יום כיפור מגיע – גם בסגר צריך להיזהר מתאונות אופניים

לקראת יום כיפור: קרוב ל-1000 ילדים ובני נוער נפגעו ברכיבה על אופניים בעשור האחרון בערים, שניים נהרגו בשנה שעברה
אייל חן |
יום כיפור בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יום כיפור, ידוע גם כ"חג האופניים" שכן הכבישים הריקים מאפשרים לילדים ולבני נוער רבים לרכב על אופניים במקומות שביומיום הם לא יכולים. למרות שכמעט ואין מכוניות על הכביש, במהלך השנים נרשמות פגיעות רבות של צעירים. קרוב ל-1,000 בעשור האחרון. לכן, חשוב להיזהר ולהישמר.

במהלך יום כיפור האחרון, של שנת 2019, נהרגו בתאונות דרכים שני ילדים שרכבו על אופניים: איתי מרגי ז"ל בן שמונה בלבד נהרג כשרכב על אופניו בדרך נמיר בתל אביב-יפו ונפגע מרכב בעת שחצה את הכביש, ריאד שריקי ז"ל מלוד היה בן 13 כאשר רכב על אופניו באותו יום כיפור ונפגע מאופנוע בכביש 443 סמוך לכפר הנוער בן שמן. מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מד"א עולה כי בכל שנה נפגעים בממוצע כ-250 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שרכבו על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים, גלגליות וסקייטבורד במהלך יום הכיפורים.

יום הכיפורים הפך ליום רכיבה מרוכז שבו ילדים ובני נוער רבים מנצלים את הכבישים הריקים כדי לרכוב על אופניים. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בעשור האחרון (2010-2019) נפגעו בתחום העירוני 960 ילדים ובני נוער בגילאי 0-19 בתאונות דרכים כאשר הם רוכבים על אופניים, 24 נהרגו וקרוב ל-300 נפצעו באורח קשה. בשנת 2019 נפגעו בערים ובישובים 64 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, שלושה מהם נהרגו ו-17 נפצעו קשה.

העיר שבה נפגעו הכי הרבה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים בעשור האחרון היא תל אביב-יפו שבתחומיה נפגעו 113 רוכבים, בירושלים נפגעו 72 רוכבים, 45 נפגעו בבני ברק.

נתוני עמותת אור יורק העלו כי בתל אביב נפגעו הכי הרבה ילדים ברכיבה על אופניים בעשור האחרון. 113 ילדים ובני נוער נפגעו בתל אביב -יפו כשרכבו על אופניים (רגילים) בעשור האחרון, 11 נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2019 נפגעו בעיר שישה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים.

בירושלים נפגעו בעשור האחרון 72 ילדים ובני נוער, שבעה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנת 2019 נפגעו בעיר עשרה ילדים ובני נוער רוכבי אופניים. בבני ברק נפגעו בעשור האחרון 45 צעירים, עד גיל 19, חמישה נפגעים בממוצע בכל שנה. בשנה שעברה נפגעו שישה.

44 ילדים ובני נוער נפגעו ברחובות כשרכבו על אופניים בעשור האחרון, בשנה שעברה נפגעו בעיר שלושה ילדים והממוצע הוא ארבעה נפגעים מדי שנה. בפתח תקווה נפגעו בעשור האחרון 35 צעירים עד גיל 19, 3 נפגעים בממוצע בכל שנה.

בנתניה ובראשון לציון עומד ממוצע הנפגעים בקרב ילדים ובני נוער על שלושה נפגעים בכל שנה. בעשור האחרון נפגעו בערים אלו 31 ילדים ובני נוער ביום כיפור. בלוד עומד הממוצע על שלושה נפגעים מדי שנה. בשנת 2019 נפגעו בעיר חמישה ילדים ובני נוער שרכבו על אופניים ובסך הכל בעשור האחרון נפגעו 26.

23 ילדים ובני נוער נפגעו בחולון כשרכבו על אופניים בעשור האחרון, מעל שני נפגעים בממוצע בכל שנה. 17 ילדים ובני נוער נפגעו באשדוד כשרכבו על אופניים – כמעט שני נפגעים בממוצע בכל שנה.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק מסר: "צריך להתחיל להתחשב ברוכבים ולסלול עבורם שבילי רכיבה ייעודיים שיפרידו אותם מכלי הרכב על הכביש ויסייעו להגברת ביטחונם ולהפחתת מספרי הנפגעים".

עו"ד שלהבת רובין, מומחית לנושאי ביטוח ונזקי גוף: "רבים סבורים כי תאונות עם אופניים נחשבות כ"תאונות דרכים". ואכן, כשמדובר באופניים חשמליים, אין עדיין פסיקה ברורה. בתי משפט השלום והמחוזי חלוקים בדעותיהם וממתינים להכרעת בית המשפט העליון בסוגיה זו.

עו"ד שלהבת רובין

מחד גיסא נקבע כי מדובר ב"רכב מנועי" ולכן ככזה, הרי מדובר ב"תאונת דרכים". אולם בניגוד לכלי רכב הרגילים, הרי שבמדינת ישראל טרם הוסדר נושא ביטוח החובה והרישוי, ולכן אם אכן מדובר בכלי רכב ללא ביטוח, כי אז רוכב האופניים שנפצע יוותר ללא פיצוי מה שעלול גרום לנזק אדיר לציבור ולנפגע עצמו. צד ג' שנפגע מהאופניים יוכל להגיש תביעה כנגד "קרנית", הקרן לפיצויים שהוקמה ברגע שמדובר ברכב ללא ביטוח או בתאונות פגע וברח. מאידך גיסא, נקבע כי לא מדובר בכלי רכב ולכן הרכב שנפגע יוכל לתבוע את הרכב שפגע בו.

במקרה שלא מעורב רכב אחר, יוכל רוכב האופניים לתבוע את ביטוח לאומי או פוליסת תאונות אישיות, הכל כמובן לפי נסיבות המקרה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות