במסגרת חקירה משטרתית נמחקו קבצים לחשוד – המדינה תפצה

בית משפט השלום בחיפה קבע כי המדינה תפצה ב-69 אלף שקלים אדם שבמסגרת חקירה שהתנהלה נגדו נתפסו מחשביו והקבצים שבהם נמחקו בטעות מהכונן
דנה לווינסקי |
מאיר בקרמן - סחט אישה למען טובות הנאה - אילוסטרציה אנבנטו
אילוסטרציה

שופטת בית משפט השלום בחיפה, עידית וינברגר, קבעה כי המדינה תפצה ב-69 אלף שקלים, אדם שבמסגרת חקירה שהתנהלה נגדו במשטרת מחוז תל אביב, תפסו את המחשבים שלו ובמהלך העתקת החומרים מחקו לו קבצים מהכונן.

על פי התביעה, במסגרת חקירה שהתנהלה נגד התובע, ובהתאם לצו בית משפט, נתפסו על ידי משטרת ישראל מחשבים ועזרי מחשב שבבעלותו, והועברו להעתקה ובדיקה במחלקת הסייבר של משטרת מחוז תל אביב. במהלך העתקת חומרי המחשב, בהתאם לצו החיפוש, נמחקו בטעות קבצים מתוך כונן קשיח של התובע והועתקו, בטעות, קבצים אחרים לאותו כונן. חלק מהקבצים הצליחו השוטרים לשחזר, אך גם אלה, לטענת התובע, שוחזרו באופן לקוי, מקוטע ומפוזר, וחלקם אינו קריא.

בתביעה, עתר התובע לפיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לו עקב התרשלותם של הנתבעים, שהובילה למחיקתם של קבצים רבים מארכיונו הפרטי והעסקי, ובכך נגרם לו, לטענתו, נזק כלכלי רב ונזק לא ממוני. לטענת התובע, הוא איש מחשבים, המתפרנס, מעבודות של עיבודי מחשב בתחום הקול, התמונה והעריכה. בנוסף הוא מתמחה גם בכתיבת קוד תוכנה ומתן ייעוץ בנושאי משפט וטכנולוגיה. המחשב הוא עבורו כלי עבודה חשוב.

בתצהיר העדות הראשית שהגיש, פירט התובע את רשימת הקבצים שנמחקו לו בעקבות פעולות הנתבעים. לטענתו, העמיד את תביעתו על סכום של 100 שקלים, אף שהנזק שנגרם לו, לטענתו, גבוה הרבה יותר.

המדינה מנגד, הדגישה כי מחיקת הקבצים נעשתה בטעות ובתום לב, כי קבצים רבים שנמחקו שוחזרו, והדיסק הקשיח הוחזר לתובע. עוד נטען, כי אין כל ממש בטענת הנתבע לפיה העתקת קבצים למחשבו נעשתה בכוונה לבדות ראיות.

ביחס לנזק טוענת המדינה, כי התובע מסתפק בסיכומיו בטיעון כללי בלבד, בדבר כמות וסוג הקבצים שנמחקו, אך לא הביא ולו דוגמא ספציפית אחת של קובץ שנמחק, או של הנזק שנגרם לו כתוצאה מהמחיקה. התובע, כך לשיטתה, לא ציין מה חשיבותם של הקבצים, וגם ביחס להכנסותיו מעבודה על המחשב לא הובאה כל דוגמא קונקרטית לביסוס הטענה.

מאחר ובעלי הדין הסמיכו את בית המשפט לפסוק בהתאם לסעיף 79א לחוק בתי המשפט, הורתה השופטת וינברגר, למדינה כאמור לשלם לתובע סך של 60 אלף שקלים כולל הוצאות משפט.
______________________________________
לצפייה ודירוג כבוד השופטת עידית וינברגר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות