מזונות בצל הקורונה

בעיצומו של הסגר השני שהוטל על הציבור בעקבות התפרצות המגפה, כיצד מתמודדים הורים גרושים עם דמי המזונות והסדרי הראייה והאם החלוקה בין הצדדים תישמר כפי שהייתה לפני?
עו"ד דניאל ישראלי |
ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

עם תחילתו של הסגר הראשון, שנכפה עלינו במרץ השנה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, צצו ועלו שאלות בין הורים גרושים באשר לתשלומי דמי המזונות ובאשר להסדרי הראייה והשהות עם הילדים המשותפים. כשכבר נראה היה שהמשק בדרך להתאוששות כלכלית, והשגרה אליה התגעגענו כבר הייתה בהישג יד – שב הנגיף והרים את ראשו והוביל אותנו לסגר שני.

המצב שבו הגענו לסגר השני, שונה כמובן מהמצב, הנפשי והכלכלי, שבו היינו בסגר הראשון. רבים איבדו את משרתם, והורים גרושים רבים מצאו עצמם מתקשים להמשיך ולשלם את מלוא הסכום בו הם חייבים. מנגד ובמקרים אחרים, גם אימהות רבות מצאו עצמן מחוץ לשוק העבודה או לאחר ירידה דרסטית בשכרן, באופן המצריך בחינתם מחדש של חיובי המזונות.

עו"ד דניאל ישראלי

אין ספק שמצבם הכלכלי של זוגות פרודים וגרושים רבים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, יביא רבים מהם לזעוק את זעקתם ולהגיש לבתי המשפט תביעות לשינויים בהיקפי המזונות הקבועים – אם להפחתתם, ביטולם או הגדלתם.

האם שינוי בנסיבות יוביל לשינוי בדמי המזונות?

אחד השיקולים המרכזיים שמנחים את בית המשפט לענייני משפחה בפסיקת מזונות הילדים, הוא אופן חלוקת זמני השהות בין ההורים. ההנחה היא שככל שזמני השהות מתחלקים בצורה שוויונית יותר בין ההורים, כך דמי המזונות יפחתו בהתאם.

במקרים רבים, מגפת הקורונה גרמה וגורמת לשינוי משמעותי בחלוקת זמני השהות בין ההורים. אם למשל אחד ההורים נדרש להיכנס לבידוד, ההורה השני נאלץ להחזיק בילד לאורך כל תקופת הבידוד. חלוקת זמני השהות יכולה גם להשתנות לאור הגבלות התנועה שמשתנות מדי יום, בהתאם להנחיות, דבר המקשה לנייד את הילדים (אף שמותר על פי ההנחיות). האם ההורה שהחזיק בילד מעבר למה שנקבע במסגרת חלוקת זמני השהות צריך לקבל פיצוי כספי מההורה השני?

גובה ההכנסה של כל אחד מההורים מהווה שיקול נוסף שמנחה את בית המשפט לענייני משפחה בפסיקת דמי מזונות הילדים. בימים אלו אנו עדים למשבר כלכלי עמוק שנגרם בשל מגפת הקורונה. עובדים רבים פוטרו, רבים הוצאו לחל"ת ואחרים ספגו פגיעה משמעותית בגובה שכרם.

הורה שמקבל את מזונות הילדים ופוטר ממקום עבודתו צפוי לדרוש את הגדלת דמי המזונות, וההורה שמשלם את מדי המזונות ופוטר ממקום עבודתו צפוי לטעון כי יש להפחית את דמי המזונות.

בית המשפט שידון בבקשות של בני הזוג הוא זה שיקבע מהם דמי המזונות הראויים. זאת, לאחר שבחן את צרכי הילדים בהווה ובעתיד וכן את רמת השתכרותם של ההורים. אולם, על אף הניסיון לצפות את העתיד, בית המשפט אינו יכול לצפות כל שינוי בנסיבות ועל כן, במקרים רבים, עולה הצורך של הפחתת מזונות.

כבוד הדדי וטובת הילדים

כאשר יש בין ההורים מערכת יחסים בריאה והבנה משותפת שטובת הילדים היא מעל הכל, ניתן להגיע להבנות חדשות ויצירתיות אשר יוכלו לשרת את מטרות 2 הצדדים כאחד:

למשל, ההורה הלא משמורן שהכנסתו נפגעה יוכל לשהות עם ילדיו זמן ארוך יותר ובכך יוכל הצד השני לחסוך בעלויות הוצאות הילדים, מנגד אם הכנסת ההורה הלא משמורן נשארה בעיניה ולעומת זאת המשמורן נפגע בהכנסותיו, יוכל לסייע בזמן זה בהגדלת מזונות ילדיו ובכך יעזור להורה המשמורן בהוצאות השוטפות, יכול שתהיה כהלוואה אשר תקוזז בהמשך ויכול כסיוע זמני ללא השבה כלל.

אופציה נוספת, ואף מומלצת יותר, היא לערוך הסכם מזונות בהסכמה ולזמן מוגבל. במסגרת ההסכם ההורים יגדירו את השינוי שיחול בדמי המזונות בהתאם לנסיבות (יגדלו/יפחתו), ובנוסף ההורים יקבעו אלו נסיבות יביאו לסיומו של ההסכם וחזרה לדמי המזונות הקודמים. זוהי הדרך שתמנע פגיעה מיותרת בילדכם המשותפים ותחסוך לכם כסף והליכים משפטיים מיותרים.

_____________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%90%d7%9c-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות