציה shutterstock

סעיף 1 לחוק הירושה התשכ"א-1965 קובע: "במות אדם עובר עזבונו ליורשיו".

משפט זה מתחיל הכל ומסכם הכל בדבר מה יעשה ברכושו של אדם אחרי לכתו לעולם שכולו טוב. ירושה היא העברה בין-דורית של נכסי נפטר לקרוביו ובדרך כלל לצאצאיו הישירים.

עם זאת חוק הירושה מהווה ברירת מחדל למוריש בניסיון לנחש מה היה רוצה המוריש שייעשה ברכושו אחרי מותו. לדוגמה: חוק הירושה מניח שבמות אדם הוא ירצה כי מחצית מעזבונו תועבר לבעלות אשתו ואילו המחצית השניה תתחלק בין ילדיו בחלקים שווים ביניהם.

דוגמא נוספת: חוק הירושה מניח שאם אדם הוא אלמן – ירשו אותו ילדיו בחלקים שווים ביניהם, ואם אחד מבניו איננו בחיים במועד פטירתו – ירשו במקום אותו בן – יורשיו החוקיים של הבן עפ"י מה שקובע חוק הירושה.

המסקנה: חוק הירושה קובע בצורה שרירותית ופטרנליסטית מי יורש את מי ובאיזה חלק – מתוך הנחה שהניח המחוקק שכך היה רוצה המנוח.

עו"ד דליה שוורצמן

האם לערוך צוואה?

אם כך, למה לערוך צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי מחייב המהווה הצהרה לרצונו האחרון של המוריש ומסדירה את חלוקת רכושו לאחר מותו. הצוואה היא מסמך המאפשר חופש ציווי מוחלט ואדם שרוצה לקבוע בעצמו ולהביע את רצונו האחרון מה ייעשה ברכושו אחרי פטירתו, ידאג להשאיר אחריו צוואה מפורטת מי יהיו יורשיו, באילו חלקים, באיזה נכסים ואף יציין במפורש למי אינו מעוניין להשאיר דבר.

מי רשאי לערוך צוואה?

כל אדם בגיר (מעל גיל 18) וכשיר משפטית יכול לערוך צוואה בין אם היא בעדים, בכתב או בפני רשות.

למי מומלצת צוואה?

לכל אדם! אבל עם זאת ישנם מקרים מיוחדים בהם רצוי במיוחד לערוך צוואה.

לדוגמה: אנשים מבוגרים שאין להם יורשים עפ"י דין, ידועים בציבור שהסדירו הפרדה רכושית בהסכם ממון בזמנו ואילו דווקא בצוואה רוצים להשאיר חלק נכבד מעזבונם לבן הזוג, זוגות שהתגרשו והם בפרק ב' בחייהם ולכל אחד יש יורשים משלו (או יורשים משותפים) ועוד מגוון של מקרים.

עו"ד אורית ברק

מה חשוב לדעת

צוואה צריכה להיות ערוכה בצורה מדויקת, נכונה ומקיפה עד כמה שניתן ולכלול את כל רכושו של המוריש כדי למנוע מאבקים משפטיים וכדי לא להשאיר ספק לגבי זהות היורשים או חלקם בירושה.

אחת הטעויות הבולטות והנפוצות בעריכת צוואה היא אי-התייחסות לקופות גמל, קרנות פנסיה וכו' בהן המוטבים שונים מאלה המאוזכרים בצוואה כיורשים.

טעות נוספת, צוואות שנערכו לפני שנים רבות אולם היקף הרכוש השתנה, שוני בנכסים שנרשמו בה בזמנו ועוד טעויות נפוצות כמו התניות שאינן חוקיות או חלילה בלתי מוסריות (ובמקרה כזה לבית המשפט הסמכות לתקן את הצוואה ולקיים רק חלקים ממנה ואף לבטלה – ואז לא יבוא לביטוי רצון המוריש).

צוואה היא מסמך חשוב (וכנראה בין החשובים ביותר שיערוך אדם) ולאור חשיבותה מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין צוואה שיוודא כי הצוואה נעשתה על פי דעתו של המצווה ומשקפת את רצונו האחרון, בהיותו בדעה צלולה ומיושבת עליו, ברצון טוב, בלי כפיה, בלי תרמית ובלי השפעה בלתי הוגנת – וזאת על מנת למנוע אפשרות ביטולה בשל פגמים בעריכתה – ובכך יבוא לביטוי רצונו של המוריש.


 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות