תביעה: לא קיבלו את התלמיד לביה"ס כי חשדו שאמו אינה יהודייה

תושבת רמלה, עולה ותיקה מאזרבייג'ן, טוענת כי העירייה סירבה לרשום את בנה לבית הספר לאחר שהטילה ספק ביהודתה: "זאת אפליה פסולה ואסורה"
אייל חן |
אילוסטרציה

לבית משפט השלום ברמלה, הוגשה תביעה נגד עיריית רמלה ונגד מנהלת אגף החינוך בעיר בגין עבירות על חוק איסור הפליה, חוק איסור לשון הרע וחוק הגנת הפרטיות, בשמה של תושבת העיר, בת 26, שלטענתה מנהלת אגף החינוך בעירייה סירבה לרשום לבית ספר בעיר את בנה בן ה-6, בשל חשדה כי האם אינה יהודייה ואף איימה להוציא מבית הספר את קרובי משפחתו שכבר לומדים במקום בשל כך.

התביעה, בדרישה לתשלום פיצויים בסך 265 אלף שקלים, ודרישה להתנצלות בפני האם ובנה, הוגשה הבוקר על ידי האישה אשר עלתה לישראל מאזרבייג'ן לפני 19 שנה מכוח חוק השבות, ועל כן נחשבת יהודייה ובנה נחשב ליהודי. על פי כתב התביעה, שהוגשה בידי הסיוע המשפטי, במהלך חודש אוגוסט האחרון הגיעה האם למשרדי העירייה לרשום את בנה לכיתה א' לבית הספר שבחרה לו, בית הספר הממלכתי-דתי אשר נמצא בסמוך לביתה.

לתדהמתה, כך לפי התביעה, בקשתה נדחתה בבושת פנים על ידי מנהלת אגף החינוך בעירייה בטענה כי הצהרתה שלפיה היא יהודייה אינה נכונה, ומשכך אינה זכאית שבנה יירשם לבית הספר שבחרה עבורו, זאת ללא כל בסיס וסמכות חוקית לעשות כן.

מכתב התביעה עלה כי כאשר הגיעה האם למשרדי העירייה היא התבקשה לחכות במסדרון הסמוך למשרד, ובשלב מסוים ניגשה אליה מנהלת אגף החינוך וביקשה ממנה את תעודת הזהות שלה ושאלה לאיזה בית ספר היא מעוניינת לרשום את בנה. כשהאם שהשיבה כי היא מעוניינת לרשום את בנה לבית הספר הסמוך למקום מגוריה, המנהלת אמרה לה באופן פומבי ליד הנוכחים במקום – "האם את יהודייה?".

האם הופתעה מהשאלה וענתה מיד "כן", אולם לא הבינה מדוע נשאלת שאלה זו שאינה רלוונטית כלל לרישום, ועוד במסדרון הכניסה למשרד. לאחר מספר דקות שבה המנהלת למקום בו המתינה האם, והצהירה לאזני כל הנוכחים כי "בדקתי, את לא יהודייה, ולכן אינך יכולה לרשום את בנך שלך לבית הספר". האם, כך נטען, שהייתה נסערת והמומה מדברי המנהלת הדגישה כי היא יהודייה והטענות הללו אינן נכונות. היא אף ציינה כי לבנה יש קרובי משפחה שלומדים בבית ספר הזה ולכן תמוהה ההתנגדות של המנהלת, וזו האחרונה השיבה לה כי "אם צריך, נוציא גם את הילדים האלה שלא ילמדו שם".

בהמשך לכך האם ביקשה לדעת מדוע יהדותה מוטלת בספק, והמנהלת השיבה כי קיימים מסמכים וחוקים אשר לפיהם כל מי שאינו יהודי אינו יכול ללמוד במסגרת החינוכית הנ"ל, אולם סירבה לספק את המסמכים הללו לאם. לאחר זמן המתנה נוסף, האם עזבה את המקום ושבה לביתה כשהיא חשה "מושפלת ופגועה לאחר שנמנעה ממנה זכותה הבסיסית – לרשום את בנה למסגרת חינוך ממלכתי דתי שבחרה לו", כך על פי כתב התביעה.

"התנהלות חמורה זו", נכתב בתביעה, "עולה כדי אפליה פסולה ואסורה בהתייחס לדתה או מוצאה של התובעת. התנהלות זו אף עולה כדי לשון הרע.. ומהווה פגיעה בכבודה של התובעת ובזכותה לשוויון ופרטיות".

בעקבות האירועים האם פנתה ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק לגזענות במשרד המשפטים והגישה תלונה נגד עיריית רמלה בגין הסירוב לרשום את בנה לכיתה א'. עם קבלת התלונה היחידה פנתה לגורמי המקצוע במשרד החינוך בהם הממונה למניעת גזענות והיועצת המשפטית של משרד החינוך ודרשו את התערבותם לצורך רישום הילד למסגרת החינוכית. במקביל, היחידה הפנתה את האם לסיוע המשפטי במטרה לבחון אפשרות להגשת תביעה בעניין זה. ככל הנראה, בעקבות דברים אלו, ב-31 באוגוסט, ערב לפני פתיחת שנת הלימודים בשעה 20:20, קיבלה האם טלפון ממנהלת אגף החינוך אשר הודיעה לה כי בנה יוכל להגיע לבית הספר בבוקר למחרת.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות