הרשות להגנת הפרטיות: "הפסיקו שימוש בכלי השב"כ או צמצמו אותו למקרים נקודתיים"

בחוות הדעת שהוגשה לצוות השרים נטען כי לאור הרחבת מערך החקירות האפידמיולוגיות אין עוד צורך בשימוש באמצעי שב"כ כדי להתמודד עם נגיף הקורונה ו"אין עוד הצדקה לכך"
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה

הרשות להגנת הפרטיות, הגישה חוות הדעת שישית לצוות השרים, בהתאם לסמכותה על פי חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש לקראת הדיון שיתקיים היום (יום ראשון) ובשל הרחבת הבדיקות האפידמיולוגיות הם ממליצים להפסיק את השימוש בכלי השב"כ או לצמצם אותו למקרים נקודתיים בלבד.

גם בחוות הדעת השישית, כמו בחמש הקודמות, קוראת הרשות להפסיק או לצמצם את השימוש בכלי השב"כ. הפעם ברשות מנמקים זאת, לאור הרחבה משמעותית מאוד של מערך החקירות האפידמיולוגיות. בעת האחרונה, מתקיימות בישראל לכל הפחות בין 4,000 ל-6,000 חקירות אפידמיולוגיות מדי יום ועל רקע נתון זה, בראי נתוני התחלואה נכון להיום, אין קושי מעשי לביצוע חקירה אפידמיולוגית אנושית בזמן אמת ובאותו היום לכל מי שאובחן כחולה מאומת.

לפיכך, נטען, ההצדקה המרכזית שהייתה בתחילת המשבר לעשות שימוש בכלי הטכנולוגי של השב"כ, אינה רלוונטית עוד.

ברשות מציינים כי ב"הינתן הפגיעה המתמשכת בזכות לפרטיות של תושבי המדינה כתוצאה משימוש במנגנון השב"כ, שאת השלכות הרחבתה אפשר לראות ביוזמות להרחיב את היקף המידע הנאסף, ומשמערך החקירות האפידמיולוגיות לצד הבדיקות הרבות, מעמיד חלופה למנגנון השב"כ בהיבט איתור המגעים, הדבר משליך במישרין על מידתיות המשך השימוש במנגנון השב"כ, ומחייב בחינה מחדש של ההצדקה להמשך השימוש במנגנון פוגעני זה".

הרשות סבורה כי בעת הנוכחית "ניתן להפסיק את השימוש הגורף בכלי השב"כ". יחד עם זאת, כך על פי חוות הדעת
ועל מנת לספק מענה למגבלות החקירות האפידמיולוגיות ככלי לאיתור מגעים, "ניתן לשקול כי השימוש במנגנון השב"כ יוגבל אך ורק למקרים בהם החולה המאומת אינו משתף פעולה כלל בחקירתו, או שלא מסר מגעים בכלל".

שימוש מצומצם זה, אומרים ברשות להגנת הפרטיות, יעשה למשך תקופת מעבר קצובה בזמן, במהלכה ייעשה מאמץ לשכלל ולטייב את אפקטיביות מערך החקירות האפידמיולוגיות ולהמשיך בקידום חלופה טכנולוגית אזרחית. "שימוש מוגבל זה", נכתב, "יצמצם באופן דרסטי את הפגיעה בפרטיות של כלל תושבי ישראל. יחד עם זאת, לעמדת הרשות גם שימוש מוגבל זה מהווה פגיעה בפרטיות ולכן יש לחתור לקידום מהיר של כלי טכנולוגי אזרחי שיהווה פתרון לאיתור מגעים לא ידועים כנדרש בחוק".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות