הרשות להגנת הפרטיות מפרטת: הוראות החוק להתקנת מצלמות בגני ילדים

החוק שמחייב התקנת מצלמות במעונות היום נועד לתעד מקרי אלימות בפעוטות וגם לייצר הרתעה, אף שהוא פוגע בפרטיות הצוותים החינוכיים: "תינוקות אינם יכולים לדווח על התקיפה"
רונן לוי |
הפגנה נגד התעללות בפעוטות. ארכיון. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, נכנס לתוקף הוראות חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות. הרשות להגנת הפרטיות פרסמה מסמך שמטרתו להנגיש לציבור את החוק, במסגרתו היא מבהירה את הסדרי השימוש במצלמות מנקודת מבט של הגנה על פרטיות הפעוטות וצוותי המעונות.

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות מחייב את מרבית מעונות היום לפעוטות מגילאי לידה ועד גיל שלוש בהתקנת מצלמות מעקב בשטחם. הרשות מציינת במסמך את היתרון המרכזי בשימוש במצלמות מעקב שהינו שיפור יכולת ורמת התיעוד של מקרי אלימות והתעללות בפעוטות. כמו גם הגברת האכיפה האפקטיבית של הוראות הדין כנגד כלל הגורמים הפועלים במעונות אשר נמצא כי נקטו באלימות כנגד ילדים. זאת, במיוחד בהינתן העובדה שפעוטות מתקשים ולעיתים אף לא יכולים לשתף ולדווח באופן מילולי על אלימות שהופעלה נגדם.

עם זאת, במסמך מציבה הרשות זרקור על המורכבות שבהצבת מצלמות מעקב במעונות יום וכן על החשיבות בהגבלת השימוש בהן ובמידע הנאסף במסגרתן (כפי שהוסדר במסגרת החוק) ובצורך באבטחת המידע בצורה מיטבית. כמו כן, מצביעה הרשות על מספר אלמנטים נוספים שנלווים לשימוש במצלמות בהיבטי הפגיעה בפרטיות וביניהם פגיעה פוטנציאלית בפרטיות צוותי המעונות במקום עבודתם ונרמול התפיסה לפיה יצירת ביטחון ואמון מחייבת שימוש במכשירי תיעוד הכרוכים בפגיעה בפרטיות.

לפיכך, הרשות מבהירה כי ההסדר המעוגן בחוק מבקש לאזן בין השימוש במצלמות מעקב לבין הגנה על הזכות לפרטיות, ועל כן קובע שורה של הסדרים לשם צמצום הפגיעה בפרטיות. כך לדוגמה, החוק מגביל את השימוש במצלמות רשת ולא מאפשר "צפייה מרחוק" בזמן אמת על המתרחש בהם. החוק אף מגביל את זהות הגורמים הרשאים להיחשף לחומרים המצולמים, אוסר על שימוש בהקלטות קול ומחייב את מחיקת החומרים המצולמים תוך 30 יום. כמו כן, מהוראות החוק עולה כי לא ניתן להשתמש במצלמות המותקנות במעון לכל מטרה אחרת, למעט זו שמנויה בחוק.

כמו כן, הרשות מזכירה במסמך כי להורים קיימת זכות להתנגד לעצם השימוש במצלמות. כך, על פי החוק, במקרים בהם 70% מהורי הפעוטות באותו מעון יביעו התנגדות בכתב להפעלת המצלמות במעון, חובת התקנת המצלמות לא תחול במהלך שנת הלימודים.

בין היתר, ההסדרים המרכזיים הקבועים בחוק, מעונות יום לפעוטות מגילאי לידה עד שלוש חייבים בהתקנה ובשימוש במצלמות מעקב בשטח המעונות, אלא אם כן מתקיימים החריגים הקבועים בחוק לרבות התנגדות של 70% מהורי הילדים במעון. על המצלמות לתעד את כל הנעשה בשטח המעון, למעט בחדרי הרחצה והשירותים. צילום באזורים אלו הוא אסור והמצלמות יוצבו באופן הגלוי לכל ושאינו מוסתר ועל מצלמות מעקב לפעול רק במסגרת של הקלטת צילום וידאו. חל איסור מוחלט על הקלטת קול (אודיו) של הנעשה במעון. הצילומים נשמרים ל-30 ימים בלבד ממועד הצילום. ככלל, בתום התקופה האמורה על החומרים המצולמים להימחק באופן אוטומטי.

בהתאם לפרשנות החוק, מציינים ברשות, כי חל איסור על שימוש במצלמות רשת ועל צפייה בחומרים המצולמים "מרחוק" ו"בזמן אמת". על-פי פרשנות זו, אין בהסכמת הורים בכדי להתיר למעון להשתמש במצלמות רשת לצפייה מרחוק בנעשה בו. ככלל, הנהלת/צוות המעון והורי הילדים אינם רשאים לצפות בחומרים המצולמים במסגרת מצלמות המעקב המותקנות במעון. משטרת ישראל תאפשר להורה של פעוט לצפות בצילומים שבהם מתועדת פגיעה באותו פעוט, ככל שאין בכך כדי להביא לידי שיבוש הליכי חקירה או משפט.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות