עבודות שירות וקנס לבעל מסעדה שהעסיק שב"ח והלין אותו במסעדה

בעל המסעדה טען כי ביצע את המעשים מתוך חיפוש נואש אחר עובדים שיסכימו לשמש כשוטפי כלים במקום. בית המשפט פסק עונש קל "מתוך תקווה כי עסקינן במעידה חריגה וחד פעמית"
רונן לוי |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

שופט בית משפט השלום בראשון לציון, גיא אבנון, גזר חודשים עבודות שירות ו-5,000 שקל קנס על אדם שהורשע בעבירות העסקת והלנת שבח במסעדה שבבעלותו במשך כשבועיים. לטענת הנאשם מעשיו לא בוצעו על רקע בצע כסף, כי אם מתוך חיפוש נואש אחר עובדים שיסכימו לשמש שוטפי כלים במסעדה אותה ניהל.

הנאשם הורשע לאחר שמיעת ראיות בביצוע עבירות הלנת תושב זר והעסקתו שלא כדין, שבמהלך כשבועיים העסיק במסעדה שבניהולו בעיר ראשון לציון את תושב השטחים בעבודות שטיפת כלים במטבח בתמורה לסך של 250 שקלים ליום עבודה, זאת מבלי שהיו לו אישורי כניסה ותעסוקה בישראל. במהלך אותה התקופה הוא גם הלין את השב"ח במסעדה.

התביעה טענה בטיעונים לעונש, טען כי הנאשם פגע פגיעה משמעותית בערכים המוגנים, זכותה של המדינה לקבוע את הבאים בשעריה ושמירה על שלום הציבור וביטחון המדינה. הוא הפנה לתקופת ההעסקה הממושכת – שבועיים ימים, למרות שעל פי חוק הכניסה לישראל הלנת שוהים בלתי חוקיים או העסקתם למשך יומיים רצופים מהווה נסיבה מחמירה שיש בה להכפיל את העונש המרבי הקבוע בצדה של העבירה מאסר למשך ארבע שנים במקום שנתיים, וקנס מינימום בסך עשרת אלפים שקלים. התביעה ביקשה לקבוע מתחם ענישה בין 3 חודשי מאסר בעבודות שירות לבין 9 חודשי מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות.

מנגד, הסניגור טען כי מדובר היה בחיפוש נואש אחר עובדים שיסכימו לשמש שוטפי כלים במסעדה אותה ניהל. עוד הוסיף כי מדובר בתושב שטחים נעדר הרשעות קודמות ומעשיו של הנאשם לא הסבו נזק לאיש, והתביעה לא הצביעה על סיכון קונקרטי שנשקף מביצוע העבירות.

השופט אבנון, שהסתפק בחודשיים עבודות שירות וקנס, ציין בהחלטתו כי העובדה שהשב"ח נעדר הרשעות קודמות או רקע בטחוני, היא חוכמה שבדיעבד, ואין בה כדי להוות נסיבה לקולא.

"הנאשם", כתב השופט, "פעל באופן מתוכנן, לכאורה ממניעים כלכליים, תוך התעלמות מהוראות החוק ומהסיכון שנשקף לציבור כתוצאה ממעשיו. אשר לתקופת ההעסקה – שבועיים ימים, זו עולה פי כמה על משך הזמן שהוגדר בחוק הכניסה לישראל כנסיבה מחמירה".

השופט אבנון הוסיף: "הנאשם צעיר וזו הסתבכותו הראשונה והיחידה עם החוק. ניהול המשפט עד תומו לא ייזקף כמובן לחובתו, אך לא מצאתי הצדקה להפנותו לשירות מבחן, והוא איננו זכאי להקלה הניתנת למי שמודה במיוחס לו ומקבל אחריות על מעשיו… היעדר הרשעות קודמות, תפקודו ועיסוקו הנורמטיבי של הנאשם, כמו גם תוכניותיו לעתיד, ומתוך תקווה כי עסקינן במעידה חריגה וחד פעמית, מצאתי להעמיד את עונשו של הנאשם בחלקו התחתון של המתחם".
____________________________________________
לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות