מתי סב חייב לשלם מזונות לנכדיו?

החוק בישראל קובע שהורים חייבים בתשלום דמי מזונות לילדיהם הקטינים, אך מה קורה אם הם לא עומדים בכך? האם ניתן לגבות כספים מבני משפחה אחרים, ובאילו נסיבות?
עו"ד דניאל ישראלי |
עו"ד דניאל ישראלי

במהלך השנים הגיעו לפתחם של בתי המשפט לענייני משפחה כמה וכמה מקרים מהם עלתה השאלה באילו נסיבות ניתן לחייב סבים וסבתות לשאת בתשלום המזונות של נכדיהם במקום ההורה החייב במזונות? על פי דיני המשפחה בישראל, ההורים חייבים בתשלום דמי המזונות לילדיהם אך אם אינם עומדים בכך ניתן לגבות את הכספים מבני משפחה אחרים. אולם, לשם כך חייבים להתקיים נסיבות מסוימות.

דמי המזונות משולמים, על פי החוק, על ידי ההורה הלא משמורן להורה המשמורן (ההורה שלו המשמרת על הילדים). כדי שההורה המשמורן יתבע את הכספים מבני משפחה אחרים של ההורה החייב במזונות, צריכים להתקיים מספר תנאים. על ההורה שכלפיו החוב להראות כי מוצו כל ההליכים לחייב החייב בדמי מזונות וכי נעשה הכל כדי לגבות את הכספים. בנוסף, יש להוכיח כי מדובר במי שמתחמק באופן סדרתי מתשלום וכי אף שננקטו נגדו סנקציות שונות (כמו צווי הבאה או צו עיכוב יציאה מהארץ) הוא עדיין מסרב לשלם עבור ילדיו. במידה והוכח כי החייב בתשלום דמי מזונות עונה על התנאים האלו, נפתחת הדרך להגשת הבקשה לקבל את דמי המזונות מהסבים ומהסבתות, או מבני משפחה אחרים. יחד עם זאת, גם לגביהם חובה שיתקיימו מספר תנאים.

עו"ד דניאל ישראלי

חובת ההוכחה

סעיף 4 לחוק דיני המשפחה קובע את הסדר שלפיו יישאו בתשלום בני משפחה אחרים במידה וההורה החייב בתשלום דמי מזונות אינו עומד בכך. תחילה יפנו להוריו והורי בן זוגו ולאחר מכן לילדיו הבגירים ובני זוגם, נכדיו, הורי הוריו שלו ושל בן זוגו ואחיו ואחיותיו שלו ושל בן זוגו.

לרוב, מתבקשת העברת נטל המזונות מההורה החייב בהם אל הסבא והסבתא, אם כי אין הדבר הכרחי על פי נוסח החוק. יש לשים לב כי כאשר מוגשת תביעה נגד סב וסבתא (הוריו של החייב), תוגש מטעמם (לצד כתב ההגנה) בקשה לחייב השתתפות בנטל תשלום המזונות גם את הסב והסבתא מצד האם (בדרך כלל ההורה המשמורן). להוריו של החייב, יש כמה הגנות אשר דורשות הוכחה. הם יכולים לטעון, כי אין להם די משאבים כדי לשלם את המזונות ולדאוג לסיפוק הצרכים של הילדים. הם יכולים לטעון כי בן המשפחה שעבורו מתבקשת התמיכה יכול לספק בעצמו את צרכיו. בנוסף, על התובע להוכיח כי בני המשפחה שעבורם מתבקשת העברת המזונות אינם יכולים לקבל מזונות מבן משפחה הקודם אליהם לפי הסדר שנקבע בחוק.

ההורה המשמורן, במידה והוא עומד בתנאים, רשאי לתבוע מזונות מהורי החייב בדמי מזונות ואף לדרוש תשלום נטל המזונות עד שנה לאחור, לרבות חיובי ריבית והצמדה. חשוב לציין, כי על אף שהחוק מאפשר זאת, תוך קיום ההוכחות הנדרשות, הרי שמדובר בתביעה שאינה מתקבלת בקלות על ידי בית המשפט.

מה לעשות?

הורה המבקש לחייב את הסבא והסבתא בתשלום דמי המזונות, חשוב שיפעל במהירות ולא יתמהמה. כללי ההתיישנות מאפשרים לחייב אותם בתשלום מזונות רק שנה לאחור. כלומר שככל שעובר הזמן יהיו כספים שלא ישולמו לא מההורה החייב ולא מהוריו.

בשל הקושי שבהוכחת תביעה שכזו ובשל הפן המחמיר של בתי המשפט בקבלתה, חשוב מאוד לעבור באופן יסודי על התנאים והנסיבות, לצרף הוכחות ותיעוד. כדי לעשות זאת בצורה המיטבית שגם תוביל לתוצאה הרצויה – חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בנושא.

______________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%90%d7%9c-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות