"דוחות כנפי משק פוברקו; שומרי הסף כשלו"

דוח הנאמן הזמני שמונה על ידי בית המשפט לחברת התיירות חושף מציאות עגומה ולפיו כל אחד מבעלי התפקיד ,מנסה להרחיק עצמו מאחריות לניהול הכספי כמו מאש"
נעמה כהן |

הנאמן הזמני שמונה לחברת התיירות "כנפי משק תור" הגיש בשבוע שעבר דוח לבית המשפט המחוזי בתל אביב ובו הוא מותח ביקורת חריפה על בעלי התפקיד ושומרי הסף של החברה שלדבריו, במשך 15 שנה, לא גילו "כי דוחות החברה מפוברקים". חוב החברה לנושים עומד על כ-44 מיליון שקל.

הנאמן הזמני, עו"ד שאול קוטלר מונה לנאמן זמני של חברת התיירות, מונה לפני כחודש וחצי על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שנחשפו חשדות לאי סדרים בחברה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. נגד החברה שבבעלות משקי הקיבוצים מתנהלת חקירה פלילית והחשד הוא כי המקור לאי הסדרים הוא בדיווחים כוזבים ובניפוח ההוצאות וההכנסות של החברה.

מהדוח שהגיש עתה עו"ד קוטלר עולה ביקורת חריפה כלפי מי שעמדו בראש החברה וכלפי מי שהיו אמורים לשמש כשומרי הסף שלה. לדבריו, במהלך שנות פעילותה ועד לסוף 2019 רשמה החברה גירעון מצטבר בפעילותה השוטפת בגובה של 53 מיליון שקל.

לפי הנאמן, בחינת מאזני החברה לאורך 15 שנים מצביעה על כך שחוב הלקוחות הוא הנכס העיקרי של החברה בכל שנות פעילותה. חוב הלקוחות, יחד עם החייבים ויתרות החובה היווה כ-89%-99% מהמאזן. "שומרי הסף", כתב לבית המשפט, "מפנים איש איש כנגד רעהו טענותיהם וכשלו במעשה ובמחדל ובמשך 15 שנה לא גילו כי דוחותיה של החברה מפוברקים".

עוד נכתב כי "בדיקה ולו בסיסית בזמן אמת על ידי מי משומרי הסף הייתה עולה על המידע הכוזב ועל הטכניקה השיטתית של ניפוח ההכנסות והלקוחות". לפי עו"ד קוטלר, לא ניתן לקבל מצב ש"בו שומרי הסף לא יפקחו על ההתנהלות הכספית של החברה אך בשל דרישה לאישור מהיר של הדוחות הכספיים".

"בעייתיות בעלת חומרה יתרה", נכתב עוד, "התגלתה בכל הנוגע לניהול הכספי השוטף של החברה, כאשר כל אחד מהמעורבים ניסה להרחיק עצמו מאחריות לניהול הכספי. ההתנהלות הכספית של החברה הייתה בלתי תקינה, לשון המעטה, ולא פלא כי כל אחד מהמעורבים מנסה להרחיק עצמו מהאחריות לניהול הכספי או לבדיקתו ובקרתו, כמו מאש".

הנאמן מציין כי מנכ"ל החברה שלמה קדום וסמנכ"ל החברה שמוליק שמש "חבים בתוצאות פעולותיהם שגרמו נזק לחברה". לפי הדוח, "כלל שומרי הסף כשלו יחד ולחוד, בעשה ובמחדל, דבר שהיה יכול למנוע נזק והשלכות הרסניות של החברה ונושיה".

ההמלצה שהוגשה לבית המשפט היא לתת צו לפירוק החברה ולמנות נאמן להליכי חדלות הפירעון. הפעלת החברה לדבריו, לא תהיה לשם שיקום אלא רק לשם גביית חובות וזכויות.

מעו"ד אייל בסרגליק, המייצג את מר קדים ומר שמש, נמסר: "אנו מצרים על הודעת העיתונות ששלח הנאמן הגם שמרשיי שיתפו פעולה באופן מלא איתו ואף הגישו תלונה במשטרה וימשיכו לפעול באופן מלא לחשיפת האמת. ברור בעליל שמרשיי אינם הכתובת. ניתן בנקל לראות מהודעת הנאמן שהוא דוחה את גרסת מנהלי משקי קיבוצים, גירסה מסולפת בכוונת מכוון, כאשר מסרו הן לו והן לתקשורת הודעות כוזבות ומסולפות.

 

עו"ד אייל בסרגליק

"ראיות בזמן אמת מראות כי מרשיי הזהירו חזור ושנה בדבר התנהלות שאינה תקינה לכאורה מצד מנהלי משקי הקיבוצים, נתונים שהיו ידועים מזמן לחברה ולכל מנהליה כולל הגרעון הקיים שנוצר כתוצאה ממשיכות שבוצעו על ידי חברת משקי הקיבוצים בלבד. מרשיי הזהירו, התריעו וזעקו ללא הרף והושתקו פעם אחר פעם. כל ההוראות בחברת הבת הגיעו מחברת האם, מנהליה כולל המנכ"ל, החשבים ומנהלי הכספים לכאורה שעתה מנסים להכחיש את ידיעתם ולהתנער ולהעביר בחוסר תום לב מובהק האחריות למרשיי, שזעקו לאורך כל הדרך.

"למרשיי ראיות מוצקות בעניין. עד לרגע זה לא הועבר למרשיי דו"ח הביקורת שנעשה על ידי חברת האם ולא בכדי. לאור העובדה שהנאמן הוציא דרישה כלפי דורון סת, רן רונן, ומתעתד להוציא כלפי רון רוגוזנ'יק. מרשיי דורשים שהבעלים של משקי הקיבוצים והקיבוצים יבחנו את הראיות המצויות בידינו ביחס להתנהגות ראשי משקי קיבוצים והאזהרות המתועדות בזמן אמת מצד מנהלי החברה".

________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%99%d7%99%d7%9c-%d7%91%d7%a1%d7%a8%d7%92%d7%9c%d7%99%d7%a7

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות