תבעה בשם הקשישים את משרד הבריאות על מחדלי הקורונה – ונדחתה

בית המשפט המחוזי בת"א דחה על הסף בקשה לייצוגית שהעלתה טענות קשות באשר להתנהלות המדינה כלפי דיירי בתי האבות. השופטת: "כתב האשמה קשה ומשתלח ולא ענייני"
דניאל בן חמו |
ארכיון, צילום: מתיאס זומר

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רחל לביא-ברקאי, קיבלה את עמדת המדינה ודחתה על הסף בקשה לאישור תובענה כייצוגית, שהוגשה כנגד התנהלות משרד הבריאות בטיפול באוכלוסיית הקשישים בישראל במשבר הקורונה. השופטת ציינה בהחלטתה בית המשפט המחוזי ציינה בין השאר בפסק הדין, כי: "ביקורת בלשון שיש בה כדי להכפיש באופן גורף איננה מכבדת את הכותב ובוודאי שלא תכרנה במסגרת כתבי בית דין המוגשים לבית המשפט".

הבקשה לאישור ניהול תובענה כייצוגית הוגשה בשם כלל דיירי בתי האבות, הדיור המוגן והמוסדות הגריאטריים במדינת ישראל, במסגרתה התבקש סעד כספי המוערך בכ-650 מיליון שקלים, זאת בגין הנזקים הנטענים שנגרמו לאוכלוסיית הגיל השלישי כתוצאה מהמדיניות שננקטה, ושעודנה ננקטת, על ידי מדינת ישראל בהתמודדות עם מגיפת הקורונה.

הפרקליטות, בשם משרד הבריאות, ביקשה מבית המשפט לדחות את הבקשה על הסף, ובמסגרת תגובתה ציינה בין היתר, כי: "הגשת הבקשה על ניסוחה המשתלח, המהירות בה הוגשה, כמו גם הכשלים הבסיסיים הגלומים בה, מעוררים תחושה לא נוחה כי מטרתה העיקרית לא נועדה להיטיב עם הקבוצה אותה היא מתיימרת לייצג".

השופטת ברקאי קיבלה את עמדת המדינה ודחה את הבקשה על הסף וציינה בפסק הדין" "אין מחלוקת שאוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל חווה קשיים לא פשוטים עקב מגפת הקורונה וגם אם חולקת המבקשת על המדיניות שננקטה כלפי אוכלוסיית הקשישים, יש דרך להשמיע ביקורת, המהווה אמצעי לגיטימי בחברה דמוקרטית".

"התובענה הייצוגית", הוסיפה השופטת, "היא כלי דיוני חשוב שנועד לקדם מספר תכליות שעניינן הגנה על ערכים וזכויות משפטיות מהותיות, בין השאר הגנה על אינטרס הפרט באמצעות מתן תרופה ליחידה שנפגע, הגנה לאינטרס הציבורי בדבר אכיפה יעילה והתמודדות עם הפרות החוק, והכרעה בסכסוך בדרך יעילה… עיון בבקשת האישור מגלה כי היא אינה עומדת בתנאי הסף לצורך תחילת דיון בבקשה לאשרה כתובענה ייצוגית… בקשת האישור מהווה בתמצית 'כתב האשמה' קשה ושמשתלח כנגד המשיבה, מבלי שנמצא מענה ענייני שיש בו כדי להתמודד עם טענות המדינה הטוענת כי הליך של תובענה ייצוגית אינו מתאים לבירור טענות המבקשת".

כמו כן ציין בית המשפט המחוזי בפסק הדין, כי מדינת ישראל, כמו גם כל מדינות העולם, מתמודדים בימים אלו, בתקופה מורכבת ומאתגרת של מגפת הקורונה אשר הפילה והמיתה חולים רבים כמו גם הכתה במשק הכלכלי בארץ ובעולם. השופט ברקאי אף הורתה למבקשת לשם בהוצאות בסך כולל של 20 אלף שקלים.

_______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רחל לביא-ברקאי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות