מתגרשים? למה כדאי לכם ללכת על משמורת משותפת

בצל התפרצות הקורונה ההערכה היא כי בתי המשפט יוצפו במגפת גירושים. אם למדנו משהו בתקופה האחרונה זה שיש יתרונות רבים לחלוקה שווה בהסדרי הראייה ולו לטובת הילדים שלנו
עו"ד הילית שלומי קדוש |
אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר)

אנחנו בסופו של סגר שני, שנכפה עלינו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ונראה שהמגבלות יהיו איתנו עוד זמן מה. השהות הרבה בבית, הילדים שאינם נמצאים במסגרות, הלחץ ממקום העבודה שהצטרף והערבוב בין האישי למשפחתי, בין העבודה לביתי יוצר חיכוכים אין ספור. לא בכדי, משפחות רבות מדווחות על מצוקה, נשים רבות מתלוננות על אלימות וההערכה היא כי אנחנו עומדים בפני גל של גירושים. בארצות הברית ובסין כבר מדווחים על קפיצה באחוז הגירושים וככל הנראה זה רק עניין של זמן עד שבתי המשפט אצלנו יוצפו גם בבקשות של נשואים שמבקשים להפריד כוחות. המשמעות היא שאנחנו צריכים להיערך ליום שאחרי.

יכול להיות שחלק מהזוגות היו נשארים ביחד אלמלא הסגרים, הלחצים הנפשיים וחוסר הוודאות המשגע. יכול להיות שחלק מהזוגות היו מתגרשים גם בלי התקופה המאתגרת ומגפת הקורונה פשוט חידדה או קיצרה תהליכים. כך או כך, כשהגירושים הופכים למשהו ממשי חשוב לשים בראש סדר העדיפויות את הילדים, שהגיעו לעולם באהבה, וזכאים להמשיך ולקבל חום מההורים שלהם.

כשאינטרס של טובת הילדים לנגד עיניהם של הזוגות, קל להגיע למסקנה, ככל שהדבר ניתן, כי הדבר הנכון והטוב עבורם הוא משמורת משותפת בין ההורים. כך, צפויה להישמר היציבות ביחסים עם אבא ועם אמא.

עד לאחרונה היה קיים אי שוויון מהותי בנושא משמורת על הילדים בין אימהות לאבות. חזקת הגיל הרך קובעת כי ילדים עד גיל 6 יהיו בחזקתם אימם בעת פרידת ההורים. כלומר, הילדים גרים עם האם והאב זכאי להסדרי ראייה בלבד. אולם בעקבות פסיקות בית המשפט העליון בנושא בכמה תיקי עקרוניים שהגיעו לפתחו, הולכת ומשתנה הגישה. כיום, שופטים נוטים לפסוק בכיוון של משמורת משותפת, וגם בתסקירים הנערכים על ידי עו"ס ישנה כיום המלצה גורפת על משמורת משותפת ברבים מהמקרים.

משמורת משותפת

במשמורת משותפת חולקים האם והאב את החזקה על הילדים באופן שווה. זמני השהייה יכולים להתחלק במדויק או בצורה קרובה לשוויונית. חלוקת המשמורת באופן שווה מצריכה שיתוף פעולה בין ההורים, שמכורך הנסיבות גם צריכים לגור בסמיכות זה לזו. אם ישנה תקשורת תקינה ויחסי אמון וכבוד הדדי, לפחות בכל מה שנוגע לגידול הילדים, המשמורת המשותפת עשויה להיטיב עם כל הצדדים. אם למשל, נתייחס לתקופת הקורונה בהקשר של משמורת משותפת, נראה כי חלוקה זו של הסדרי ראייה עשויה להטיב ולאפשר לבני הזוג לעבוד גם בתקופת הסגר, החלוקה בטיפול בילדים עשויה גם היא להקל כשהיא נחלקת בין ההורים.

מזונות מופחתים

על פי החוק בישראל, הורה חייב לשאת בצרכי מחייתם של ילדיו הקטינים, כלומר לשלם להם מזונות. אצל גרושים, ישלם אחד ההורים מזונות ילדים להורה שהילדים במשמורתו, כאשר סכום המזונות יושפע מחלוקת זמני המשמורת ופערי השכר בין ההורים. מזונות הילדים הם זכותו של הילד ולא של ההורה, ולכן כל החלטה של ההורים או של בית המשפט בעניין זה צריכה להתחשב בטובתו של הילד. מזונות הילדים משולמים עבורם עד לסיום השירות הצבאי.

גובה המזונות הוא גם פונקציה של הסדר המשמורת. כאשר מדובר על משמורת משותפת, בתי המשפט מפחיתים בדרך כלל את סכום דמי המזונות בשיעור של 25% מן הסכום שהיה משולם לו היה מדובר על משמורת מלאה. כמו כן, לעיתים ניתן להגיע להפחתה אף של 50% בגובה התשלום.

עו"ד הילית שלומי קדוש

ביולי 2017 פסק בית המשפט העליון כי במקרה שבו נמצאים ילדים במשמורת משותפת והם מעל גיל 6, גובה המזונות יקבע על פי רמת ההשתכרות של שני ההורים. בכך החל את מהפכת ,השוויון בנטל המזונות". אם שכר ההורים זהה או קרוב לזה, אז הוצאות הקשורות לקיום היומי יתקזזו בין ההורים והוצאות אחרות יחולקו בין ההורים באופן שווה, כאשר הורה אחד ירכז את התשלומים וההורי השני יעביר אליו את חלקו בהוצאות.

"אפשרי", כתב השופט עוזי פוגלמן בפסק הדין שניתן בעליון, "כי במקרים של משמורת פיזית משותפת יופחת חיובו של האב בהשוואה למקובל כיום. אם ההורים שקולים מבחינה כלכלית, אפשרי גם שכל הורה יישא במזונותיו".

הפחתת דמי המזונות במקרים של משמורת משותפת, מבקשת להוסיף שוויוניות ליחסים בין גברים לנשים במסגרת דיני המשפחה ואף שאושרה במקרים שונים בפסיקה היא טרם עוגנה בחקיקה. האם אכן מסייעת המשמורת המשותפת לשוויון בין הצדדים? האם הפחתת המזונות במקרים שבהם הסדרי הראייה בין ההורים הם זהים תורמת גם היא? התשובה היא בהתייחסות של כל צד לנושא והאופן שבו הוא רואה את עסקי הגירושים שלו. אם מדובר בזוג, או בן זוג שמחפש לנקום, להכאיב ולהמשיך לכעוס – כל פתרון שיוצא לו לא יועיל.

אם נחזור לדבר החשוב שהוביל אותנו לייצר הסכם גירושים ומשמורת משותפת – הילדים המשותפים שלנו, נראה שכך אנו פועלים לטובתם. וזה העיקר. כך נלמד אותם שגם בפרידה אנחנו ממשיכים להיות ההורים שלהם, גם בגירושים נשמר הכבוד ההדדי בין אבא לאמא וכך בחלוקה ביניהם הם מלמדים את ילדיהם גם על ערכי השוויון וחלוקת הנטל.

______________________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%aa-%d7%a9%d7%9c%d7%95%d7%9e%d7%99-%d7%a7%d7%93%d7%95%d7%a9

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות