הוועדה למלחמה ב"שיימינג": "להקים גוף שיטפל בפרסומים פוגעניים ברשת"

חברי הוועדה הציבורית בראשות השופטת בדימוס עדנה ארבל העבירה את המלצותיה להגנה על הציבור ונושאי משרה מפני בריונות ברשת. בין השאר היא מציעה לחוקק חוק שיקבע כי פרסום פוגעני קיצוני ייחשב לעבירה פלילית
נעמה כהן |
השופטת בדימוס, עדנה בארבל. צילום: פלאש 90

הוועדה הציבורית ל"גיבוש אמצעים להגנה על הציבור ונושאי משרה בשירות הציבור, מפני פעילות ופרסומים פוגעניים, כמו גם בריונות ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות", בראשות השופטת בדימוס עדנה ארבל, סיימה את עבודתה והגישה היום לשר המשפטים, אבי ניסנקורן, את המלצותיה במסגרת דוח מקיף. במסגרת הדוח הוועדה ממליצה על מספר המלצות בתחום המשפטי, החינוכי והתקשורתי.

הוועדה מונתה על ידי שרת המשפטים דאז, איילת שקד. במסגרת עבודתה קיימה למעלה מחמישים ישיבות, במהלכן שמעה אישים ונציגי גופים שונים, בהם חברי כנסת, אקדמאים, אנשי תקשורת, שופטים, נציגי משרדים ממשלתיים, מומחים מתחומים שונים, נציגי החברות גוגל ופייסבוק, נציגי המגזר השלישי ואף נציגי מועצת התלמידים הארצית. כמו כן, שמעה הוועדה נפגעים מפרסומים פוגעניים באינטרנט, בהקשרים שונים. הדיונים עסקו באיזונים העדינים בין הזכויות והאינטרסים המתנגשים בנושא, הוצעו דרכים להתמודדות עם פרסומים פוגעניים, וגובשו המלצות הוועדה, המתאימות לשיפור המענה לתופעה ולצמצום ממדיה.

בין חברי הוועדה היו שופטים, שני משנים ליועץ המשפטי לממשלה, הסניגור הציבורי הארצי, משפטנים, נציגי אקדמיה, נציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, עיתונאים ועוד. עבודת הוועדה רוכזה על ידי עו"ד גאל אזריאל מהמחלקה למשפט ציבורי-חוקתי בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים.

הוועדה מציגה בדוח שורה של המלצות בתחומי החינוך, התקשורת, הרווחה, האתיקה והמשפט על מנת להתמודד עם התופעה. כמו כן ממליצה הוועדה על הקמת גוף ייעודי שירכז את הטיפול בפרסומים פוגעניים ברשת וישמש כתובת לציבור בנושאים אלה.

המלצות בתחום המשפטי כוללות הצעות לקידום הסדרים שונים בחקיקה, ובראשם יצירת מנגנונים שונים להסרת פרסומים מרשת האינטרנט כגון הסדר של הודעה והסרה. בנוסף, הסמכת הגוף שיוקם או מי מטעמו לפנות במקרים המוצדקים לספקיות התוכן לצורך הסרת פרסומים פוגעניים קשים והסמכת בית משפט להסרת תכנים כאמור או לצמצום החשיפה לגביהם.

הוועדה גם ממליצה על תמיכה בהצעת חוק חשיפת פרטי מידע של משתמש ברשת תקשורת אלקטרונית בתוספת שינויים מתחייבים. חלק מחברי הוועדה המליצו על ביטולה של העבירה הפלילית שבחוק איסור לשון הרע ובעוד חברים אחרים בוועדה המליצו לבחון עבירה פלילית חדשה בנוגע לפרסומים פוגעניים קיצוניים אשר מותאמת לעידן דהיום.

ההמלצות בתחום התקשורת כוללות המלצות להעלאת המודעות לנושא הפרסומים הפוגעניים, לעניין חשיבות לקדם שיח מכבד באמצעים רכים, כמו גם לשיפור התייחסות אמצעי התקשורת והעיתונאים בעקבותיהם הציבור כולו לפרסומים פוגעניים.

בהתאם, כוללות ההמלצות הצעה להשקת קמפיין ממשלתי לעידוד שיח ראוי ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות במסגרת הכרזה על "שנת השיח המכבד"; רענון והטמעת כללי האתיקה העיתונאיים במסגרת כלי התקשורת, הבלוגרים ומשתמשים הפועלים בזירה המקוונת; קידום אוריינות תקשורת בציבור הכללי; קידום המחקר בתחום אוריינות תקשורת, והענקת תו תקן מצוינות לאתרים שבהם תונהג תרבות שיח מאחד, כמו גם פיתוח והטמעת כלים טכנולוגיים לקידום שיח הולם ברשת.

ההמלצות בתחומי החינוך, האתיקה והרווחה כוללות הטמעת תכנית חינוך ארצית בנושא כבוד האדם המותאמת לגילאים ולמגזרים השונים. שילוב תוכניות חינוך בנושא שימוש במרחב המקוון ואוריינות טכנולוגית; יצירת מנגנון בית ספרי שייתן מענה מיידי למצוקה של תלמידים. בנוסף, הטמעת תכנית חובה במכללות להכשרת מורים וכן קיום השתלמויות תקופתיות למורים מטעם משרד החינוך בנוגע לשימוש מיטבי במרחב המקוון. מומלץ על קיום פעילויות הסברתיות להורים בנושא אוריינות טכנולוגית והסרת תכנים. בנוסף, פיתוח כלים להתמודדות עם הורים המשתמשים באופן פוגעני במרחב המקוון, הטמעת כללי אתיקה העוסקים בביוש, בכל ארגון או מקום עבודה בו קיים הסדר אתי. הוועדה אף ממליצה על פיתוח מערך טיפול נפשי לנפגעים מפרסומים פוגעניים בכלל, ברשת בפרט.

יו"ר הוועדה, שופטת בית המשפט העליון (בדימוס), עדנה ארבל: ״הוועדה הוקמה בין השאר במטרה להציע כלים כדי שאנשים מכל סוג ומכל הגילאים לא ייפגעו ע"י האותיות המתפרסמות באמצעות המקלדת, ולהבטיח בכלים העומדים לרשותנו שאירוע מסוג האירוע המצער שהביא למותו של תנ"צ אפרים ברכה ז״ל לא יישנה. הדו״ח עוסק בנושא שבעידן של היום הוא מהחשובים שאמורים להטריד את כולנו – אנשי ציבור, משפטנים, מפקדים, גורמי אכיפה, אנשי משטרה, מורים, מחנכים, הורים, בני נוער ואת הציבור כולו. כולנו חייבים להיות ערניים לגבי המציאות שסביבנו, ובעיקר לגבי הפרסומים ברשתות החברתיות אליהם נחשפים גדולים כקטנים, אבל בעיקר בני נוער וילדים. כולנו תקווה כי יישום המלצות הדו"ח יסייע להקטנת התופעות הקשות עליהם למדנו במהלך עבודת הוועדה, ויגביר את שלומו ושלוותו של הציבור הרחב על כל רבדיו״.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות